Motorsåg och handhållet

Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

42 inlägg 5260 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Rotvältaren  
#655557 Vad jag hela tiden försöker säga men tydligen utan gehör eftersom ingen håller med, utebliven gnista beror på ett defekt tändsystem, inte en skuren kolv.
Vill man hitta felet undersöker man tändsystemet. Hittar man felet så kollar man sågens övriga skick innan man köper dyra reservdelar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655560 Jo, det är nog vad vi läser så det du skriver syns.

Oavsett gnista får man nog fundera lite mer och bredare i denna situation.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655561 Nickan.
Det finns flera alternativ som du ser. Att skruva i såg kräver en del kunskap, men främst intresse.
Hur pass duktig är du att köra såg? Stora såg kräver lite vana om man ska ha nytta av dem.
1m träd är farliga än om de ligger. Mycket vikter och många saker att ha hänsyn till.
Man klarar sig rätt bra med mindre grejer om man använder dem lite bättre.
Har denna hobbysåg har ju funkat?

Jag är mer inne på att du ska lägga pengar på annat än såg om du inte vill för nöjets skull.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Rotvältaren  
#655564
Mange skrev:Jo, det är nog vad vi läser så det du skriver syns.

Oavsett gnista får man nog fundera lite mer och bredare i denna situation.

Visst är det så.
Skruvar man inte själv och inte har lite skrot liggandes i knutarna som man kan använda att felsöka med så finns det väl inte så många andra alternativ än att lämna in på verkstad.
Kanske man kan förhandla fram ett fast pris med verkstaden för att felsöka och kontrollera och utifrån det få ett prisförslag vad det kommer att kosta att sätta sågen i skick. Kolvens skick, bränsle- och oljeläckage kan vara punkter man specifikt anger att skall ingå.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655573 Vilket ger ca 40% av sågens nypris. OK. Då spånar vi att man gör så.
Lägg sen till delar, arbete, tid i transporter etc så får du en varuhusmaskin som funkar men står utan garantier med en äldre varuhus maskin...
Som i mitt tycke inte är nån höjdare från början som ny än om den funkar som den ska.
Senast redigerad av Mange lör 11 jul 2020, 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655575 Såg ska skruvas, skötas OCH köras på vettigt, säkert o ekonomiskt försvarbart sätt, oavsett vad de är.
Är man lite oerfaren är det mycket o lära, särskilt om ingen kan visa o hjälpa till.
Ibland är det bättre o ta till hjälp på nåt av de många olika sätt man kan göra så.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Nickan  
#655583 Tack allesammans för kloka råd! Jag lutar åt att locka utnågon som kapar träden men känns ändå trist att jag som tjej inte kan få igång den. Stiehlen kan jag hantera utan problem ialla fall!
Nu slipper ni bekymra er mer! Kramar

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655588 Vi försöker väl hjälpa eller?

Skicka iväg sågen, få den genomgådd och servad på engång.

Sedan är det bara att köra igen... 👍
Skicka PM så löser vi detta.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655594 Det är nog inget som har med kön att göra.
Den faktorn i eqvationen är betydelselös.

Att lägga tid o pengar på varuhus maskiner bör nog vara av intresse att skruva, lära, prova, experimentera. Oavsett vad det gäller och vilket resultat det blir.
Det är nåt man onte ska ha bråttom med och finna nöje i.

Avatar Fallback

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Avslutat-02  
#655598 Kön?
Det är killar som inte heller får igång maskiner...
Så det är bara larvigt att blanda in.
Vissa kvinnor slår män på fingrarna rejält i både styrka och teknik.

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

HL.Rigging  
#655607 Jag är riktigt förundrad av vad folk läser in i olika inlägg här på forumet!?.
Jag menar bara att jag trodde det gick ut på att svara på en frågeställning angående ett problem eller en idé?
Att det allt som oftast drar iväg och blir helt uppåt väggarna i trådarna är helt obegripligt?
En som tolkar det som att vi som svarat inte hjälper till och flera som ger råd som inte gäller frågan.
Första frågan var vart ”Tändmodulen” satt?
Sen om det inte funkade med den sågen så vad man kan tänkas köpa för modell annars?
Sen fanns det krav på svärdslängder osv.
Alltså som jag tolkar hela tråden så har hon en såg som en av ”Elverket” utskickad trädfällare har tittat på och konstaterat ingen gnista så hon undrar vart ”Tändmodulen” sitter och hur man åtgärdar det.
Sen att hon skriver i sitt sista inlägg och tackar för svar osv är väl positivt i min bok iaf.
Tillägg i sista inlägget av TS så skriver hon att hon har en Stihl och den kan hon så jag tänker är den inte tillräcklig för att köpa ett längre svärd till?

Användarvisningsbild

Re: Partner P842, ingen gnista trots byte av tändstift

Nickan  
#655610 Tack igen allesammans flr er stora hjälp o uppmuntrande tips. Det här fixar sig sp nu behöver ni inte svara mer! Stort tack ialla fall!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).