Kombi för den självverksamma skogsägaren
535 iFR har tagits fram av Husqvarna främst för att erbjuda en kombimaskin för självverksamma skogsägare som vill ha batteridrift. Relativt enkelt så byter man mellan röjsågsklinga och trimmerhuvud eller gräsklinga. Tanken är alltså att man genom en produkt ska kunna utföra både lättare skogsröjning och grästrimning. Att det är en kombimaskin avslöjar namnet då “F” för Husqvarna är Forestry, alltså skogsröjning, och “R” står för gräsröjning. Undrar du dessutom vad “i” står för så är det för att det är en batteriprodukt. Det är lite kniviga modellbeteckningar Husqvarna använder men för att sammanfatta; FR = kombi, FX = ren skogsröjare och RX = ren gräsröjare.
BLi300 batterier
Nytt med 535 iFR är att Husqvarna premierar sitt stora, lösa, batteri BLi 300 till sågen. Trots att 535 iFR naturligtvis fungerar med ex ryggbatterierna så är hela röjsågen anpassad för att köra med det största lösa batteriet på 9,4 Ah och 36 volt från Husqvarna. Genom detta så har man valt att i stort sett nyttja riggrör och vinkelväxel från bensinröjaren 535RXT/336FR och genom detta placerat elmotorn baktill, ihop med batteriet. Detta får anses som ett rejält fall framåt. Balansen är fin, vikten är låg och ändå har BLi300 nästan lika mycket kapacitet som det lilla ryggbatteriet trots sin vikt och sina mått. Köper man 3st BLi 300 så får man nästan lika mycket kapacitet som det stora ryggbatteriet men till en billigare inköpskostnad.
Ett steg framåt för batteri i skogen
Det verkar som att Husqvarna nu hittat ett batteridrivet system som kan fungera och utvecklas framgent, både för gräs- och skogsröjning. Det handlar om effektiva batterier som fästs på sågen och man ersätter fysiskt bensinmotorn med elmotorn och batteriet. Enkelt, sladdlöst, bättre balans och lättare än bensindito.
Husqvarna tror mycket på 535iFR och säger själva att den är dubbelt så hög effekt som deras gamla 520 iRX som också är batteridriven. Stihls motsvarighet heter FSA 130 och har funnits på marknaden i drygt två år. Jämför man de två med de största lösa batterierna så har nya 535 iFR ca 20% mer batterikapacitet (BLi 300 jämfört med AP 300 S från Stihl). Prestationsmässigt mellan de två kan vi inte säga något om då vi inte testat FSA 130, men det kanske kommer!
Fokus gräs, men i skogen då?
535 iFR marknadsförs som en kombimaskin för ex skogsägare som både röjer i skogen och på gården (gräs). Det finns troligtvis inga tvivel alls att den är en effektiv grästrimmer. Och det tycker vi också. Vi har testat både med trimmertråd och gräsklinga (treudd) då båda följer med tillsammans med en Scarlett röjklinga när man köper sågen och den är riktigt bra på detta. Men eftersom vi är Skogsforum så lägger vi fokus på skogsröjningen. Här säger Husqvarna att 535iFR ska vara likvärdig med deras 35cc röjsåg 535RXT/336FR. Hur fungerar den då i skogen?
Den är faktiskt riktigt bra i förstaröjningen av ungskog, minst lika bra som en 535RXT/336FR och troligtvis också som en 545:a. Det kan faktiskt vara så att den är bättre. Anledningen är att den väger så pass mycket mindre än en 545 eller 555 för den delen. Utan batteri i sågen så väger 535 iFR 4,5 kg. Med ett BLi 300 batteri om 1,9 kg så väger den startklar ~6,4 kg. Det blir ca två kilo lättare än en 545 och ca kilot lättare än en 535RXT med full tank.
Hur länge räcker ett batteri BLi 300?
Enligt våra tester så räcker ett fulladdat BLi 300 batteri i ca 1 timma och 15 minuter i lätt ungskogsröjning, detta i medelhårt tempo. Lättare gräsröjning utan uppehåll, ca 1 timma och det samma gäller för hårt tempo i medelgrov röjning. Fullt blås i tungt gräs (riktig hårdkörning) så går den ca 30 - 35 min.
