Sida 1 av 3

Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblandat?

Postat: tor 06 aug 2020, 23:22
av Hugin
Många trådar som beskriver faran med, att efter ha kört med hemmablandad 2-Tbränsle, byta till alkylatsoppa. Känner att varningar rörande utfällningar i förgasare, bränslefilter, upplösning av sot i förbränningsrummet mm. är att ta fasta på för att inte byta rakt av.
Men, min fråga och fundering är om man kan göra någon form av succesiv övergång till alkylatbränsle utan att riskera motorskador på en såg som är "van" vid egenblandat.
Tänker mig en början med exv. 10 % aspen, sedan efterhand ökning av alkylatinblandningen osv.
Kan man därigenom minska, eller eliminera risken för de skador som beskrivs?

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: tor 06 aug 2020, 23:30
av Avslutat-02
Intressant..
Det borde funka...

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: tor 06 aug 2020, 23:31
av Mellberg
Du kan lugnt övergå till Aspen direkt, en motorsåg är en maskin som sörplar i sig tvåtaktsbränsle, ja även ren bensin om den bjuds 😎

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: tor 06 aug 2020, 23:39
av tallen100
Har skiftat bränsle hit och dit och har aldrig råkat ut för några bekymmer, justerat förgasaren bara.

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 05:24
av machonisti
Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 06:29
av Ldsaren
Jag har också ändrat hit dit utan problem förr innan jag bestämde mig .
Någon sa att vanlig bensin skadar membran och annat gummi då det är så mycket inblandad etanol i vanlig bensin.

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 06:31
av torbjorn_2150
Jag frågade "min serviceverkstad" om en genomgång på en lite svårstartad FS200, och samtidigt byte till Aspen. Den har alltid gått på hemblandat. Verkstaden avrådde från bytet, och rek. bara 98oktan + olja. Vad skall man tro?

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 06:43
av halvproffs
machonisti skrev:Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.


Lika för mig. Efter en säsong med nya Stihlsågarna fick jag byta membram på båda två trots att dom bara gått på Aspen.
Sen har dom fungerat utan problem med Aspen.
Dåliga membram från början?

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 06:59
av Avslutat-02
torbjorn_2150 skrev:Jag frågade "min serviceverkstad" om en genomgång på en lite svårstartad FS200, och samtidigt byte till Aspen. Den har alltid gått på hemblandat. Verkstaden avrådde från bytet, och rek. bara 98oktan + olja. Vad skall man tro?


Nja..jag skulle ha bytt.
Vet flera som har bytt utan problem.
Men också de som fått problem..
Dock inga skärningar pga av detta utan annat.
Exempelvis uppluckrade beläggningar i förgasaren mm.

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 08:32
av Avslutat-02
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.


Lika för mig. Efter en säsong med nya Stihlsågarna fick jag byta membram på båda två trots att dom bara gått på Aspen.
Sen har dom fungerat utan problem med Aspen.
Dåliga membram från början?


Det bör ha varit så, men säker kan jag inte vara..
Tvivlar dock på att aspen gjort något med membranen under den tiden...
Men å andra sidan så är det ganska vanligt med dålig kvalité på membranen...

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 08:33
av Avslutat-02
Mellberg skrev:Du kan lugnt övergå till Aspen direkt, en motorsåg är en maskin som sörplar i sig tvåtaktsbränsle, ja även ren bensin om den bjuds 😎


Om den får det sista har den supit för sista gången... 😥

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: fre 07 aug 2020, 23:06
av totte
Det sitter ofta beläggningar i slangarna. När man byter till alkylat så löses dessa ofta upp, lossnar och kleggar igen förgasaren. Och det håller på och håller på. Been there, done that som man säger over there. Och det torde knappast hjälpa med nån gradvis tillvänjning. Byt slangar och filter om du skall byta bränsle.

Är sågen mycket sotig invändigt bör den nog också sotas ur. Är den någorlunda ren är det nog liten fara.

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: lör 08 aug 2020, 08:40
av jannee
Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Är det från bensinen, eller oljan man blandar i bensinen eller endast från slangar och packningar?
Akrylat, består denna vätska av olika lösningsmedel, eller?
Kan det vara spriten man blandar in i bensinen som löser slangar och står för beläggningarna?
Eller kan det vara så enkelt att dagens förgasare är mer känsliga än gårdagens?
De som saluför Aspen är 100 % motståndare till vanlig handelsbensin, kanske lite av egenintresse eller?
Vad som händer när man varierar mellan vätskorna är en sak men varför blir det problem för en del men inte för alla.
Vore intressant att VETA exakt vad akrylater består av.
Lite off
PÅ 70 talet köpte jag ett fat Castol DS motorolja (SAE 10 -30)
En utmärkt olja, den rengjorde verkligen motorn. Första gången man nyttjade denna olja var man tvingad till ett förnyat olje och filterbyte efter ca 100 mil beroende på oljans rengörningsförmåga (löste tydligen upp sot och avlagringar).
Är akrylaten något liknande?
Kan du Totte eller någon annan ge en förklaring?

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: lör 08 aug 2020, 08:47
av Avslutat-02
Alkylat har samma renande effekt i sin olja som den oljan du hänvisade till...

Finns många olika filmer på Youtube om beläggningar i olika motorer/förgasare med vanlig bensin, det har börjat bli vanligare i Usa, så då ökar tydligen problemen stort..

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Postat: lör 08 aug 2020, 13:17
av Mange
Hugin skrev:Många trådar som beskriver faran med, att efter ha kört med hemmablandad 2-Tbränsle, byta till alkylatsoppa. Känner att varningar rörande utfällningar i förgasare, bränslefilter, upplösning av sot i förbränningsrummet mm. är att ta fasta på för att inte byta rakt av.
Men, min fråga och fundering är om man kan göra någon form av succesiv övergång till alkylatbränsle utan att riskera motorskador på en såg som är "van" vid egenblandat.
Tänker mig en början med exv. 10 % aspen, sedan efterhand ökning av alkylatinblandningen osv.
Kan man därigenom minska, eller eliminera risken för de skador som beskrivs?

Ja, visst kan man chansa... Har sett flera tusen sågar som det inte funkat på och hört några skräppa om hur bra det går att bara byta rätt av.

Jag tycker det är onödig risk och river hellre sågen. Rengör allt, tank, Kolv cylinder (även insida vilket ofta har sotbeläggning om vevhuset är svart), vevhus förgasare, insug och ljuddämpare. Byter bränslefilter, slangar och membran.
Har gjort detta några hundra ggr utan konsekvenser. Eftersom det är slitdelar så är kostnaden inte högre för man gör det samtidigt som rengörning vilket oftast är en bra idé (oavsett bränsle) nån gång under sågens livstid.
Det ger även andra möjligheter.
Exempelvis att kolla över andra slitdelar som kolvring, vevhustätning och vevlagertätningar. Även se allmänt skick/slitage på sågen.