Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 21197 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653565 Nej det är inte fel.
Jag avser endast lagkravet, det är det saken gäller. Vad andra begär är en helt annan fråga.
Har inte med Arbetsmiljöverket att göra i direkt form.
Det är en fråga från andra intresse inblandade.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653566
vinterrojarn skrev:Nu gör du bara en dålig och irrelevant sammankoppling till att det är enda sättet för att kunna utöva verksamhet.

Är det inte, du däremot kräver kunder på pengar för hittepå utbildningar och dokumentationer..
Seriös verksamhet? Nä men förståeligt när man sitter i knä på säkerskog...

Jasså, sitter jag i knät på säker skog och debiterar mina kunder för detta knäsittande.. 🤣 🤣 där måste jag tyvärr göra dig besviken och meddela att din verklighetsförankring kring detta svajar betänkligt, men om så vore så torde det vara ett betydligt smartare grepp än det du själv praktiserar.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653567 Det är ju tyvärr så det är..
Att anamma säkerskogs tramsighet är att sitta i knä och sedan spela med för att kunna höja sina egna avgifter/ersättningar...nej tack..

Hoppas att sveriges framtida regeringar fattar korrekta och verklighetstrogna beslut istället för trams som detta..

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653568
vinterrojarn skrev:Nej det är inte fel.
Jag avser endast lagkravet, det är det saken gäller. Vad andra begär är en helt annan fråga.
Har inte med Arbetsmiljöverket att göra i direkt form.
Det är en fråga från andra intresse inblandade.

Och det var ju exakt det svar jag redan givit. Men vi tar det igen.. 👍 😀 AV har lägsta krav AB. Övriga behörighetskrav är arbetsgivarens sätt att säkerställa att den anställdes färdigheter uppfyller arbetsmiljölagens krav. Blev det nu tillräckligt tydligt för dig?.. 😉

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653570
vinterrojarn skrev:Det är ju tyvärr så det är..
Att anamma säkerskogs tramsighet är att sitta i knä och sedan spela med för att kunna höja sina egna avgifter/ersättningar...nej tack..

Hoppas att sveriges framtida regeringar fattar korrekta och verklighetstrogna beslut istället för trams som detta..

Apropå verklighetsförankring..😬

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653579 Blev det tillräckligt tydligt för dig att säkerskog och all verksamhet runt omkring dem är bara för att kunna höja ersättningar....?

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653583
anersimyra skrev: AV har lägsta krav AB.

Ursäkta att jag blandar mig i diskussionen, men var står detta? Vad jag vet finns det två dokument från AV som hanterar kunskapskrav. Dels AFS 2012:1 som är kravdokumentet och dels ADI 689 som är ett informationsblad som "innehåller en översiktlig information om förändringarna i AFS 2012:1 jämfört med de föreskrifter de ersatte (AFS 2000:2)" (citat från ADI 689). I AFS 2012:1 17$ står det:
Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras. Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska finnas.

I slutet ges "allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna om användning av motorkedjesågar och röjsågar" Till 17$ finns då:
Dokumentationen, som visar på att arbetstagare som använder motorkedjesåg har med godkänt resultat genomgått proven, behöver dock inte finnas tillgänglig hos arbetstagaren, men ska på begäran från Arbetsmiljöverket kunna visas upp. Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis.

I ADI 689 står det:
Räcker grundläggande utbildning för alla typer av arbeten?
Nej, det gör den inte. Kunskaper och färdigheter på grundläggande nivå behövs för att kunna sköta och använda en motorkedjesåg på ett säkert sätt vid ”normalt” skogsarbete: enkel trädfällning, kvistning och kapning. Det motsvarar i regel motorsågskörkort nivå AB. Arbete med exempelvis fällning av svåra eller fastfällda träd, som kan betraktas som avancerat arbete med träd, kräver däremot kunskaper och färdigheter motsvarande en högre nivå än AB­-nivå.

