Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 36093 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657477 Jag har rivit många såg och sett detta som knaggen visar. Alltid efter bränslebyte.
Har inte sett det en enda gång på nån såg som gått på aspen enbart sedan ny eller rengjord.

När man gjort det hundratals gånger så får man en viss syn på det hela. Bränslebyte är ingen hit.
Har skrotat hundratals såg med dessa kolvar och det är alltid samma visa.
Har sparat vissa i utbildningssyfte. Oavsett märken, modell eller användare så blir det ofta skit av bränslebyten. I sågen så skvallras det om hur den gått, vad som hänt etc.
Man ser det tydlig skillnad i sågens vevhus, under och över kolv, utblås, vevlager, ljuddämpare etc.

Skruvar man på såg ger det viss erfarenhet.
Samlar man på såg i flera hundratal så ger det lite till.
Skrotar man såg i flera hundratal så ger det unik info om vad som hänt. Är man intresserad så går det att se o lära en hel del i dessa skrotsåg.

När man står med 20 likadana såg med samma problem och orsak blir man rätt lätt övertygad.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657478 Rustas bränsle har jag gjort ett fält test med..
Sågen var en Jonsered 2255W och mängden bränsle som jag körde ur var ca 100 L.

Kolven har jag fortfarande kvar.
Jag har ingen analys men på kolven kan man se att den blivit sliten rejält på utblås sidan..

Så efter ca 100L av rustas bränsle så fick jag byta kolv...och jag totalrenoverade den då..
Ska fota kolven imorgon, det är bara något jag "hävdar" men har ingen anledning att ljuga heller.

Sågen såldes och häromdagen byte jag in den igen...då skuren... 😥 Men det ska blir nytt liv igen...dock hade den fått gå på startas bränsle...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657480
Mange skrev:Jag har rivit många såg och sett detta som knaggen visar. Alltid efter bränslebyte.
Har inte sett det en enda gång på nån såg som gått på aspen enbart sedan ny eller rengjord.

När man gjort det hundratals gånger så får man en viss syn på det hela. Bränslebyte är ingen hit.
Har skrotat hundratals såg med dessa kolvar och det är alltid samma visa.
Har sparat vissa i utbildningssyfte. Oavsett märken, modell eller användare så blir det ofta skit av bränslebyten. I sågen så skvallras det om hur den gått, vad som hänt etc.
Man ser det tydlig skillnad i sågens vevhus, under och över kolv, utblås, vevlager, ljuddämpare etc.

Skruvar man på såg ger det viss erfarenhet.
Samlar man på såg i flera hundratal så ger det lite till.
Skrotar man såg i flera hundratal så ger det unik info om vad som hänt. Är man intresserad så går det att se o lära en hel del i dessa skrotsåg.

När man står med 20 likadana såg med samma problem och orsak blir man rätt lätt övertygad.


Undrar jag hur många sågar du och jag har skrotat Mange...och hur många olika symtom vi stött på...
Alla fel, defekter..mm..
Alla saker som skett med alla dessa sågar...oj oj oj...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Gustav1  
#657491
vinterrojarn skrev:Rustas bränsle har jag gjort ett fält test med..
Sågen var en Jonsered 2255W och mängden bränsle som jag körde ur var ca 100 L.

Kolven har jag fortfarande kvar.
Jag har ingen analys men på kolven kan man se att den blivit sliten rejält på utblås sidan..

Så efter ca 100L av rustas bränsle så fick jag byta kolv...och jag totalrenoverade den då..
Ska fota kolven imorgon, det är bara något jag "hävdar" men har ingen anledning att ljuga heller.

Sågen såldes och häromdagen byte jag in den igen...då skuren... 😥 Men det ska blir nytt liv igen...dock hade den fått gå på startas bränsle...


Var kolven sliten p.g.a. för dålig olja i bensinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

JörgenO  
#657492
Mange skrev:Jag har rivit många såg och sett detta som knaggen visar. Alltid efter bränslebyte.
Har inte sett det en enda gång på nån såg som gått på aspen enbart sedan ny eller rengjord.

När man gjort det hundratals gånger så får man en viss syn på det hela. Bränslebyte är ingen hit.
Har skrotat hundratals såg med dessa kolvar och det är alltid samma visa.
Har sparat vissa i utbildningssyfte. Oavsett märken, modell eller användare så blir det ofta skit av bränslebyten. I sågen så skvallras det om hur den gått, vad som hänt etc.
Man ser det tydlig skillnad i sågens vevhus, under och över kolv, utblås, vevlager, ljuddämpare etc.

Skruvar man på såg ger det viss erfarenhet.
Samlar man på såg i flera hundratal så ger det lite till.
Skrotar man såg i flera hundratal så ger det unik info om vad som hänt. Är man intresserad så går det att se o lära en hel del i dessa skrotsåg.

När man står med 20 likadana såg med samma problem och orsak blir man rätt lätt övertygad.


