SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535 iFR - test av ny skogsröjsåg med batteri

567 inlägg 47259 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700571 När jag röjde med bensinaren i minusgrader, handtagsvärme och upplega så frös stoppknappen ett par gånger. Kommer ner snö som smälter av värmen och sen fryser till igen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700604 En annan vanlig köldåkomma på bensinare är ju frusen gasvajer och/eller fruset gasspjäll.

Har själv råkat ut för det senare vid något tillfälle. Troligtvis beroende på ett fuktigt luftfilter, då det gången innan var gott om blötsnö på träden och jag lät det fuktiga luftfiltret sitta kvar på röjsågen. Sen dess har jag alltid varit noga med att byta fuktiga luftfilter under vintern...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Optikern  
#702888
JörgenO skrev:
JörgenO skrev:Nu har jag också blivit med batterimaskin.
Det blev en HVA 520 irx Med Laddare Qc 30 och batteri Bli 200 som jag köper på Axbergs i Åsele. (Jag har inte hämtat den än)
Den kommer att ersätta sladdrivna Stiga o Flymo. Det jag gillar bäst med den är röjsågshandtaget och selen ser helt OK ut också. Får hoppas det är relativt enkelt att byta mellan tråd o gräsklinga


Nu har jag ställt in o provkört min 520. Tyvärr blir det nog inte fler gånger i år. Men det var en riktigt trevlig upplevelse hemma i trädgården med vått o långt gräs.
Det var lätt att ställa in balansen, fästet gick att flytta 10cm ca längs röret och jag fick riktigt bra balans. Reglagen var precis som min Stihl röjsåg, dvs pekfingergas som jag tycker om. Och största anledningen till att jag köpte den här var ”röjsågshandtaget” istället för den tvåhandsfattning som många billigare grästrimmers har. Det är jag mycket nöjd med. Det enda jag inte lyckats få inställt som jag vill är skyddet mot grässprut. Det sitter lite snett mot hur jag vill ha det och metallbygeln som håller det verkar vara lite för liten och ger inga justeringsmöjligheter.
Selen var trevlig, vadderad kring axlarna och lätt att ställa in och hjälpte till att lätt hitta en bra arbetsställning.
Till skillnad från min gamla Flymo var den helt tyst från motor o rörliga delar men vinandet från tråden hörs naturligtvis o jag hade hörselskydd på.
Den är tillräckligt stark för att få gräset att flyga iväg även om jag inte klippt sen semestern och det hade regnat inatt. Jag upplever att den är lika stark som min Stiga (1200w) och Flymo (1000w). Den har bra vinkel mot gräset och det är inga problem att ta bort allt gräs nära plattor eller sprätta bort mossa så att jorden kommer fram.
Jag var ute med den en timme o 10 min o eftersom jag slutade med min sladdtrimmer samtidigt som jag beställde denna så var gräset långt o segt (och vått) men den var lika kraftfull hela tiden. När jag satte batteriet i laddaren efteråt indikerade laddaren att batteriet var halvfullt så det hade gått lite till.

Så slutsatsen är att jag är väldigt nöjd. Ergonomin, vinkeln mot gräset, Ljudnivån... och att slippa sladd 😀 .


Jag funderar mellan 520 och 535 men är lite osäker.
Jag har en sommarstuga med ganska stor trädgård och en ganska stor sluttande yta som är igenväxt med sly och högt gräs.
Där har jag tänkt röja och hålla efter.
Så min fråga är om det räcker med 520 för att ta sly? Går det montera sågklinga på den?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702890 Optikern! Förvisso går det att montera en sågklinga på en selhängd HVA 520 iRX, men den orkar inte med den.

Jag såg någon video på en som hade gjort det och sedan röjde med sin selhängda 520 iRX. Förmodligen hade nog fortare att ta dessa 2-3 cm tjocka röjstammar med en bra grensax än 520... Ty HVA 520 iRX är en ren grästrimmer, som funkar bra upp till ca knähögt gräs.

HVA 535 iFR är däremot en tillräckligt stark kombiröjare för röjskogen! Dock har jag ännu inte använt den som gräsröjare.