Detta tolkar inte jag som att AV kräver motorsågskörkort nivå AB, dels för att det står att kunskaper och färdigheter motsvarande "i regel" nivå AB behövs men framförallt för att ADI 689 inte är ett kravdokument utan bara ett informationsblad med kompletterande eller förklarande information som inte har någon som helst formell eller legal betydelse.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653613 Nu har jag nyss talat med en kamrat i fotoföreningen som arbetar på AV. Gör de en kontroll på en byggarbetsplats där någon använder motorkedjesåg utan att inneha A eller motsvarande så utgår en sanktionsavgift om 10.000 kronor. Vid motsvarande kontroll hos företag verksamma inom skogsbruk, trädfällning eller trädgård ska användare inneha lägst AB eller motsvarande för att inte riskera sanktionsavgift. Huruvida det krävs högre behörighet än AB är inget som de enskilda inspektörerna egentligen kan avgöra då en uppgift kan vara enkel eller oöverstigligt svår beroende på arbetstagarens kunskap och erfarenhet. Och ett skolbetyg utgör ingen dokumentation på utfört praktiskt och teoretiskt prov vilket är precis vad AV sagt från 2012.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653616 Vad i på plastbiten är en dokumentation?
Om man jämför med skrivet betyg på avlagd utbildning och avlagda prov?

Plastbiten är inte mer än den heller ett betyg på att man genomfört en kurs med avlagda prov...
Så vad skulle skillnaden vara? Förutom att om man godkänt detta så hade många tjänstemän och utbildare blivit utan jobb och många exeminerare fattigare,. Huuj så hemskt...
Tjänstemanna tramset dundrar vidare....

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653624 Sluta tjabba för tjabbandets skull och försök förklara så den andre förstår istället.

"Ja men det har jag ju gjort gjort i flera sidor nu!"

Och hur tycker du att det har gått..?


Att man fått ett betyg måste inte innebära att man "avlagt teoretiskt och praktiskt prov" inom ämnet.

Till exempel så har jag från gymnasiet högsta betyg i flera kurser utan att ha gjort prov i dessa ämnen. Där bedömdes kunskapsnivån på andra sätt.

I de allra flesta fall så är ett betyg ett bevis på att man någon gång har gjort ett prov i ett ämne, men med hänvisning till mina hårklyverier ovan så det inte vattentätt.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#653633 Bravo! Robertberg...på tid å sluta tramsas nu, eftersom ingen lär bli ense! Det är bra att man begär någon kundskap uti att jobba med farliga maskiner, men klart är det också att allt för många "instanser" tar sig för att "utbilda" o ge denna kompetans - å särskild att ta sig betalt för detta! Tyvärr är det hur samhället blivit...alldeles för många "experter" som påstår sig veta allting om allt - och som slipper undan med detta för att någon annan "instans" har legitimerat dom med denna "kompetans. Båda de två kombattanterna har rätt - och fel...så sluta nu, ta en liten skarp å gå å lägg er... 😍 🤣 Godnatt alla. 🤭

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653642 Det är ju detta som är diskussion och debatt.
Visst händer det att nivån sjunker lågt...
Men den är snart uppe igen...

Frågan kvarstår, vad på kortet "motorsågskörkort" skiljer ifrån att ha fått skriftliga betyg i gymnasie ämne som involverar motorsåg/röjsåg...där teoretiska och praktiska prov avlagts?..

Själva kortet är bara ett bevis att man gått en kurs...A-B.
Så vad är det för dokumentation på kortet?

Det är inte logiskt på något sätt oavsett hur man vrider på det...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#653648 Vad tycker du då ska ersätta detta "motorsågskörkort"? Ett metallskylt runt halsen? Eller nåt diplom med kungligt sigill? Vem ska sanktionera det?

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653653
vinterrojarn skrev:Frågan kvarstår, vad på kortet "motorsågskörkort" skiljer ifrån att ha fått skriftliga betyg i gymnasie ämne som involverar motorsåg/röjsåg...där teoretiska och praktiska prov avlagts?..


Enligt min tolkning är ett giltigt motorsågskörkort ett bevis på att du klarat "teoretiskt och praktiskt prov".

Ett skriftligt betyg från gymnasie innebär troligen i många fall att man avlagt prov, men det är inte säkert.
Hur ser man skillnad på ett betyg som baserats på prov och ett betyg som baseras enbart på läreres bedömning?

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653654 Fick jag bestämma fritt så skulle det bort helt.

Men nu finns denna produkt och då är det som det är.

Men något diplom är jag inte ute efter, inget annat heller.

Jag har redan skrivit ett inlägg om att skogsstyrelsen borde ha fått detta på sitt bord, istället för att jaga skogsägare...

Det skulle isåfall ha varit en myndighet som skrivit ut detta "körkort" inte en extern exeminerare.

Våra gymnasieskolor med skogsbruk som inriktning är och var tillräckligt duktiga på att utbilda skogsarbetare/motorsågs användare.
Skillnad med de som inte gått någon utbildning alls eller knappt hållit i en såg..

Nä kortet skulle ha kostat som ett riktigt körkort och staten skulle utfärdat det gratis på skattsedeln.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).