Motorsåg och handhållet

Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

15 inlägg 9838 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Fredrik Reuter  
#655626 Detta får bli en tipstråd för bra borrhammare där budgettaket är ca 1.500 kr inkl moms. Håller på och byter avlopp och vatten hemma och har börjat bila upp källargolvet för att komma åt skarven mellan cementröret och plaströret inne i huset.

Den gamla borrhammaren gav upp efter någon timma (kolven till slagmekanismen gick av) och nu får det bli en ny då det återstår en hel del bilning.

Dessutom har jag fått för mig att en borrhammare är riktigt bra, inte bara till bilning, utan även grövre borrning i betong men också att en borrhammare kan vara bra när man ska blanda betong och dylikt men inte har någon tombola.

Makita och Bosch har båda maskiner för runt 1.500 kr. Gissar att detta är deras billigaste. Sedan finns ett koppel av maskiner under dessa (i pris), såsom Einhell, Cocraft, Biltema och Ford(!).

Är det någon av dessa billigare som någon har några erfarenheter av? Håller någon av dem ö.h.t över tid?

Och sedan, är det någon som har något tips generellt, det kan ju finnas någon riktigt bra för lite mer än 1.500, det kan också vara värt att få info om. De märken jag sett här är ex Milwaukee, DeWalt, Skil, Hitachi och givetvis Hilti mfl.

Såg också att det fanns skapligt många som idag drivs av batteri, någon som testat en batteridriven borrhammare? Hur funkar en sådan jmf med en konventionell 230 V med sladd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

totte  
#655627 Kan inte svara för de olika märkena, men gå inte ner i pris till de billigare grejorna, gå snarare upp en eller ett par tusenlappar. Borrhammare får mycket hårda påfrestningar, skäl att anta att det än mer än vanligt lönar sig med kvalitet.

Och just borrhammare vete fåglarna om det är nån vits med batteri, kräver ju ordentlig effekt och man behöver ofta jobba länge, och betydligt dyrare för samma prestationsförmåga. Enda fördelen jag kan se med batteri är om det är på platser där det är svårt eller omöjligt med nätanslutning. Men det är en åsikt bara.

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655630 Jag köpte en på Harald Nyborg för många år sen. Den har gått bra och går ännu, säkert 15 år gammal. Knackat ner trappor, borrat massor, tagit upp hål i väggar, golv etc.

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

torbjorn_2150  
#655633 Jag har slitit ut 2 och har min tredje maskin en Meek i 1.5K prisklassen. Dessa har ju slagenergi 5-7 J. Jag har borrat mängder med 20 mm hål i sten/berg, och den första maskinen höll i flera år (tyvärr kommer jag inte ihåg märket). Den andra brann upp efter kort tid, och Jula gav mej en ny, som nu används sparsammt i betong enbart.
Jag har en " stor" maskin, jag tror 20 J (ca 6kkr) , och det är en väldig skilnad på avverkning, både vid borrning och betongbilning. Jag skulle inte vilja vara utan den stora maskinen.
Är inte hyra ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

nilsszzon  
#655635 hyr en ordentlig maskin för bilningen, jobbet går snabbare och blir roligare och enklare
sen köp en sladdriven på kampanj när de rear ut nästa gång så har du en enkel till alla andra jobb än just tung bilning

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

axwell  
#655650 En sån här har jag nu haft i 12*15 år och maskinen är lika bra som dom små Hllti som jag kunde låna på jobbet tidigare.
Borrarna som ingår är inga höjdare, däremot är deras borrar od. styckvis helt ok.

ttps://www.biltema.se/verktyg/elverktyg ... 2000043589

Tyvärr slutsålt på många ställen i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Vardon  
#655656 Jag har en stor hilti med några stora borrar är lådan tung. Ett par mindre nätdrivna hilti och en makita batterimaskin. Det är batterimaskinen och storhilitin som används.

Batteri för det är så smidigt bara ta den och gå, när den inte räcker blir det den stora

Så har du batteriverktyg så köp en sån och hyr vid de stora bilningsjobben

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Robertberg  
#655682
nilsszzon skrev:hyr en ordentlig maskin...
...sen köp en sladdriven på kampanj


Exakt det råd jag också tänkte ge.

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

bgl  
#655683 En till som håller på Nilsszzon: HYR!

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

halvproffs  
#655687
bgl skrev:En till som håller på Nilsszzon: HYR!


Absolut hyr! En annan sak är att Hilti har dom lägsta vibrationerna. Nog så viktigt för att minska risken för vita fingrar!

Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

bgl  
#655696 Inte bara lägre vibrationer med en proffsmaskin, även kortare användningstid minskar belastningen på kroppen. Dessutom kortare körtid kan minska risken för oönskade skador på omgivningen, gamla plaströr far inte bra av långvarigare skakningar.

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Fredrik Reuter  
#655704 Tack för alla tips!

Hyra var det första alternativet men tänkte sedan jag skulle testa med den lilla borrhammaren (som då gick sönder, det var en billig variant). Och det gick som smör i solsken, mycket enkel bilning alltså där plattan är ca decimetern. Det är en obehandlad del av golvet bakom en trappa som jag tror de slarvgjöt helt enkelt för att skarven mellan servisen ut till gatan och husets avlopp är där. Det är ut till gatan jag ska byta. Och under trappan är det också ont om plats. En större blir bara otymplig.

Men varför jag funderade på att köpa istället för att hyra var att jag har flera mindre projekt i görningen där en borrhammare kommer behövas. Tre tillfällen är nog kostnaden i hyra för en borrhammare för runt femtonhundra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

nilsszzon  
#655706 Fredrik , du tänker nog på en Cobra en riktig bilmaskin den är stor och otymplig, de vi tänkte du skulle hyra är inte mkt längre än en billigare men brukar bygga lite nedåt så att säga så de blir mer fyrkantiga. men det är svårt att veta hur tufft materialet är innan. är det som du säger relativt enkelt så är det en bra ide att skaffa en maskin själv som du kan göra mer jobb med i framtiden

en annan grej kan ju vara att låna VVSarens maskin om du stöter på patrull? ( antar att du behöver ngn röris under renoveringens gång om du inte har väldigt bra koll själv dvs )
det är inte förbjudet eller olämpligt att fråga , jag är elinstallatör och lånar ofta ut redskap till hemmafixare som har en bra attityd.

men mitt tips i frågan är att köpa en Makita / Bosch sladdis på kampanj de brukar ligga lägst i pris

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

halvproffs  
#655727 Premiummärkena har bilmaskiner i alla storlekar.
Finns med både bil o borrfunktion.

Sen finns det bilmejsel och slägghammare för den lilla plånboken 😉

Användarvisningsbild

Re: Bästa borrhammaren för max 1.500 kr 2020?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655738 Jag köpte en meec från jula nu i våras.
Har malt ner en rejäl sten hemma i trädgården.
Först 30 mm hål o snigeldynamit. Borr o spräckmedel från HME tools.
Sedan köpte jag 4 20mm kilar från samma ställe.
Maskinen går klockrent. Har tappat räkningen på hål men borren från HME har hållit runt 30hål. Sen köpte jag några julaborr, en del höll 20hål, några höll 2.
Nu är jag på slutklämmen o köpte 3 20mm borr
på Biltema, dom känns faktiskt bättre i kvalité än jula borren.
1594553356_1594553335547907300382115535631.jpg


Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).