Vi har också testat sågen i medelgrov röjning där den gått tillsammans med 545:or i ett röjlag. Batteriet tog slut ungefär samtidigt som bensinen tog slut i 545:orna. Nu är detta beroende på vem som röjer och vad för typ av röjning det är givetvis, men vi har testat på lite olika sätt och kommer ändå fram till detta.
Hur är 535 iFR jämte 545 RXT Autotune eller Stihl 460?
Vad händer om man, kanske lite orättvist, jämför 535 iFR med de populära allröjarna 545 från Husqvarna och 460 från Stihl (som då är bensinsågar).
Ja, som sagt, gäller det klen ungskogsröjning så hänger den med. Blir det lite grövre bestånd som fått stå några år för länge så hänger den inte med. Det blir skillnad med de grövre stammarna då man måste anpassa kapet och det tar längre tid. Anledningen att man måste anpassa är att sågen annars stannar om den får för stort motstånd, detta då i jämförelse med ex 545. En subjektiv bedömning är att den är ca 20 % mindre effektiv i grövre bestånd. Det går alltså, men inte med samma schvung som med en större bensinsåg. En sak att ha med i åtanke är att vinkelväxeln på 535 iFR har gräsvinkel. Det blir lite skillnad när man röjer och det får man anpassa sin röjning för.
Än mer grövre röjning har vi inte ens testat. Vi gissar att man inte ska in i sådana bestånd alls med denna såg. Här är det bara de största bensinsågarna som är effektiva, eller kanske rent av motorsåg med klen gallring istället för röjning?
Ekonomi med batteri?
Eftersom man inte behöver handla bensin utan klarar sig med den relativt billiga elen som i detta fall får anses försumbar (ca 50 öre per laddning) så handlar det om att sätta inköpskostnaden av batterier i relation till bensininköp du annars skulle köpa över tid.
535 iFR kostar ~6.000 SEK inkl moms i inköp. Ett BLi 300 kostar ~3.000 inkl moms. En laddare kostar mellan 1.000 - 2.000 sek beroende hur kraftig man vill ha.
Ett rimligt antagande kan vara att man behöver 4 batterier för att klara en hård dag i ungskogen. Det motsvarar då kanske upp till 5 h effektiv röjning och mer än detta är det nog inte många som kör per dag. Då är investeringskostnaden ca 20.000 kronor inkl moms för en uppsättning där du troligtvis kan röja en hel dag på el och sedan ladda när du kommer hem. Husqvarna säger att 353 iFR har samma kapacitet som 535RXT/336FR och gör vi avdrag för ett inköp av en sådan så ligger merkostnaden på 13.000 kronor inkl moms. Eldriften är 98% billigare än med Aspen (0,5 kr/h mot 25 kr/h för Aspen). Genom detta har du en payback på totalt ca 130 röjdagar i skogen. Efter detta så är det ren vinst i investeringen.
Denna uträkning är baserad på fulla mer eller mindre “proffsdagar” i skogen. Röjer du någon tank då och då så klarar du dig kanske med 1 - 2 batterier, då får du själv göra beräkningar enligt ovanstående.
Användningen är individuell och det är upp till dig själv att göra egna beräkningar på om det skulle vara värt att satsa på detta eller ej.
Imponerande effekt
De som varit med och testat 353iFR slås alla av att det är kraft i den och den är effektiv. Maxvarv på klingan är 8.200 RPM som kan jämföras med 545 Autotune som har 8.800 i maxvarv. Batteriet BLi 300 lagrar 9,4 Ah och detta motsvar ~0,34 kWh vid 36 volt. Det är smått otroligt att den över huvud taget kan jämföras med ex 545 Autotune som har 2,2 kW i effekt. Räknar vi på energivärdet i bensin så ligger en 545 Autotune som förbrukar 1 liter (1 tank) på en timma på ca 1,36 kWh (15% verkningsgrad och 9,1 kWh per liter bensin).
