Sida 2 av 6

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 06:38
av Avslutat-02
Har och skruvar många Hva 560 och inte har jag stött på några många överbelastningar pga 18-20" svärd inte.
Men tjuvluft, rejält med tjuvluft i vissa av dessa sågar.

Vore svärdslängden problemet så skulle hva ha skrivit ut detta...men nu står det endast om byte av vevhus,insug, cylinderfotspackning mm, allt som tyder på att sågarna inte är och var täta från början.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 08:16
av Mange
Klart de har tjuvluftsproblem, det är ju hål rätt in i vevhus!

Nu se vi inte samma typ av huggning du och jag. De som kommer hit hugger hårdare, grövre träslag med kvistning som motsvarar din fällning i diameter. Och du har rätt, Husqvarna säger ingenting om att det påverkar.
Faktum kvarstår, de funkar inte, rättar inte till det o blir av med dem som kund.
Minst 4 huggare jag känner som gör annat nu, de hittar inte såg som funkar tillfredsställande o vill inte gå med 80-90cc med 18" för att få det att hålla. Detta är inget nytt. Har varit lika dan't sedan de kom och jag tror inte det ändrats sista halvåret.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 08:48
av Avslutat-02
Bör väl gå att köra med stihl, eller äldre modeller?

Jag tror att datanhelvet är det sämsta de kommit på...

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:26
av Joakim S
Men efter vad jag förstår så är ju även 372:an utrustad med X-torq, och den anses ju, efter vad jag läst och sett på nätet (även här på forumet), att vara en helt fantastisk såg? Men den kanske har samma problematik den? Vet inte hur återkommande den är för er proffs, i verkstaden?

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:33
av Joakim S
Och är Stihl:Arna i samma kubikklass helt okänsliga för att köra kubik efter kubik med ved? Eller händer det att de får ge sig också?

Är lösningen att ha 2 sågar? Att ha en 162:a t.ex. och varva lite med, så förstasågen får vila sig lite vid hårda veddagar?

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:35
av Avslutat-02
Har sällan sett en hva 372 varken med eller utan x-torq som gått åt pga överbelastning...
Trots att man kört med längre svärd än 20" och i vedvälta...
Har några kunder som har 2171-2172 24" och kör grov ved i välta, timme efter timme..
Inga problem.
Kör 2- 3 tankar sedan byter de såg.
Kör likadant igen.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:38
av Avslutat-02
Joakim S skrev:Och är Stihl:Arna i samma kubikklass helt okänsliga för att köra kubik efter kubik med ved? Eller händer det att de får ge sig också?

Är lösningen att ha 2 sågar? Att ha en 162:a t.ex. och varva lite med, så förstasågen får vila sig lite vid hårda veddagar?


Har aldrig sett eller hört talas om dessa problem med stihlarna innan datan gjorde sitt intåg...
Har några stihl verkstäder där jag är in till ibland och hämtar delar..
Hjälper till..

Man ska alltid ha minst 2 sågar när man kapar mycket grov ved.
Och inte under 70 cc helst..
Då kanske till och med 3 behövs...
Och sedan en fetare blandning av bränslet...

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:53
av Joakim S
[/quote] Har aldrig sett eller hört talas om dessa problem med stihlarna innan datan gjorde sitt intåg...
Har några stihl verkstäder där jag är in till ibland och hämtar delar..
Hjälper till..

Man ska alltid ha minst 2 sågar när man kapar mycket grov ved.
Och inte under 70 cc helst..
Då kanske till och med 3 behövs...
Och sedan en fetare blandning av bränslet...[/quote]
Ok. Då vet jag 👍. Bra! Då är det alltså motiverat att ha 3st hyfsat stora sågar!

Sen är det då bara att få tag i grov ved 🤣

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 09:58
av Avslutat-02
Brukar vara ganska lätt.
Jag får varje år övergrovt från flera skogsägare..
Sånt som skördare inte tar eller bolagen inte vill ha.