Å är det inte jättemånga röjstammar som ska bort, så kan du få en hygglig timmpenning med en bra grensax + beskärningssåg på din tomt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 07 jan 2022, 22:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Optikern  
#702892 Tack då kör jag på 535 så blir jobbet gjort.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740567 Svensk skogsservice gjorde ett långtidstest av 535i FR och var överlag nöjda med resultatet https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ektet.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740577 Bra artickel! Jag tycker denna artickel beskriver väldigt väl vad jag ser och hör de pratas om.
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra. Jobbet blir gjort, killarna är duktiga!
45 laddare o 70 batterier i bilen. Vad drivs de av? Bilen? Generator? Kostnader? Hållbarhet?
De önskar elmaskin som motsvarar 45-50cc för att prestera lika med de som röjer med dem och kan röja hårdare trädslag och tuffare röjningar (enl.articke).
Är det verkligen nån som tycker detta är rimligt?
Hur många röjare har möjlighet att investera miljoner i redskapen utöver de kostnader de har ?
Vad blir över på timpengen?
Kanske bättre vi i stället ökar användning av sydkraften som inte kör el eller har kort, utbildningar o dessutom låg lön o lägre timpeng?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Lindahl  
#740578
Niking skrev:Svensk skogsservice gjorde ett långtidstest av 535i FR och var överlag nöjda med resultatet https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ektet.html
/Niklas


Hur får dom ut 23 alternativt 35kW ur lastutrymmet på en bil? Om nu alla 330/500w laddare används samtidigt. De kanske inte har 70 laddare heller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Lindahl  
#740579
Mange skrev:Bra artickel!
Förutom att det inte funkade så bra med batterier, laddning, ingen vibrationsminskning, höga kostnader och fundering på att investera i solceller för tio miljoner för att få det att funka bättre så tycker de det går rätt bra.


Det var mycket läsning mellan raderna där. El har inte hög kostnad (bortsett från dagens elpris). Det har en hög startkostnad. 70x3500kr för Bli300 sen har du köpt Aspen för 245000kr. Hur långt räcker typ 10600L Aspen? Motor och kolvvibrationer är ju borta, likaså avgaser. 45 laddare skrevs inget om? Vart kom kravet på 10 miljoner i solcell från? Det är väl snarare frivilligt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR - test av ny skogsröjsåg med batteri

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740778 Vi har en 535iFR och den fungerar ganska bra. Visst är 555:an starkare men till många arbeten är 535iFR alldeles tillräcklig. Vi har två batterier som räcker fram till kaffetiden. Men vi kör inte enbart röjning utan mest använder vi motorsågarna. En stor fördel med 535iFR är att den inte skitar ned bilen och att den är lätt.

Jag köpte 535iFR i somras för att testa om det alls går att använda batteridrivet och jag är nöjd med den. Motorsågarna väntar jag litet med men en batteridriven för kvistning kan nog dyka upp i vår skog så småningom.

Laddare funderar jag på i traktorn. Jag har en 1400W generator så den torde nog kunna ladda batterierna och för det mesta så går motorn medan vi är i skogen för jag använder den vid fällning och hopsamling hela tiden. Då behöver vi inte heller köpa så många batterier. Jag är elingenjör så en laddare borde jag nog få kopplad till traktorn med god verkningsgrad.

Jag läste också om Svensk skogsservice i Land och det stämmer ganska bra med våra erfarenheter även om vi sällan kör en hel arbetsdag med enbart röjning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740780
Niking skrev:
HVA 535 iFR är däremot en tillräckligt stark kombiröjare för röjskogen! Dock jar jag ännu inte använt den som gräsröjare.

/Niklas


Jag körde en hel del med vår 535iFR i högt och tätt gräs i somras både med trimmersnöre och gräsklinga. Den klarade gräset med glans och var betydligt starkare än jag hade trott. Och så är den mycket tystare än de bensindrivna sågarna ...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740783
Nisse Husberg skrev:
Niking skrev:
HVA 535 iFR är däremot en tillräckligt stark kombiröjare för röjskogen! Dock jar jag ännu inte använt den som gräsröjare.

/Niklas


Jag körde en hel del med vår 535iFR i högt och tätt gräs i somras både med trimmersnöre och gräsklinga. Den klarade gräset med glans och var betydligt starkare än jag hade trott. Och så är den mycket tystare än de bensindrivna sågarna ...


För grov gräsröjning med treudd kör jag numera 535i RXT. Funkar kanon, särskilt ihop med BLI 300 batterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - test av ny skogsröjsåg med batteri

anersimyra  
#741949 Någon som vet vilket företag som producerar Husqvarnas batterisegment.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - test av ny skogsröjsåg med batteri

totte  
#741958 Kan vi slippa tramsiga svar i trådar om batterimaskiner, tack! Tog bort ett.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - test av ny skogsröjsåg med batteri

anersimyra  
#743184 Angående laddning så jobbade jag i dag med en arborist som har installerat en laddstation i bilen. Han kör två echo med batterier på 50 volt och drygt 2 ampere och snabbladdar fyra batterier från bilens förbrukarbatteri innan det batteriet behöver laddas. Då han även laddar sågarnas batterier hemma eller under färd så behöver han aldrig ha bilen gående för att ladda under arbetsdagen. 🙂👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).