Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20673 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653530
Patan skrev:
anersimyra skrev:Jag gissar på att belackarna av motorsågskörkortet blivit kuggade och därför uttalar sig kritiskt i frågan.. 🤣

De va inte så intelligent skrivet har man skogsbruksskola i bakgrunden uppfattar man ju körkortsteorin som en 6 åring har skrivit frågorna.

Frågan kvar står vart står det att gymnasial utbildning inte är godkänd

Upplever du att frågorna lika väl kan vara skrivna av en sexåring så torde detta möjligen kunna bero på eget bristande intellekt.. 😉 men för sakens skull så kan du kanske exemplifiera med fem exempel på den låga nivån i materialet.. 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653533 Ok, då kör vi ett sista försök.. 😀 AV skriver: Vi varken genomför eller godkänner några UTBILDNINGAR!!!!! Vi tar ett kristallklart exempel som inte berör skogen. Du har arbetat i 30 år inom räddningstjänsten och under tiden utbildat dig till brandingenjör. Du kommer sen att arbeta på en arbetsplats där det krävs att du skaffat ett bevis på att du genomgått kursen heta arbeten. Det innebär att du MÅSTE genomgå just kursen heta arbeten då din tidigare erfarenhet och betygen från din ingenjörsutbildning inte är ett godkänt dokument att visa upp vid en eventuell kontroll. Jag föreslår att den som fortsatt svävar i ovisshet gör precis det jag själv gjort och kontaktar AV för ett klart besked, och det klara beskedet är att ett betyg från en skogsutbildning INTE är ett godkänt dokument, precis vad som framgår av AF:sen alltså.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653534 Nu var det inte själva kursen/utbildningen det handlade om..
Den krävs ej, annars så skulle du inte kunna boka proven direkt utan utbildningen.

" Notera att kravet gäller dokumentation av avklarade prov, inte att man ska gå en utbildning."
Hämtat ur dokumentationen.
Just det dokumentationen...
Det är den och endast den som krävs.
Har även fått det underbara svaret att själva "motorsågskörkortet" inte heller är en dokumentation i sig och därför inte heller enligt vissa på Arbetsmiljöverket skulle vara giltigt enligt lagkravet...

Så nä, det som krävs är dokumentation om att du utfört ett teoretiskt och praktiskt prov..
Inte utbildning...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653536 Här framgår tydligt vilka krav branschen ställer på innehållet i ett godkänt dokument... Försäkringsbolagens regler

1990 gick försäkringsbolagen ut med gemensamma regler för så kallade heta arbeten. Detta för att få ned antalet bränder när man utför arbeten med verktyg som orsakar gnistor eller värme. Brandskyddsföreningen arbetade fram en utbildning och certifikat som benämns Heta Arbeten® Detta har varit ett väldigt lyckat koncept och bränderna har sjunkit med 80%.
Säkerhetsföreskrifterna finns i företagsförsäkringar vilket innebär att alla entreprenörer, hantverkare och fastighetsägare behöver följa dessa regler.

Från hösten 2019 finns två olika certifieringar som vi erbjuder:

Heta Arbeten® via Brandskyddsföreningen
Brandfarliga Arbeten via SVEBRA och Sveriges Byggindustrier
Båda certifieringar uppfyller försäkringsbolagens villkor för hett arbete.
De flesta av våra öppna utbildningar är numera kursen ”Brandfarliga Arbeten”
Vill du boka en egen företagsanpassad kurs så har vi båda alternativen: Heta Arbeten® och ”Brandfarliga Arbeten”
Båda utbildningarna uppfyller försäkringsbolagens krav.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653539
vinterrojarn skrev:Nu var det inte själva kursen/utbildningen det handlade om..
Den krävs ej, annars så skulle du inte kunna boka proven direkt utan utbildningen.

" Notera att kravet gäller dokumentation av avklarade prov, inte att man ska gå en utbildning."
Hämtat ur dokumentationen.
Just det dokumentationen...
Det är den och endast den som krävs.
Har även fått det underbara svaret att själva "motorsågskörkortet" inte heller är en dokumentation i sig och därför inte heller enligt vissa på Arbetsmiljöverket skulle vara giltigt enligt lagkravet...

Så nä, det som krävs är dokumentation om att du utfört ett teoretiskt och praktiskt prov..
Inte utbildning...
. Ja, det är ju precis exakt det som jag säger.. 😀

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653543 Fast du förnekar att vid gymnasial utbildning och avlagda prov så skulle det finnas dokumentation som är giltig..

Det skulle vara helt normalt och godkänt om bara dokumentationen fanns..
En typ av dokumentation är ändå skrivna betyg..
För de intygar att man avlagt proven med godkänt resultat..

Ifrågasätter man detta så ifrågasätter man även "motorsågskörkortets" giltighet..

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653547
vinterrojarn skrev:Fast du förnekar att vid gymnasial utbildning och avlagda prov så skulle det finnas dokumentation som är giltig..

Det skulle vara helt normalt och godkänt om bara dokumentationen fanns..
En typ av dokumentation är ändå skrivna betyg..
För de intygar att man avlagt proven med godkänt resultat..

