Motorsåg och handhållet

Trasig Husqvarna 560

78 inlägg 3455 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660687 Nej, tyvärr hjälper det inget som jag märkt. En bra olja i rätt mängd är nog det som är bäst.

Nej ingen avgasgivare och inte alla känner av temperaturen på förgasare/luft eller bränsle heller.

Datan i dem är inte den mest exacta heller. Man han testa det rätt lätt. Antal starter kan skilja en hel del likaså drift timmar.

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660690 Vem vet vilka krav vi får på sågarna..
Kanske blir lambdasonder och katalysator på dessa...
Eller varför inte luftmassemätare, vevaxelägesgivare, med mätare av gång tid mm.
Digital bränslemätare, med förbrukningsmätare...

Ja det kommer säkert....

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660694 Katalysator har de ju haft, bode keramiska och metaller...

Nä, elektroniskt styrd förgasare är inget o satsa på. Bättre med direktinsprut som det var på 50'talets Jonsered och dagens Stihl.

Kanske de vaknar upp och inser att det spelar ingen större roll hur tekniskt avanserad sågen är om den inte går i skogen daglien, länge!

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660698 Jo då dessa hemska saker kommer jag mycket väl ihåg...sågar som inte orkade varva..
242 cat var ju för bedrövliga...

Ja där är vi eniga, insprutning..
Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer mer sådant jag beskrev tidigare, framåt i tiden....

Ju mera digitalisering på en såg ju mera high tech är den, ju högre pris kan man få ut..och lura på folk att det bara måste man ha..

Vi har snart elstart på våra motorsågar/röjsågar..
Då menar jag inte batterimaskiner..
Utan vanliga sågar...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660702 Nja, Hi tech och prisbild spelar inte så stor roll om får de inte sågen o gå i skogen så är det rätt kört oavsett.
De säljer några till prylnissarna, men det blir inte mycket. Mest vita i skogen idag så vitt jag kan se.


Elstart är de på och pular på lite då och då. Tanaka hade nån trimmer det funkade hyfsat på.
Sågar har det testats en del men inte blivit nåt av de sista 30-40 åren.
Har sett lite patent o grejer på senare försök. Vet att de provade lite på 3 serien i Husqvarna.
Tror aldrig det blev nåt av det.

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660712 Det vet inte den som köper förens efteråt.
En massa övrigt dravel säljer, medans sågar som verkligen håller tillverkas inte ens...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660717
vinterrojarn skrev:Det vet inte den som köper förens efteråt.
En massa övrigt dravel säljer, medans sågar som verkligen håller tillverkas inte ens...

Men så jobbar ju egentligen alla branscher. Saker ska gå sönder, och vi ska köpa nya. Allt blir för dyrt att reparera, för timpengen är hög hos auktoriserade handlare. Här i Oslo ligger timpengen på 790 NOK ex. moms.

Kan dock inte klandra dem för timpengen. Det är ofta ett sådant pris för att få gjort något. En elektriker ligger på runt 750 kr.

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660721 Nja klandrar vet jag kanske inte.
Men om jag ska ta säg 800 kr exkl moms i timmen för att skruva, då ska det vara garanti på alla jobben och i detta så skall alla miljökrav och lagar efterföljas.

Personalen ha bra lön, bra villkor mm.
Men här börjar kruxet, vid dessa ersättningar så ökar maskinantalet där det blir för dyrt drastiskt,och man tappar kunder...

Gör dessutom en tillverkare en produkt eller flera som dessutom inte håller marknadens förväntningar eller krav trots att de är dyra, så flyr kunderna direkt till annat märke och andra verkstäder.

Jag tar 440 kr exkl moms i timmen, men håller garanti för denna summa ändå..
Miljölagstiftningen vad det gäller oljor mm.
Men jag skulle aldrig neka att laga en maskin, till någon som inte har råd, då löser jag det på annat sätt..kanske plan för avbetalning eller svart.