Gäller det du skriver om bränslebyten även om man byter mellan olika typer av alkylat?
Jag kör mina sågar o crossar på OKQ8as alkylat men ibland har jag med nån dunk Aspen eller Bauhausbränsle (glömt vilket märke de har, ev är det Aspen) hemifrån som jag blandar med.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657494 Det är precis det jag misstänkte..
Sågen gick bra och allt fungerade..men kolven nöttes ner som ett rakblad i utblåset..

Kanske var lite dåligt med olja i den omgången bränsle...eller så tålde inte oljan effektiviten som en modern friskluftsmotor ger...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657495
JörgenO skrev:
Mange skrev:Jag har rivit många såg och sett detta som knaggen visar. Alltid efter bränslebyte.
Har inte sett det en enda gång på nån såg som gått på aspen enbart sedan ny eller rengjord.

När man gjort det hundratals gånger så får man en viss syn på det hela. Bränslebyte är ingen hit.
Har skrotat hundratals såg med dessa kolvar och det är alltid samma visa.
Har sparat vissa i utbildningssyfte. Oavsett märken, modell eller användare så blir det ofta skit av bränslebyten. I sågen så skvallras det om hur den gått, vad som hänt etc.
Man ser det tydlig skillnad i sågens vevhus, under och över kolv, utblås, vevlager, ljuddämpare etc.

Skruvar man på såg ger det viss erfarenhet.
Samlar man på såg i flera hundratal så ger det lite till.
Skrotar man såg i flera hundratal så ger det unik info om vad som hänt. Är man intresserad så går det att se o lära en hel del i dessa skrotsåg.

När man står med 20 likadana såg med samma problem och orsak blir man rätt lätt övertygad.


Gäller det du skriver om bränslebyten även om man byter mellan olika typer av alkylat?
Jag kör mina sågar o crossar på OKQ8as alkylat men ibland har jag med nån dunk Aspen eller Bauhausbränsle (glömt vilket märke de har, ev är det Aspen) hemifrån som jag blandar med.


Jag skulle sluta med det om jag vore du...
Ignorera mitt svar om du vill..
Men man ska inte blanda om man inte vet hur de olika bränslena reagerar emot varandra..
Kan bli problem...kan gå bra..köp en trisslott istället det är billigare om man vill chansa..

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

tallen100  
#657497
JörgenO skrev:
Gäller det du skriver om bränslebyten även om man byter mellan olika typer av alkylat?
Jag kör mina sågar o crossar på OKQ8as alkylat men ibland har jag med nån dunk Aspen eller Bauhausbränsle (glömt vilket märke de har, ev är det Aspen) hemifrån som jag blandar med.


Skulle nog vilja påstå att det viktigaste är att justera förgasaren rätt, så man hör att sågen går som den ska vid bränslebyten.
Har som sagt skiftat många gånger mellan macksoppa och aspen i olika apparater, förgasarjustering har man fått gjort, men aldrig varit ute för några haverier eller problem med bränslesystemet.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657498
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:
Gäller det du skriver om bränslebyten även om man byter mellan olika typer av alkylat?
Jag kör mina sågar o crossar på OKQ8as alkylat men ibland har jag med nån dunk Aspen eller Bauhausbränsle (glömt vilket märke de har, ev är det Aspen) hemifrån som jag blandar med.


Skulle nog vilja påstå att det viktigaste är att justera förgasaren rätt, så man hör att sågen går som den ska vid bränslebyten.
Har som sagt skiftat många gånger mellan macksoppa och aspen i olika apparater, förgasarjustering har man fått gjort, men aldrig varit ute för några haverier eller problem med bränslesystemet.

Då är vi två, Tallen.. 👍 😀 nätet är fullkomligt nerlusat av mer eller mindre fantasifulla teorier kring bränslen och oljor.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Gustav1  
#657499 Jag hade som sagt i en extra procent tvåtaktolja nu när jag testade rusta bensinen. Efteråt tog bort ljuddämparen för att se kolv och cylinder. Allt var väl insmort med tvåtaktsolja kunde jag se. Tändstift såg fint ut också.

Det är en Kinakopia MS660 som jag har. Den har alltid gått på Aspen 2T utblandat till 3%. Jag har plågat den hårt med plank sågning men den har gått väldigt bra. Skulle nu kolven slitas ut efter 100l bensin så jag en extra uppsättning cylinder/ kolv (200kr) och några extra bränsle filter (5kr)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657500 Beror väl på..
Hur pass det gått...
Om det gått bra, då är det en skröna...
Men om det går åt helvete så är det sant...
Tydligen..

Jag skulle hellre säga tro på det ni läser, och använd sunt förnuft...
Blanda inte ihop hur som helst...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657507
vinterrojarn skrev:Har du hållit på så länge bör du veta att det inte är varken därför cylindern är kass och att det inte är bevis på att bränslet skulle vara orsaken.