Enligt Husqvarna har 535 iFR “runt 1,5 kW” i effekt på axeln. 545 FXT har i jämförelse 2,2 kW. 535 iFR har alltså 28% lägre effekt men eftersom elmotorn har en annan karaktäristik gällande vridmomentet så blir känslan att effektiviteten är bättre än bensinmotorn.
Husqvarna 535 iFR har tre effektlägen som man kan välja bland på handtaget. Är det riktigt klen ungskogsröjning (typ svepröjning), så fungerar det ypperligt med lägsta effektläget. Genom detta går sågen kanske ~5 min extra på ett batteri. När vi testade i grövre bestånd som ovan så var det maxläget som gällde.
Saker att se upp med
En nackdel med batteridrivna produkter generellt är att de är “dödligt tysta”. Avsaknaden av tomgångsljud måste man vara uppmärksam med. Ska du fila klingan så MÅSTE röjsågen stängas av och batteriet måste tas ur. Detta är mycket viktigt eftersom om man tryckt på “ON” så startar den direkt man trycker på gasen (den har ju inget startsnöre).
.
När du förvarar batterisågen så måste batteriet vara uttaget och gärna förvarat på annat ställe än sågen. Tänk bara på vad som kan hända om barn börjar “trixa” med sågen annars.
En sak som kan upplevas som lite störande är att 535 iFR är lite seg i startögonblicket. Klingan rycker till något innan den kickar igång. Är man uppe i ett riktigt “röj-flow” så är det lite störande. Husqvarna har vetskap om detta och kan komma med mjukvaruuppdateringar på seriesågarna som gör detta bättre. Bra, även om det inte är en jättestor grej (har du ständig snurr på klingan så märker aldrig av det). 535iFR har Blåtandskoppling och via deras kostnadsfria app för smartphones ska du kunna göra mjukvaruuppgraderingar på sågen framöver. Vi hade inte möjlighet att testa appen, men det kommer senare i en separat tråd på Skogsforum.
Något som påpekats av några garvade röjare under testet är att sågen inte levereras med Husqvarnas bästa sele Balance XT. Den är bland storröjare idag tillsammans med Stihl bästa sele “de-facto standard”. Den enklare som följer med fungerar, men har inte samma ergonomi som Balance XT.
Sammanfattning
535 iFR är en positiv upplevelse och ett steg i helt rätt riktning när det kommer batteridrivna röjsågar. Vikten är låg, effekten är god och batteriet räcker lika länge som en tank med en bensindriven röjsåg.
Den är givetvis mycket tystare än en bensinröjare fast det är mer ljud i klingan än man kan tro. Hörselskydd ska du ha. Skyddsglasögon och hjälm med visir likaså. Den luktar inte bensinavgaser i täta röjbestånd och den är tyst på tomgång. Dessutom slipper man dra igång den efter stopp, det kan också vara värt en del.
För skogsägaren kan det locka att man både kan röja och trimma med den, det är lite skruvande att byta emellan men det går relativt snabbt när man gjort det några gånger.
En målgrupp som kan komma uppskatta denna produkt extra är äldre skogsägare. Vikten man kånkar runt med blir allt viktigare ju äldre man blir. Att man dessutom slipper dra igång sågen med startsnöre är nog väldigt uppskattat också.
Sågen är IP-klassad enligt IPX4 vilket betyder att den är striltät och testet utförs genom att 10 liter vatten per minut strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa. Vi har inte testat sågen i regn men har ingen anledningen att tro att den inte ska klara av detta i IPX4 utförande. Skogsforums test utfördes också sommartid, vi kan inte säga något om hur den fungerar i ex minusgrader.
Även om inte 535 iFR når upp till allröjarnas nivå (ex Husqvarna 545 Autotune) så är prestationen hög i ungskogsröjningen. Detta bäddar för att det kanske börjar ploppa upp professionella röjentreprenörer som väljer att investera i detta system när de röjer ungskog. Det är troligtvis inte fel att kunna erbjuda “fossilfri skogsröjning” med tanke på dagens miljödebatt, kanske är det till och med värt några kronor extra hos uppdragsgivaren, eller vad tror du?
Video på 535 iFR
Här nedan är en video från vårt test som visar klipp från olika typer av teströjningar vi utfört.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto