Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20645 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

totte  
#655400 Det fanns tydligen behov av att diskutera YKB. Eftersom jag vidhåller att det inte hör hemma i motorsågskategorin så delade jag ut den diskussionen till Öppna kategorin: jannee - YKB

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

jannee  
#655547 En bekant till mig genomgick i våras en s.k. motorsågskurs, (blev av arbetsgivaren beordrad)
Han höjde denna kurs upp i skyarna, hade fått lära sig väldigt mycket nytt och vettigt.
Vid förfrågan vad han lärt kom det upp ganska mycket som man egentligen redan kunde eller visste men som fallit i glömska. På så sätt kan det var förståndigt att repetera utbildningar. Samma kanske i viss mån gäller all utbildning.
Avgörande är nog hur kompetent utbildningsledaren är.
ADR är en sådan kurs där man ofta MÅSTE finna svaren i boken - är för mycket att kunna allt.
Medan det däremot är raka motsatsen när det gäller handhavande av maskiner, där är repetitionen och träning den avgörande faktorn - det ska sitta i ryggen - inte behöva tänka.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#655794 "Notera att kravet gäller dokumentation av avklarade prov, inte att man ska gå en utbildning."
Hämtat ur dokumentationen.
Just det dokumentationen...

Verkar som om någon har missat att det inte handlar om just utbildning utan dokumentation om att man avlagt teoretiskt och praktiskt prov..
Inget annat..

Om man då har en skolplan att följa så har du i stort sätt dokumentation...sedan att Arbetsmiljöverket beslutat om detta spär bara på tjänstemanna toket och utbildar krånglet, eller tror ni att detta inte är och var uträknat?

Klart det är och var...ända in i sista skrivelsen..
Fint,dyrt och meningslöst...inte utbildningar utan kravet på dokumentation...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#655813 Jag var en av dem som tidigt förfäktade skolbetygets giltighet och hade ett flertal kontakter med både säker skog och Arbetsmiljöverket där jag envist hävdade att mitt betyg måste duga som dokument. Det blev ett nekande svar redan då och det blir detsamma i dag. Att en utbildning helt klart räcker för tillräcklig kännedom om sina arbetsuppgifter finns självklart ingen tvekan om. Men nu är det så en gång för alla att kravet är ett särskilt intyg om genomgånget teoretiskt och praktiskt prov som är helt skilt från skolsystemet vilket mycket tydligt framgår i föreskriften. Det står bland annat att utländskt prov kan godkännas OM det har ett upplägg som liknar de som tagits fram genom samarbete mellan AV, säker skog och näringens parter, skulle ett skolbetyg vara ett giltigt dokument så skulle detta givetvis framgå med stor tydlighet. Och som sagt, AV skriver tydligt att de varken genomför eller godkänner utbildningar. Men varför tar ni inte och själva kontaktar AV för klara besked om vad som gäller i stället.. 👍 🙂

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#655816 Har haft många samtal med dessa och även suttit i tingsrätten och diskuterat detta.
Där fick jag till och med en miljöåklagare att medge att skriften inte kräver motorsågskörkortet.

Utan just dokumentation över att man avlagt teoretiska och praktiska prov.
Finns det bara detta så är utbildningen och proven godkända.

Kortet i sig är ingen dokumentation över att man just varken det ena eller det andra, utan det är säkerskog som har ett register med dokumentation över varje deltagare, så har Arbetsmiljöverket beskrivit det för mig.
Kortet är samma som betyg.
Meningslösa utan dokumentationen...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

totte  
#655978 Diskussionen i den här tråden urartade rejält här på slutet. Språk och personliga angrepp var långt förbi någon acceptabel nivå. Tillförde inget nytt till diskussionen om vad som gäller. Borttaget.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655982
anersimyra skrev:... Men nu är det så en gång för alla att kravet är ett särskilt intyg om genomgånget teoretiskt och praktiskt prov som är helt skilt från skolsystemet vilket mycket tydligt framgår i föreskriften. Det står bland annat att utländskt prov kan godkännas OM det har ett upplägg som liknar de som tagits fram genom samarbete mellan AV, säker skog och näringens parter, skulle ett skolbetyg vara ett giltigt dokument så skulle detta givetvis framgå med stor tydlighet. Och som sagt, AV skriver tydligt att de varken genomför eller godkänner utbildningar. Men varför tar ni inte och själva kontaktar AV för klara besked om vad som gäller i stället.. 👍 🙂

Man borde inte behöva kontakta Arbetsmiljöverket för att få reda på vilka krav som gäller, då finns ju risken att bara få en tolkning av en enskild tjänsteman, Det är ju AFS 2012:1 och inget annat som är lagkraven. Var någonstans har du t.ex. hittat kravet att proven skall vara helt skilda från skolsystemet?