Men vad det gäller verkstäder så blir bilden lite skev att jämföra med Hva som tillverkare...
Tillverkare lever av att sälja produkter,men vinner andelar på marknaden om produkterna överlever minst 3 år...nu är det mycket spring för att fixa små tjafs och tjuvluft...
Motorhaverier mm...
Eller bara byta förgasare,spolar, cylindrar mm för att sågen ska gå normalt..

Jag är väldigt less på hela upplägget...
Och jajemän, de flesta tillverkare idag försöker hålla kunden låst på sitt märke med sina egna tekniker...ta Cylinda...

Detta förbannade värdelösa företag som säljer produkter till konsumenter,men när varan går sönder så är det inte till handlaren de vill att du ska vända dig, nä till Cylinda själv..
Varför? Jo för att kunna ta ut en avgift för att skicka tekniker på 1414 kr därefter löpande tim taxa om det inte är garanti eller reklamation...
Men det är teknikern som avgör om kunden ska betala dessa 1414 kr eller ej...

Lösningen?
Jo jag bytte diskmaskin, körde tillbaka den gamla till handlaren och sa åt dem att lösa detta med Cylinda bäst fan de ville...jag som privatkund har både skyldigheter och rättigheter.
Rättigheten att lämna tillbaka en produkt som inte håller marknadens förväntningar och krav.

Så när slanganslutningen gick sönder så höll inte produkten måttet enligt garanti kravet.

Jag har nu en ny maskin från en annan handlare.
Utan magnetlås till vattenintaget.

Hva lever på gamla meriter och äror..
De tillverkade förr bra maskiner men nu är de ute på gungfly och hoppar mellan tuvorna..
Snart sjunker dem...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660723 Det jag lagar vill jag helst inte se igen..
Jag vill gärna ha kunder, men är glad så länge inte samma kund kommer med samma maskin igen...även om det är andra fel än det jag lagat, så är den maskinen tråkig för mig...

Kunder som inte fått den hjälp de velat ha är vanliga, på både gott och ont, vissa har krav som inte går att leva upp till medans de flesta bara vill ha hjälp med en krånglande maskin..

Det kommer många såna kunder i veckan hit.
Och det är sällan som jag inte tar emot och löser kundernas behov/önskemål...

Men visst händer det att jag nekar maskiner.
Vanligast? Datakrångel på bilar.
Rostlagning...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660725
vinterrojarn skrev:Nja klandrar vet jag kanske inte.
Men om jag ska ta säg 800 kr exkl moms i timmen för att skruva, då ska det vara garanti på alla jobben och i detta så skall alla miljökrav och lagar efterföljas.

Personalen ha bra lön, bra villkor mm.
Men här börjar kruxet, vid dessa ersättningar så ökar maskinantalet där det blir för dyrt drastiskt,och man tappar kunder...

Gör dessutom en tillverkare en produkt eller flera som dessutom inte håller marknadens förväntningar eller krav trots att de är dyra, så flyr kunderna direkt till annat märke och andra verkstäder.

Jag tar 440 kr exkl moms i timmen, men håller garanti för denna summa ändå..
Miljölagstiftningen vad det gäller oljor mm.
Men jag skulle aldrig neka att laga en maskin, till någon som inte har råd, då löser jag det på annat sätt..kanske plan för avbetalning eller svart.

Men vad det gäller verkstäder så blir bilden lite skev att jämföra med Hva som tillverkare...
Tillverkare lever av att sälja produkter,men vinner andelar på marknaden om produkterna överlever minst 3 år...nu är det mycket spring för att fixa små tjafs och tjuvluft...
Motorhaverier mm...
Eller bara byta förgasare,spolar, cylindrar mm för att sågen ska gå normalt..

Jag är väldigt less på hela upplägget...
Och jajemän, de flesta tillverkare idag försöker hålla kunden låst på sitt märke med sina egna tekniker...ta Cylinda...

Detta förbannade värdelösa företag som säljer produkter till konsumenter,men när varan går sönder så är det inte till handlaren de vill att du ska vända dig, nä till Cylinda själv..
Varför? Jo för att kunna ta ut en avgift för att skicka tekniker på 1414 kr därefter löpande tim taxa om det inte är garanti eller reklamation...
Men det är teknikern som avgör om kunden ska betala dessa 1414 kr eller ej...

