fre 29 sep 2006, 23:40#2578
18 000....
Högt varv=Mindre kraft.
Inte många klarar sig länge eftersom det blir svårt att få in bränsle så det räcker. Det går, men kräver lite andra pumpar o grejer...
Finns andra sätt... 8-9 kuggar i stället.
Jag har en av de första 357, byggd 00. Den har regulator sedan orginal.
Något du bör fundera på är att detta förmodligen var obelastat varvtal...
Hoppas jag....
Max effect är satt i port tider, förgasare, cc, tändning, portar, vevhus/cylinder volym etc. Har för mig det ligger runt 10 000 på 242, men minns inte riktigt..
Brukar ligga runt en fjärdedel under rek. topp varv.
Att bara höja varvtalet genom att strypa bränslet ger oftast ingen effect ökning, men häftigt är det.
Mer bränsle under samma tid i samma volym ger mer effekt, lika så ger högre expansion mer effekt.