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656013
th skrev:
anersimyra skrev:... Men nu är det så en gång för alla att kravet är ett särskilt intyg om genomgånget teoretiskt och praktiskt prov som är helt skilt från skolsystemet vilket mycket tydligt framgår i föreskriften. Det står bland annat att utländskt prov kan godkännas OM det har ett upplägg som liknar de som tagits fram genom samarbete mellan AV, säker skog och näringens parter, skulle ett skolbetyg vara ett giltigt dokument så skulle detta givetvis framgå med stor tydlighet. Och som sagt, AV skriver tydligt att de varken genomför eller godkänner utbildningar. Men varför tar ni inte och själva kontaktar AV för klara besked om vad som gäller i stället.. 👍 🙂

Man borde inte behöva kontakta Arbetsmiljöverket för att få reda på vilka krav som gäller, då finns ju risken att bara få en tolkning av en enskild tjänsteman, Det är ju AFS 2012:1 och inget annat som är lagkraven. Var någonstans har du t.ex. hittat kravet att proven skall vara helt skilda från skolsystemet?

De praktiska och teoretiska proven vilket populärt benämns ge ett ” motorsågskörkort ” kan man erhålla genom att gå en kurs hos någon instruktör knuten till t.e.x säker skog. Stavdal som är en stor aktör inom utbildningar utbildar genom ett eget system. Du kan göra ett godkänt prov i t.e.x Tyskland eller England om du vill. Självklart så skulle detta prov kunna göras genom skolans försorg, och naturligtvis så står det inte att proven ska vara skilda från skolsystemet. Men jag har ännu inte hittat någon som helst uppgift om någon skola som själva utfärdar ett s.k motorsågskörkort. Fram tills skolorna själva möjligen kommer att göra detta så tror jag det sker i samarbete med säker skog. Men flera finns som sagt att välja på med Stavdal som en stor aktör.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656016 Jag kom på att min sambo ju är högskolelektor och rådfrågade henne om upplägg kring utbildningar.. 🙂 Öknaskolans naturbruksgymnasium där jag själv gick på sjuttiotalet har i dag en UPPDRAGSUTBILDNING att utbilda inom ramen för säker skog. Det innebär att skolan har ansökt hos regeringen om att få tillhandahålla utbildningar som normalt inte ingår i skolans uppdrag. I skolans uppdragsutbildning ingår även att utbilda i behörighetsbevis för terränghjuling och trädgård. Skolan KAN ansöka om att själva få utbilda inom detta men p.g.a en mängd olika anledningar så är en uppdragsutbildning det mest praktiska. Detta är alltså fristående kurser som inte har någonting med skolans normala verksamhet att göra, det praktiska och teoretiska provet som är kravet för att yrkesmässigt få använda motorsåg är alltså inget som ges genom skolans försorg i form av ett betyg.

Avatar Fallback

Re: detbehörigheter på livstid

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656018 Det står utbildnings intyg i afs 2012 och då kommer följd frågan vad är ett utbildnings intyg är det ett betyg eller ett motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656022 Hur många här har gått en HLR utbildning? Själv gjorde jag den för ett par år sedan och fick då ett diplom som visade att jag klarat de teoretiska och praktiska momenten.. 👍 😀 MEN!!! Sjuksköterskestudenterna på landets högskolor MÅSTE även de genomföra detta praktiska och teoretiska prov oavsett sina övriga kunskaper. Precis som brandingenjören måste gå kursen heta arbeten om nu arbetsuppgiften kräver detta..🙂

Användarvisningsbild

Re: detbehörigheter på livstid

anersimyra  
#656023
knaggen skrev:Det står utbildnings intyg i afs 2012 och då kommer följd frågan vad är ett utbildnings intyg är det ett betyg eller ett motorsågskörkort.

Nej, det står att man ska genomgå ett praktiskt och teoretiskt prov.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656024 Nja det står att man ska dokumentation över att ha avlagt praktiskt och teoretiskt prov.

Det är bara att någon skriver ut ett diplom så är saken biff, men det jag emotsätter mig är all denna jäkla dokumentation och administration som ska fram. Krångel, omkostnader och tjafs.
Tjänstemän och utbildare som bara ser sina chanser till ökade intäkter...

Finns inget logiskt i detta vansinne...
Skolorna skulle fått fortsatt men resten kan de skrota..bara dumheter detta...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656027 Och dokumentationen av att man genomgått ett teoretiskt och praktiskt prov kan ju faktiskt vara vara ett betyg. På t.ex. en högskola kan det teoretiska provet vara en tentamen och det praktiska provet en laboration och båda ger ett betyg som måste vara separat godkända för att få ut en slutexamen. Sedan är det kursplanen som talar om vad som lärts ut och därmed vilka kunskaper som testats i proven.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656028 Det enda detta belyser är att de som kommit på detta vansinne, inte tänkt efter innan man agerat och lämnat fram detta till beslutande instans..

Att man i iver över kapital intäkter och förhoppningar om att minska dödsfallen inom skogsbruket, men sanningen är dock helt annat.

Personer avlider tyvärr i olyckor varje dag..
Bara för att man har körkort betyder inte det att dödstalen är noll eller hur?
Nä,det sker olyckor trots att det är lag på körkort för bil mm..

Men blir det billigare eller bättre utbildning/utbildare?
Nä, de utbildare inom detta med motorsåg är få som verkligen vet hur man använder dessa..

Gör de pengar på sin påtvingande verksamhet?
Jajemän och inte så lite heller...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).