Motorsåg och handhållet

nu börjar röjsågarna jävlas.... :/

25 inlägg 12853 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

nu börjar röjsågarna jävlas.... :/

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41087 var ute idag och det visade sig att gasvajern på 3 av 4 st stihl 480:s frysit så dom gick på maxvarv, vi körde i en 20 minuter å hoppades på att isproppen eller vad det nu är skulle släppa men inte hjälpte det....

tagit hem dom nu för att dom ska få lite värme, men inte allt för roligt å ta hem dom varje dag speciellt då området ligger riktigt jävligt till med ca 2 km till närmaste väg... vi brukar lägga dom under granris för att dom ska skyddas mot snö men det tycks inte hjälpa särskilt mycket... får dock hoppas att det var en engångsföretelese, men det tror jag inte själv på trots att det iofs var riktigt skitväder i fredags med snöblandatregn och därefter har det varit kallt...

men vad har ni för tips för att slippa att det inte kommer in vatten in i maskinen? vintertillsatsen hjälper inte särskilt mycket pga att problemet sitter i eller vid gasreglaget :/

imorrn blir det nog även lugnt, såg ut å komma in ett till eländigt nederbördsområde.... så man har ju iaf tid till att fixa sågarna...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41094 Ja det där är ju inte kul, prova ta bort motorkåpan och dra tillbaka vajern och sen gasa o dra tillbaka några gånger, det brukar släppa ganska snabbt.

Jag brukar vrida handtaget till transportläget och stoppa motorändan (+ handtaget) i en plastsäck, har dessutom haft en gammal raggsocka över handtaget!
Det hjälper rätt mycket, vajern går lite trögt på morgonen men det lossnar medan sågen går på tomgång med handtagsvärmen på medan jag tar på mig sele och hjälm.

Vet inte hur det ser ut på Stihls sågar, jag har ju bara Husqvarna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#41114 Lämnar jag sågen tillf i skogen så är det sopsäck som gäller över motor/handtag - oavsett årstid.
Ska jag köra länge på samma ställe, så släpar jag med mig en liten (3x3 m), "skogsgrön" pressening som jag lindar in sågen i.
Den är även användbar till annat,,, exvis som tillfälligt regn/snöskydd över bla "operatören", :wink:

Selen - den får däremot alltid "följa med till bilen/hem" av 2 orsaker.

Skönt att dra på sig en "torr sele"!, och hittar någon oärlig jeppe sågen?, så ska tjuvf-n åtminstonde inte få bära hem den bekvämt.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#41123 hej :D

detta problemet har jag inte märkt av på min husqvarna :wink:

jag har en Husqvarna 355 FXT som det börjar att bli missjud i vinkelväxel när den endast har gått ca 150 h.

är det någon som har någon som har mer erfarenhet av den sågen???

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41151 hmm ja nån socke å sen sopsäck över bör kunna hjälpa en del blir nog skippa granriset... tror att det kanske kan vara ett mindre problem för husqvarna då dom har tumgas, själv tror jag att det kommer in vatten i handtaget från dödmansgreppet men är inte helt hundra....

jo selen och hjälmen tar man alltid med sig hem, skönt med lite extra värme på morgonen då man traskar ut till områdena...

haft en 355:a där vinkelväxeln åkte under första dagen :o (det blev iaf garantiärende :o )

   TS
Avatar Fallback
Skogsmullle  
#41203 haft en 355:a där vinkelväxeln åkte under första dagen :o (det blev iaf garantiärende :o )[/quote]

okej okej de kanske skulle ta och utveckla den lite bättre för jag hade tillräckligt med fett och regelbundet underhållen men men :cry:

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41446 Det finns en tråd om 355 under handhållna maskiner, skriv in problemen och det du är nöjd med där så blir de samlade på ett ställe.