Lösningen?
Jo jag bytte diskmaskin, körde tillbaka den gamla till handlaren och sa åt dem att lösa detta med Cylinda bäst fan de ville...jag som privatkund har både skyldigheter och rättigheter.
Rättigheten att lämna tillbaka en produkt som inte håller marknadens förväntningar och krav.

Så när slanganslutningen gick sönder så höll inte produkten måttet enligt garanti kravet.

Jag har nu en ny maskin från en annan handlare.
Utan magnetlås till vattenintaget.

Hva lever på gamla meriter och äror..
De tillverkade förr bra maskiner men nu är de ute på gungfly och hoppar mellan tuvorna..
Snart sjunker dem...

Jo, jag har haft företag förr också och vet att det blir dyrt och omständligt om man ska följa allt till punkt och pricka. Tråkigt att det är så.

Är det verkligen lagligt att bete sig som Cylindahandlaren betedde sig?

Trist om det är så med Husqvarna som du säger. Men det är ju inte storföretag och de skiljer ju sig inte från andra globalt stora företag, och är säkert "tvingade" att föra en viss agenda. Och gör storföretag något fel idag som inte följer PK:s-sfären, så blir det flaggat i MSM med påföljande kampanjer i sociala medier om bojkott. Nu kanske jag gled ifrån ämnet. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660726 Nej Cylinda får inte göra som de gjort.
Handlaren är den som sålt varan och det är den som har ersättningskravet emot Cylinda.
Jag har bara krav emot handlaren...
Bara svaret att jag skulle handdiska i ca 4 veckor med 4 småbarn i huset innan tekniker kunde komma..

Har inte Hva samma krav i Norge som i Sverige?
Att det är en maximal timtaxa som gäller för deras verkstäder? 580 kr var max ifjol för Jonsered återförsäljare iallafall.
Vad det är nu vet jag inte,...

Hva borde fan vara i bojkott tills de fixat sågarna riktigt..
När 345Fxt kom så var det nå grymt med reklamationer och garantier.
Jag skickade tillbaka säkert 15 sågar i veckan ett tag, och vägrade att skruva i maskinerna pga att man monterat dåligt eller felaktigt, sedan skulle jag sitta med garatiärenden och kreditfakturor, för ni ska inte tro att Hva skickar delarna utan att vilja ha betalt..
Åh nä...man ska sitta sedan och dra av kreditfakturor emot vanliga...
Det tar tid...
Det blev enklare att skicka tillbaka sågarna direkt och kräva nya till kunderna.

Sedan kom 355 med sina defekter..
Konstigt nog så var det färre ärenden med Jonsered 2255 än hva 355... 🤔 🤔

Och efter detta 545....detta förbannade missfoster som aldrig skulle sålts innan man fått ordning på sågen modellen..

Vevaxlar som var defekta mm.
Gick som en påse nötter i ett vatten bad..
För hårt motstånd i ljuddämparen mm.
Dåliga spolar...hade 3 olika inom loppet av 2 månader...

Det kändes som om eran med sågar där man tankade och körde var över..och eran där verkstäder ljuger för kunder och Hva fortsätter tillverka asiatiska undermåliga produkter tog sin början....

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660728
vinterrojarn skrev:Nej Cylinda får inte göra som de gjort.
Handlaren är den som sålt varan och det är den som har ersättningskravet emot Cylinda.
Jag har bara krav emot handlaren...
Bara svaret att jag skulle handdiska i ca 4 veckor med 4 småbarn i huset innan tekniker kunde komma..

Har inte Hva samma krav i Norge som i Sverige?
Att det är en maximal timtaxa som gäller för deras verkstäder? 580 kr var max ifjol för Jonsered återförsäljare iallafall.
Vad det är nu vet jag inte,...

Hva borde fan vara i bojkott tills de fixat sågarna riktigt..
När 345Fxt kom så var det nå grymt med reklamationer och garantier.
Jag skickade tillbaka säkert 15 sågar i veckan ett tag, och vägrade att skruva i maskinerna pga att man monterat dåligt eller felaktigt, sedan skulle jag sitta med garatiärenden och kreditfakturor, för ni ska inte tro att Hva skickar delarna utan att vilja ha betalt..
Åh nä...man ska sitta sedan och dra av kreditfakturor emot vanliga...
Det tar tid...
Det blev enklare att skicka tillbaka sågarna direkt och kräva nya till kunderna.