Ifrågasätter man detta så ifrågasätter man även "motorsågskörkortets" giltighet..

Men nu sitter du ju för fan och hittar på scenarion som inte existerar!!! Det utfärdas betyg och inget annat på landets skolor. Bevisen om genomgånget praktisk och teoretiskt prov ligger inte inom skolans uppdrag, det utfärdas som du mycket väl vet av aktörer som inte har ett skvatt med skolan att göra. Men det är väl klart som fan att skolorna SKULLE kunna anordna genomgång av praktiska och teoretiska prov som följer den branschstandard om krävs. Men fram till dess utfärdas endast betyg som du också mycket väl vet inte är ett godkänt dokument. Du kan ju annars prova att vara med i en pågående upphandling inom spårområde som innefattar markfällning, klätterfällning och arbete från arbetsplattform och ange betyg från skogsskola som enda underlag.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653549 Jodå jag vet mycket väl att landets gymnasie skolor väljer att leja in en extern exeminerare för denna del.
Men faktum kvarstår, skrivna betyg är ändå en dokumentation över att man avlagt godkända prov.
Har du papper som visar att du gått utbildning, avlagda prov och betyg så är detta en dokumentation.



Blanda inte in en massa trams med andra utbildningar eller dokumenterade kunskaper, detta gäller endast för att få köra motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653550 Annars söker vattenfall entreprenörer för planerade och akuta linjearbeten där kravet är esa röj och ABCDE så det är ju bara att ansöka och skicka med skolbetyget.. 😉

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653551
vinterrojarn skrev:Jodå jag vet mycket väl att landets gymnasie skolor väljer att leja in en extern exeminerare för denna del.
Men faktum kvarstår, skrivna betyg är ändå en dokumentation över att man avlagt godkända prov
Har du papper som visar att du gått utbildning, avlagda prov och betyg så är detta en dokumentation.



Blanda inte in en massa trams med andra utbildningar eller dokumenterade kunskaper, detta gäller endast för att få köra motorsåg.
. Det spelar ingen roll hur många gång du än upprepar ditt mantra, du har ändå lika fel varje gång. Du kan ju som sagt prova med att ansöka om jobben jag tipsade om.. 😀

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653552 Kan jag säkert göra..
Men varför skulle jag ens bry mig när det inte är frågan?

Väljer man att sitta i säkerskogs knä och bli av med både förstånd och verklighetsförankring så varsågod.
Jag väljer hellre att leva utanför dessa dumheter och påhittade regel för att framställa sin verksamhet som det enda rätta.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653553
anersimyra skrev:Annars söker vattenfall entreprenörer för planerade och akuta linjearbeten där kravet är esa röj och ABCDE så det är ju bara att ansöka och skicka med skolbetyget.. 😉


Vad de kräver får stå för dem, det är dock mer än vad lagkravet kräver.
Tar man och skaffar mer än så, så är det bara onödigt och helt på egen begäran.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653561
vinterrojarn skrev:Kan jag säkert göra..
Men varför skulle jag ens bry mig när det inte är frågan?

Väljer man att sitta i säkerskogs knä och bli av med både förstånd och verklighetsförankring så varsågod.
Jag väljer hellre att leva utanför dessa dumheter och påhittade regel för att framställa sin verksamhet som det enda rätta.

Tja, den som tänkt sig en framtid inom skogsbranschen får vackert finna sig i att rätta in sig i ledet och skaffa den behörighet som krävs inom arbetsmiljölagens ramar, ni övriga får då verka inom ett ytterst snävt segment som innebär ensamarbete hos privata kunder, hur förståndigt och väl förankrat i verkligheten detta kan anses vara får man själv avgöra, själv har jag valt en verklighet där jag genom att ta dessa behörigheter kunnat omsätta en rejäl sudd med slantar vilket annars inte vore tänkbart, hade jag envist förfäktat skolbetygets giltighet så hade jag möjligen omsatt en tiondel av min ackumulerade omsättning sen 2012, vem som gjort det förståndigaste valet utifrån rådande verklighet överlåter jag till andra att bedöma, själv så känner jag ingen tvekan när jag kollar på bankkontot..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑👍😃

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653562 Nu gör du bara en dålig och irrelevant sammankoppling till att det är enda sättet för att kunna utöva verksamhet.

Är det inte, du däremot kräver kunder på pengar för hittepå utbildningar och dokumentationer..
Seriös verksamhet? Nä men förståeligt när man sitter i knä på säkerskog...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653563
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Annars söker vattenfall entreprenörer för planerade och akuta linjearbeten där kravet är esa röj och ABCDE så det är ju bara att ansöka och skicka med skolbetyget.. 😉


Vad de kräver får stå för dem, det är dock mer än vad lagkravet kräver.
Tar man och skaffar mer än så, så är det bara onödigt och helt på egen begäran.

AV har lägsta kravet AB. Övriga krav är uppdragsgivarens/arbetsgivarens verktyg för att säkerställa att anställda och inhyrda entreprenörer har nödiga kunskaper som krävs inom arbetsmiljölagens ramar, så i sak har du fel igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).