Kvistiga fula björkar 75 cm och uppåt i rot..
Jag har några stycken själv...även aspar och tallar som är grova som jag fäller några av varje år.. sågar med en hva 45 en 2171 en 2186..
Och några partner kubar... 👍

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 16:35
av Sti L
Fetere blanding må vel bli feil? Da stryper datahelvetet ned bensinmengden for den "leser" avgassene som forhøyede verdier og kompenserer. Lite bensin blir varmt! Eller?
Min nyeste sag er 09 mod. så jeg er ikke proff på dette men kan litt om motorstyring på kjøretøy. Kjøper ikke ny sag før driftsikkerheten har återkommet, min nyeste er 09 mod.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 17:22
av Mange
Joakim S skrev:Men efter vad jag förstår så är ju även 372:an utrustad med X-torq, och den anses ju, efter vad jag läst och sett på nätet (även här på forumet), att vara en helt fantastisk såg? Men den kanske har samma problematik den? Vet inte hur återkommande den är för er proffs, i verkstaden?

372xpg såldes med stor framgång och älskades av många. Lite mindre brum än i 272 men var mer driftsäker. Produktionen stoppades för att kunna sälja 575 som var tyngre, klumpigare och svagare och krånglade. Hade de inte stoppat så hade 575 blitt svårsåldare. Lite tur i det för när det sen inte funkade kom den tillbaks och huggarna hade nåt bra som funka igen.
Lite tristare sen när de stoppade xtorq i den och gjorde den sämre vilket resulterade i att de inte kunde ha den heller.

372 utan xTorsk står man med i de sämsta väder o kapar tills man inte orkar mer.
De gick riktigt bra och var segare, tåliga, starka och lättare än 575/576.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 17:28
av Mange
Sti L skrev:Fetere blanding må vel bli feil? Da stryper datahelvetet ned bensinmengden for den "leser" avgassene som forhøyede verdier og kompenserer. Lite bensin blir varmt! Eller?
Min nyeste sag er 09 mod. så jeg er ikke proff på dette men kan litt om motorstyring på kjøretøy. Kjøper ikke ny sag før driftsikkerheten har återkommet, min nyeste er 09 mod.


Ett av problemen med elektroniskt styrd förgasare är att den inte vet resultat utan går efter en förprogrammerad bränslekurva utan nån aning om hur det blir egentligen.
Andra förbränningsmotorer som har detta har ofta en lambda som läser av avgaserna. A&T har tempgivare på förgasaren i bästa fall.

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 17:37
av Avslutat-02
Finns mycket på en annan förbränningsmotor som styr bränslemängden eller blandningen.

Luftmassemätare, lambasond, bränsletrycksgivare mm
Som alla jobbar ihop för att ge en korrekt dataström så att datorn väljer den korrekta mängden vid rätt tillfälle..
En förprogrammerad data följer bara programmet och har inga givare/sensorer.

Därför kompenserar datorn fetare eller snålare beroende på vad som händer..
Den skruvar in så långt den kan om den så är programmerad för detta.
Tjuvluft kan ge många otrevliga överraskningar för en dator...

Dessa datorer är inte AI så de kan inte tänka själva...

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 18:42
av Joakim S
Mange skrev:
Joakim S skrev:Men efter vad jag förstår så är ju även 372:an utrustad med X-torq, och den anses ju, efter vad jag läst och sett på nätet (även här på forumet), att vara en helt fantastisk såg? Men den kanske har samma problematik den? Vet inte hur återkommande den är för er proffs, i verkstaden?

372xpg såldes med stor framgång och älskades av många. Lite mindre brum än i 272 men var mer driftsäker. Produktionen stoppades för att kunna sälja 575 som var tyngre, klumpigare och svagare och krånglade. Hade de inte stoppat så hade 575 blitt svårsåldare. Lite tur i det för när det sen inte funkade kom den tillbaks och huggarna hade nåt bra som funka igen.
Lite tristare sen när de stoppade xtorq i den och gjorde den sämre vilket resulterade i att de inte kunde ha den heller.

372 utan xTorsk står man med i de sämsta väder o kapar tills man inte orkar mer.
De gick riktigt bra och var segare, tåliga, starka och lättare än 575/576.

👍 :)

Re: Trasig Husqvarna 560

Postat: mån 10 aug 2020, 22:11
av Sti L
Ok Mange, da klarer man å oppnå mere smørning/kjøling med å tilsette litt ekstra olje i bensinen/alkylatet? Den har ingen avgasgivare?