Sedan kom 355 med sina defekter..
Konstigt nog så var det färre ärenden med Jonsered 2255 än hva 355... 🤔 🤔

Och efter detta 545....detta förbannade missfoster som aldrig skulle sålts innan man fått ordning på sågen modellen..

Vevaxlar som var defekta mm.
Gick som en påse nötter i ett vatten bad..
För hårt motstånd i ljuddämparen mm.
Dåliga spolar...hade 3 olika inom loppet av 2 månader...

Det kändes som om eran med sågar där man tankade och körde var över..och eran där verkstäder ljuger för kunder och Hva fortsätter tillverka asiatiska undermåliga produkter tog sin början....

Man blir ju deprimerad av det du skriver, Vinterröjarn, som nybliven Husqvarnanörd. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660730 Det var ju inte riktigt meningen...
Det finns många andra som har och haft sågar som bara går och går...

Men det blir tyvärr vanligare och vanligare med den andra verkligheten, det går ju att läsa här på forumet bland annat...

Jag som sålt under många år, har ju sett och varit med om det mesta vad det gäller dessa maskiner, tyvärr....

Jag har många gånger tagit smällen för kundens räkning och bara beställt en ny såg eller paketerat upp en ny från lagret...och sedan åtgärdat den defekta och sedan sålt den...
Men det kostar tid och pengar...

Värdelösast tyckte jag detta med kreditfakturor var...även på garatiärenden så fick man inga pengar utan bara en kreditfaktura...hade du då inga ordrar inne så fick de ligga tills att du gjorde nästa order...

Vilket skit system...man vill ju ha pengarna man hade arbetat för...
Annars minskar det på kontot och ökar bara hos Hva.....

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660735
vinterrojarn skrev:Det var ju inte riktigt meningen...
Det finns många andra som har och haft sågar som bara går och går...

Men det blir tyvärr vanligare och vanligare med den andra verkligheten, det går ju att läsa här på forumet bland annat...

Jag som sålt under många år, har ju sett och varit med om det mesta vad det gäller dessa maskiner, tyvärr....

Jag har många gånger tagit smällen för kundens räkning och bara beställt en ny såg eller paketerat upp en ny från lagret...och sedan åtgärdat den defekta och sedan sålt den...
Men det kostar tid och pengar...

Värdelösast tyckte jag detta med kreditfakturor var...även på garatiärenden så fick man inga pengar utan bara en kreditfaktura...hade du då inga ordrar inne så fick de ligga tills att du gjorde nästa order...

Vilket skit system...man vill ju ha pengarna man hade arbetat för...
Annars minskar det på kontot och ökar bara hos Hva.....

Det går bra:) 👍.

Förstår ju att du som handlare har sett och varit med om mycket skit.

Har du varit på besök på någon fabrik där de skruvar ihop sågar någon gång? Kan det hända att det är kompetensen/noggrannheten på arbetsgolvet som sänkts? Eller är det bara konstruktionen som är dålig på nyare sågar? Används dåliga underentreprenörer? Hur mycket av produkterna är egentligen kinesiska?

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

vinterrojarn  
#660738 Jo då jag har varit på besök hos Hva.
Även på utbildning, där på autotune bland annat,. Automower kom ju först..dessa är jag utbildad på.

Jag tror inte att det är själva kompetensen det är fel på utan konstruktionerna möjligtvis.
Även miljökraven ställer till det för tillverkarna.
Då utsläpp och arbetsmiljö måste beaktas..

Gjorde referensen till asiat grejer för att de upplevs som rappel nu för tiden...
Sedan hur procentsats det är som är tillverkat i asien har jag inte en aning om.
Men en hel del grejer skulle jag gissa..

Det var ju problem att leverera förgasare när något kärnkraftverk riskerade att explodera där borta..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).