Hemma startade den direkt.
Stiftet torrt, men annars såg allt bra ut. Ringde till verkstaden.
"Har du tonade rutor på bilen?"
"Nej"
"Vapor lock. Kyl bränsleslangen med vatten"
Med verkstaden i luren kylde jag slangen med vatten från termos.
Följde instruktionerna på sågen, den startade direkt.
"Tack, det funkade"
"Varsågod"
Vapor Lock är alltså såvitt jag förstår när det står gas i bränsleledningen som hindrar bensin från att komma till förgasaren/insprut. Kan uppstå när det är varmt. Genom att kyla övergår gasen till flytande form.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock#:~:text=Vapor%20lock%20is%20a%20problem,gasoline%2Dfueled%20internal%20combustion%20engines.
Funderar på vad man kan göra för att underlätta. Kylspray på varma dagar?
Förutom att tona rutorna på bilen som får göras.
Några tips?