Motorsåg och handhållet

Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

21 inlägg 10156 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

masyngel  
#651292
1592641219_1592641156617847907339548836074.jpg
Min hva T425 (topphandsåg), led av samma problem.
Hur fan har jag lyckats med detta!!!???
På bara nio år..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

JensSkoog  
#651313
masyngel skrev:Min hva T425 (topphandsåg), led av samma problem.
Hur fan har jag lyckats med detta!!!???
På bara nio år..

Hur fasan kunde den starta och gå alls de sista åren :-o

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

masyngel  
#651400 @jens skoog
😇 Jag försöker förstå framför allt, hur jag slarvat vid tankning av denna såg...
Den har alltid gått som en raket, mest i oliv och ek, även 20 cm stockar med lite snällare tryck på sågen.
Förra veckan då jag tog ner vildoliv, med fina stammar (minst 120 euro kubiken som ved), börjar den dö...

Ingen annan maskin i min äga har sett så jävlig ut.
Skäms, tar en öl och väntar på en siciliansk hemgjord hamburgare 😀.

God kväll!

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

JensSkoog  
#651406 Oliv - vilken lyx :-bd
Måste vara hård på såg och kedjor, dock?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

marha007  
#651697 Uppdatering igen!

Nålen såg oxå fin ut.

Bestämde mig för att köpa en ny förgasare och eftersom jag ändå skulle köpa en ny förgasare så gav jag mig på den gamla lite hårdare. Framför allt så var det ett litet hål i "flänsen" (heter så enl. Stihls sprängskiss men ser inte riktigt ut som en fläns 😀 ) som jag tyckte mig känna ett lite mjukare motstånd i. Jag tänkte att det kanske satt ngt där som inte skulle sitta där.

Se bild

Jag började bosa rejält med en liten ståltråd och helt plötsligt så släppte motståndet (jag fick dock inte ut ngt). Glad i hågen skruvade jag ihop förgasaren och nu känns pumpen som den ska - dags att montera och testa sågen!

Efter montering känns handpumpen bra MEN det kommer nu absolut ingen bensin alls.

Gissar på att det sitter ngn form av filter/membran/etc även inne i flänsen och att jag haft hål på den och helt sabbat den nu.

Ny fläns kostar 381kr, membransats 450kr, ny förgasare inkl allt 980kr. Lätt val.

Ny förgasare beställd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Stihl FS 310 som inte längre får bensin

marha007  
#673799 Kom på att jag aldrig uppdaterade och "stängde" tråden 🙂

Ny förgasare monterades (dessutom ny version) och sen dess går röjsågen bra.

Slutsats: Något var fel i förgasaren. Ngt som inte syntes eller som gick att "rensa" bort. Med förgasaren köpte jag oxå nya packningar som kan ha hjälpt, jag provade aldrig med de gamla och är trött på att skruva isär den så det får vi aldrig veta 😀
Nu går den bra igen!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).