Har du analys?
Annars så är det lika bra att vi återgår till tråden, för detta leder ingenstans.
Du har ditt och jag har mitt.
Det är fortfarande inget som ändrar att jag anser att sågen gått sönder av annat än bränslet...

Sågen har inte gått sönder utan cylindern har fått spikningar i toppen av dåligt bränsle cylinder håller ett squis på1.4mm så den har ganska låg kompression och med så låg kompression så är det bränslet som inte håller måttet utan bränslet blir oförbränt vid kompression och då detonerar det istället
Att skicka det till ett labb för oktan analys det gör man inte som privat person det finns ett sådant labb i Norge
Det finns folk som kan intyga att Aspen som släck medel är ganska bra det finns dom som släckte eld med aspen bara där så förstår man vilken kvalite det är .
Sen vet jag att dom ha haft problem med olika batchar på soppan man märker det fortare på en liten såg.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657511 Fortfarande samma visa.
Folk har sagt och folk har gjort.
Klart att personer kräver analys, och aspen har gjort detta eller stått för renoveringen.
OM det varit fel på bränslet.
Jobbade förut med att sälja john deere, de var tydliga med att allt skulle analyseras innan man började riva i matarpumpen eller insprutningen.
Det var kunden själv som fick skicka iväg ett prov kostade ca 2400 kr för analys.

Det finns flera firmor idag som gör detta.
Bara att googla.

Ingenting är sant bara för att du vill det.
Som skrivet, jag tror dig inte, då jag sett dessa skador förr, utan att bränslet varit orsaken.
Håll dig till ämnet istället.
För med detta kommer du ingenstans med mig.
Inte heller har du visat upp några beläggningar i förgasare, som aspen skulle varit orsaken till.
Det skulle ju tysta mig, tydligen.....

Samma sak där, utan att kunna verifiera att det verkligen är av aspen så är det ytterst icke trovärdigt.
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 22 jul 2020, 08:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657513
JörgenO skrev:
Mange skrev:Jag har rivit många såg och sett detta som knaggen visar. Alltid efter bränslebyte.
Har inte sett det en enda gång på nån såg som gått på aspen enbart sedan ny eller rengjord.

När man gjort det hundratals gånger så får man en viss syn på det hela. Bränslebyte är ingen hit.
Har skrotat hundratals såg med dessa kolvar och det är alltid samma visa.
Har sparat vissa i utbildningssyfte. Oavsett märken, modell eller användare så blir det ofta skit av bränslebyten. I sågen så skvallras det om hur den gått, vad som hänt etc.
Man ser det tydlig skillnad i sågens vevhus, under och över kolv, utblås, vevlager, ljuddämpare etc.

Skruvar man på såg ger det viss erfarenhet.
Samlar man på såg i flera hundratal så ger det lite till.
Skrotar man såg i flera hundratal så ger det unik info om vad som hänt. Är man intresserad så går det att se o lära en hel del i dessa skrotsåg.

När man står med 20 likadana såg med samma problem och orsak blir man rätt lätt övertygad.


Gäller det du skriver om bränslebyten även om man byter mellan olika typer av alkylat?
Jag kör mina sågar o crossar på OKQ8as alkylat men ibland har jag med nån dunk Aspen eller Bauhausbränsle (glömt vilket märke de har, ev är det Aspen) hemifrån som jag blandar med.

Ja, det gör det, i alla fall på såg. Dock inte säker på hur det påverkar crossar eftersom jag inte skruvar i det. Jag hade inte chansat.
Olika bränslen har olika egenskaper även om det är samma typ av bränsle. Dess egenskaper ger olika konsekvenser/resultat. Likaså när man byter komponenter i bränslet som oljor, bensin etc.

Den olja som finns i Aspen är överlägsen i sin smörjande effekt och om mam tar den med vanlig bensin blir effekten samma som om man går från handelsbensin + olja till Aspen. Den oljan Aspen har är krypande. Den kryper in under koks och sot, även annan skit vilket släpper och det åker då med.
Vissa har tur och klarar sig utan märkbara skador, anndra får uppsöka verkstad, dessa är de jag får träffa och lyssna på flera gånger i veckan.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657519 Krångel med maskiner pga dåligt bränsle är vanligt.
Har man väl tankat aspen, så har då för mig antalet onödiga besök hos mig minskat drastiskt.
Inte vill jag ha folk springande här hela dagarna.
Hellre vara ifred och få något gjort.


Jag ser även mycket elände i tankarna på andra fordon/maskiner... Men det ska man bara vara tyst om tydligen för det är ju helt normalt och miljövänligt...
Aspen är en av de bästa bränslena som finns på marknaden. Kan inte säga samma sak om dagens diesel eller bensin..

Skulle vara om man fick tag i bensin utan etanol, då skulle jag kunna tänka mig att blanda och köra en stund för att jämföra...
Då tror jag att det bränslet är bättre...
Men har inga belägg, för det är mina personliga åsikter och funderingar.

Men hade varit roligt att prova..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).