Motorsåg och handhållet

Vapor Lock, tips?

5 inlägg 1681 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vapor Lock, tips?

rejser  
#659926 Kom ut och skulle jobba. Fick inte igång sågen.
Hemma startade den direkt.
Stiftet torrt, men annars såg allt bra ut. Ringde till verkstaden.
"Har du tonade rutor på bilen?"
"Nej"
"Vapor lock. Kyl bränsleslangen med vatten"
Med verkstaden i luren kylde jag slangen med vatten från termos.
Följde instruktionerna på sågen, den startade direkt.
"Tack, det funkade"
"Varsågod"

Vapor Lock är alltså såvitt jag förstår när det står gas i bränsleledningen som hindrar bensin från att komma till förgasaren/insprut. Kan uppstå när det är varmt. Genom att kyla övergår gasen till flytande form.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock#:~:text=Vapor%20lock%20is%20a%20problem,gasoline%2Dfueled%20internal%20combustion%20engines.

Funderar på vad man kan göra för att underlätta. Kylspray på varma dagar?
Förutom att tona rutorna på bilen som får göras.
Några tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vapor Lock, tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659948 Vad kör du på för bränsle?
Det blir rätt varmt om de står i bil o svettas en solig dag. Det kan lätt bli rätt varmt.

Vaper-Lock = Ånglås

Det är ett slarvigt använt utryck som kan uppstå på flera sätt oftast inte värme som skapar det utan vibrationer. Låga ryttare etc. Bränslen har sina begränsningar, olika för olika bränslen.

Kyla bränsleslang kanske funkar. Men jag hade nog provat öppna tanklock först och vända sågen ett par ggr.

Användarvisningsbild

Re: Vapor Lock, tips?

rejser  
#659962
Mange skrev:Vad kör du på för bränsle?
Det blir rätt varmt om de står i bil o svettas en solig dag. Det kan lätt bli rätt varmt.

Vaper-Lock = Ånglås

Det är ett slarvigt använt utryck som kan uppstå på flera sätt oftast inte värme som skapar det utan vibrationer. Låga ryttare etc. Bränslen har sina begränsningar, olika för olika bränslen.

Kyla bränsleslang kanske funkar. Men jag hade nog provat öppna tanklock först och vända sågen ett par ggr.

Sant, ånga är precis i gränslandet.

Kör på aspen.
Blir bara då det är varmt i bilen. När dom väl är igångkörda så är dom i farten sedan.
Mm, testade vända och vrida, var först när jag kylde som det hjälpte. Vilket är skumt eftersom gas/ånga bort lätta med kondens kvar på sin höjd och lämna fri passage....

När man googlar verkar hva ha en del bekymmer i varmare områden med detta. Men som svensk är det ju egentligen sällan ett problem ;)
Undrar vad autotune gillar att vara i varm bil och komma ut....

Har haft sågar som är lite sega när dom är riktigt varma och man tagit halvlång kaffepaus men går ju igång, men 560'n var lite mer elak. Men den är knappt inkörd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vapor Lock, tips?

Bosse1  
#659971 Tänker att det är att pumpa blåsan,choka och rycka.sen försöka att inte sura ned.
Det är lätt att hamna där också,på den sura sidan alltså sen startar den inte utav detta istället ~x(

Användarvisningsbild

Re: Vapor Lock, tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659994 Startgasläget hjälper ofta vid fesjumna såg.
Det är inget unikt problem med ånglås och missuppfattas ofta eftersom det ofta handlar om annat än temperaturer. Att den ska kommit upp i temp så bränslet förångas ser jag som långsökt. Då brukar tank och slangar påverkas med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).