Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 35486 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657441
Gustav1 skrev:
vinterrojarn skrev:
Gustav1 skrev:Jag körde upp en dunk rusta alkylatbensin idag när jag kapade ved. Jag tillsatte en extra procent tvåtaktsolja som jag brukar göra till min MS660. Sågen gick precis som på Aspen. Ingen skillnad alls. Så jag köpte några fler 3l dunkar för 19.90:- st

1595355001_img_20200721_200237.jpg

Verkligen 19.90 kr/st? Ja grattis till dig..



Yes 😀 otroligt billigt.

Ja va fan fungerar det för dig och sågen så kör på...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657445
vinterrojarn skrev:Om du nu har dessa bilder för att få folk att hålla käften, visa dessa istället..

Jag har sett mycket i mitt mekaniker liv så det är bara intressant..
Jag har då extremt svårt att tro på detta.
Och ändå inget som säger att det är annat än hävdande att det är rester efter aspen bränsle...

https://skogsforum.se/download/file.php ... &mode=view
Den cylindern har gått på Aspen man kan se att den har spikat uppe vid tändstiftshållet och det beror på oförbränt bränsle vid gaspådrag vilket bevisar att Aspen inte hålier 95oktan utan bränslet brinner fortare sen är toppen sotig vilket bevisar Aspen sotar .

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657446 Jaså du...jag får andra vibbar än det du beskriver...
Vad är det för såg?
Att cylindern är sotig är vanligt på sågar med dekompventil... jag har inte detta på mina sågar..de har plugg istället...

Jag får inget bevis alls för detta..
Men jag kan då se att du har haft ett vevhus som läckt...med vevlager i plast...
Sett dessa skador tidigare...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 21 jul 2020, 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

tallen100  
#657447 För några dar sen fick jag för mej att fixa till gashandtaget på den gamla röjsågen 39r tror jag den heter. Den blev undanlagd för ca tio år sen skulle jag tro, när handtaget gick sönder. och den har alltid gått med macksoppa.
Grejade handtaget så gasen fungerade,
Tittade i tanken, nästan halv, hällde ur den ca tio år gamla bensinen, fyllde på nytt (macksoppa), chockade och drog fem gånger, den startade och går som en klocka 👍 , eller åtminstone som ska 😉
Så man har haft tur med macksoppan... 😀

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657448
vinterrojarn skrev:Jaså du...jag får andra vibbar än det du beskriver...
Vad är det för såg?
Att cylindern är sotig är vanligt på sågar med dekompventil... jag har inte detta på mina sågar..de har plugg istället...

Dekompventil borttagen pluggad husqvarna 353.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657449 Som skrivet..
Jag har sett dess skador förut..
På Hva service avdelning bland annat.
Läckande vevhus med plastlager...
Många analyser har blivit gjorda av Hva genom tiderna och det är sällan aspen är problemet.
Men tjuvluft är desto vanligare.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657450
tallen100 skrev:För några dar sen fick jag för mej att fixa till gashandtaget på den gamla röjsågen 39r tror jag den heter. Den blev undanlagd för ca tio år sen skulle jag tro, när handtaget gick sönder. och den har alltid gått med macksoppa.
Grejade handtaget så gasen fungerade,
Tittade i tanken, nästan halv, hällde ur den ca tio år gamla bensinen, fyllde på nytt (macksoppa), chockade och drog fem gånger, den startade och går som en klocka 👍 , eller åtminstone som ska 😉
Så man har haft tur med macksoppan... 😀


Ja det må ja då verkligen säga.. 👍

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657455
vinterrojarn skrev:Som skrivet..
Jag har sett dess skador förut..
På Hva service avdelning bland annat.
Läckande vevhus med plastlager...
Många analyser har blivit gjorda av Hva genom tiderna och det är sällan aspen är problemet.
Men tjuvluft är desto vanligare.

Tyvärr inget av det skriver stämmer in på den sågen sorry du gjorde ett gott försök
Samma motor som 346 det enda som skiljer norsk bond cylinder indisk kolv lättare svänghjul ingen handtagsvärme men dom har mycket gemnsamt i reservdelslistan.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Palakangas  
#657456 Att vissa ids älta detta år ut och år in.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657458 Jo då jag har hanterat många i verkstaden och även skruvat och sålt Jonsereds varianter i många år.

Men näpp det är samma spår och symptom som du visar upp.
Inget bevis alls.
Det får du försöka lura i någon annan..
Jag går inte på dina fabriserade bevis..
De visar nämligen ingenting..förutom en trasig cylinder.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657459
Palakangas skrev:Att vissa ids älta detta år ut och år in.


Blir ju så när man ska försöka hävda något man inte kan bevisa utan analys på bränslet som var i tanken...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657467
vinterrojarn skrev:Jo då jag har hanterat många i verkstaden och även skruvat och sålt Jonsereds varianter i många år.

Men näpp det är samma spår och symptom som du visar upp.
Inget bevis alls.
Det får du försöka lura i någon annan..
Jag går inte på dina fabriserade bevis..
De visar nämligen ingenting..förutom en trasig cylinder.

Nu är du grundlurad cylindern är inget fel på förutom att det har varit dåligt bränsle Aspen som har orsakat detonationer i kolvtopp och det uppstår vid oförbräntbränsle bid hög kompression och lågt oktantal.
Skall berätta en liten anekdot för dig bara för dig .
Har en kompis som var sponad av Aspen på deras racing soppa (alkylat) och ha testade på sin knarr och den ville inte gå klokt på soppan så han komm med hängande läpp och gråt i halsen och frågade mig om jag kunde undvara några lite elf med darrande röst så vad gör man för en vän han fick 10 liter av min elf soppa .
Efter några varv på banan så hjälpte jag han att justera bestyckningen på förgasarna och efter ett varv så kom han in med ett stort leende på läpparna han var nöjd med hur knarren gick nu.
Sen gick han tillbaka och testade Aspen racing och knarren gick som ett spann skit samma bestyckning som elf soppan.
Sagt och gjort så tackade han för sig vid Aspen försammarbetet ,men fan han hade 250 liter av aspens supersoppa så han slog det i sierran och bil fan gick sämre än 95 oktan macksoppa, så han sålde det till en huggande konkurent sen kan man räkna ut hur bra det gick för konkurrenten

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657469 Grundlurad? Du,jag är inte född i går och jag är ingen idiot.
Den anekdoten kan du dra för någon annan.
Mig lurar den inte.

Stå för att sågen har gått sönder pga trimning eller tjuvluft med skyll inte på bränslet..
Det är fortfarande inget bevis...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657472
vinterrojarn skrev:Grundlurad? Du,jag är inte född i går och jag är ingen idiot.
Den anekdoten kan du dra för någon annan.
Mig lurar den inte.

Stå för att sågen har gått sönder pga trimning eller tjuvluft med skyll inte på bränslet..
Det är fortfarande inget bevis...

Den cylinder är inte trimmad ännu en gång lurad original kompression sen har jag hållit på med tvåtaktare sen 1973 så nog fan vet man både det ena och andra.
Sen brukar jag slipa ner kanten som är under insugsgummit där brukar gummit spricka och dra tjuvluft eller impulslangen.nått mera

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657475 Har du hållit på så länge bör du veta att det inte är varken därför cylindern är kass och att det inte är bevis på att bränslet skulle vara orsaken.

Har du analys?
Annars så är det lika bra att vi återgår till tråden, för detta leder ingenstans.
Du har ditt och jag har mitt.
Det är fortfarande inget som ändrar att jag anser att sågen gått sönder av annat än bränslet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).