Idag började mina problem med frysta gasvajrar, på min såg satt det som berget, gick knappt att lossa fast jag bröt med skruvmejsel i gasarmen på förgasaren. Höll på länge med den men fick ge upp, funderade på att göra upp eld ett tag för att tina upp sågen...
Körde en liten stund med "förhöjd tomgång", gick bra eftersom det var 11 årig tall som röjdes.
Sen blev vi färdiga med trakten och nu har vi tagit helg :D

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41452 palms: så du kunde inte gasa något alls? för mig så är det lite tvärtom, full gas hela tiden som gäller då dom frysit fast :/ nu är man tvungen att ta in sågarna i värmen varje kväll fr att slippa problemet med frysta gasvajrar men det är väldigt bökigt :/

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41454 Nä, jag hade också fullgas men jag drog tillbaka vajern genom att vrida gasarmen i förgasaren. Sen gasade jag försiktigt tills varven var nätt och jämnt tillräckligt för att få av tallarna och rörde inte gasen sen :?

Det är första gången jag haft så stora problem med frysta sågar, tidigare har det lossnat snabbt. Det blir kanske bättre sen när det blir kallare, luften är ju torrare då.

Tris att behöva ha sågarna inomhus för att de ska gå att använda...

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41459 Ett sätt att lösa problemet är väl att packa ner en liten flaska "de-ice" eller liknande, dvs låsolja som man har till att tina upp billås med.
Ett annat sätt att förebygga problemet är kanske att då man servar röjsågen blåsa in lite olja med tryckluft i gaswire-höljet, eller är det inte där problemet uppstår?

BMC

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41574 Svårt att spruta låsolja där det gör nytta eftersom vajern är gömd i handtaget. Nu senast tror jag nästan att det inte var vajern som var fryst utan en liten plastbit som sitter mellan tumgreppet och vajern inne i handtaget. De som har skruvat isär ett Hva handtag vet vilken plastbit jag menar.
Kom på efteråt att jag hade kunnat prova att lossa lite på skruvarna som håller ihop handtagshalvorna ochpå så sätt kanske fått lite rörlighet i grejorna.

Har aldrig haft så stora problem som igår!

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41686 BMC: jo jag tror att det skulle kunna hjälpa, blev iaf bättre av att man bara hällde lite aspen på dödmansggreppet, men låsolja lär nog hålla lite längre!

   TS
Avatar Fallback

Re: nu börjar röjsågarna jävlas.... :/

cr-v  
#42516 Utblåset i ljuddämparen brukar vi använda för att tina upp gashandtag i både röj & motorsågar.Smidigt så länge man har en andra såg i närheten,går även att värma händer och få fart på utbrända brasor med utblåset. :grin:

Avatar Fallback

Re: nu börjar röjsågarna jävlas.... :/

mattessss  
#43889 Ja det är kul att höra att det är fler som har samma problem som en annan.
Är ny här och tittat runt lite och det diskuteras mycket bra saker tycker jag.Är skogsvårdsentreprenör i småland.
Lästa något om timpeng på 300kr/tim+moms och det är väl där den ska vara minst eller?
För motor och röjsåg menar jag då.
Jag har provat med låsolja och det har väl fungerat ett tag.men det är svårt när man nästa badar i vatten å blöt snö på dagarna så köld grader på natten.för släpa på sågar det vill man inte.(gör man hela dagen)

Vad använder ni för kläder ni i detta skit väder som är med bara regn och blötsnö??
Är det regnkläder rakt över å ett par stövlar?

mvh Småland

Användarvisningsbild

Re: nu börjar röjsågarna jävlas.... :/

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43922 Jag har kört med regnkläder den här veckan, det har snöat varje dag så man får sig en rejäl skopa snö varje gång man fäller en gran...
Det är lite svårt med klädseln för den snö man får på sig smälter och rinner nerför byxholkarna som fryser till längst ner, holkarna blir ju självstående till slut :mrgreen:
Sen sätts luftintagen igen av all snö så sågen börjar gå sämre och sämre tills man upptäcker att den är helt inbakad i snö, plus att ventilationshålet i tanklocken kan bli täppta. Märks att det inte är röjsäsong nu, jag har inte så mycket kvar heller innan årets verk är avklarat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).