Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20637 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653655
Robertberg skrev:
vinterrojarn skrev:Frågan kvarstår, vad på kortet "motorsågskörkort" skiljer ifrån att ha fått skriftliga betyg i gymnasie ämne som involverar motorsåg/röjsåg...där teoretiska och praktiska prov avlagts?..


Enligt min tolkning är ett giltigt motorsågskörkort ett bevis på att du klarat "teoretiskt och praktiskt prov".

Ett skriftligt betyg från gymnasie innebär troligen i många fall att man avlagt prov, men det är inte säkert.
Hur ser man skillnad på ett betyg som baserats på prov och ett betyg som baseras enbart på läreres bedömning?


Det är fullt möjligt, har man gått inriktning skogsbruk så är då jag övertygad om att du fått dina betyg över hur pass du bevisat dina kunskaper och förmågor, plus att du klarat de prov som ingått i kursen.
Så då har den dessutom utbildat dig djupare och gett dig mer erfarenhet än en kurs på några dagar...tänk på att man börjar med motorsåg i första klassen och slutar i 3:dje...det är inte bara sågens hantering man får lära sig eller hur?

Och dessutom ska väl alla kurser på gymnasiet ha avlagda prov?...hur kommer man runt detta?..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Bosse1  
#653658 https://korkortonline.se/teoritest/
Testa här nån som får alla rätt? Kuggfrågor och trams som inte har nån relevans i vardagen.
Skulle låta transportstyrelsen utfärda msågkort och mjölka boskapen på tid och pengar.
Handhavande står väl i instruktionsboken ?? :mrgreen:
Har faktiskt gått en kurs "Skogsvårdsstyrelsen" nyttigt och bra lärare.
Senast redigerad av Bosse1 lör 04 jul 2020, 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653660 Vad är det för skillnad på detta och frågorna för motorsågskörkortet..?
Det är samma upplägg..dock inte samma frågor 😀

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653663 Det blir väldigt många kunskapsprov som staten ska anordna om de ska stå för att alla arbetstagare i landet uppnår diverse kunskapskrav jämtemot Amv.

Heta arbeten.
Arbete på väg
Motorsåg
Motorkap
Hjärt och lungräddning
Säkra lyft
Ställningsbyggnad
Liftutbildning

Det är exempel bara inom bygg/anläggning.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653664 Ja möjligt, men kräver man en massa så ska man kunna leverera en massa..det borde gälla även staten.
Annars är det bättre att strunta i en massa tok.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653666 Där håller jag inte med dig, en privat sektor bör vi ha i landet.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#653667 Det har spårat ur totalt med alla påhitt,
Snart är ingen betrodd att använda en morakniv om dom inte har gått en tredagars kurs och fått ett intyg 😤

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653668
Robertberg skrev:Där håller jag inte med dig, en privat sektor bör vi ha i landet.

Beror väl på hur pass mycket det ska spåra ur..
Är det som nu, så är det dags att strama åt snaran...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Vardon  
#653669 Tycker ändå det är ganska enkelt. Håll dig i egen skog och inga bekymmer, ut och jobba åt andra eller om du ska ha folk hos dig krävs utbildning.....

Bara fasar hur mycket de kan krångla till det. Om de nu skulle vilja det....

Sen gäller som vanligt när folk hittar och ska nyttja kryphål i regler det går ett tag och sen täpps det till genom ännu stramare regler. Ju fler olyckor desto fortare går det.....

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653670
tallen100 skrev:Det har spårat ur totalt med alla påhitt,
Snart är ingen betrodd att använda en morakniv om dom inte har gått en tredagars kurs och fått ett intyg 😤


Så långt har det inte gått.
Än så länge är det bara förbud mot knivar med spets 👍

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#653671 Knivar utan spets = spatel...behövs inga tillstånd eller annat trams - oavsett hur skarp den är...ett bevis på idioti! 😱

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653674 Har verkligen olyckstalen gått ner sedan detta infördes? Tror nog det ligger på ungefär samma..

Och isåfall har man infört något som kunde blivit bra, men sabbat det för att man tänker pengar i både avgifter/sanktioner, men också i krångel för alla som ens funderar på att jobba i skogen...

Det är inte bara i skogen detta är krångel.
Hur många handlare tror ni inte man stötter på som har "säkerbutik" men ändå inte kan ett skvatt utanför det säkerskog lärt dem under 2 dagar...? Det är många det... Och inte var det billigt för dessa företagare heller att fixa detta...men exeminatörerna log nog hela vägen till banken...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#653677
vinterrojarn skrev:Har verkligen olyckstalen gått ner sedan detta infördes?

Hade det varit så, så hade vi nog fått höra talas om det, många gånger. 😀

Skulle allt göras lika omständligt hela tiden som det lärs ut på utbildningar så skulle det inte bli mycket gjort inte.

Exempelvis bara när folk ska ta bilen på morgonen, då bör du öppna huven och kolla alla vätskor, gå runt och kolla lysen och blinkers, väcka grannen så att han kan bromsa medan du kollar att bromsljusen fungerar, sen väcker du dom andra grannarna när du kollar så att tutan funkar, o.s.v. 🤣 🙃

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653684 Det blir nog väldigt roligt samtal med den grannen den morgonen, när denne ska kolla om det lyser... 🤣

Vad gäller knivar så är jag förvånad att de fortfarande ligger framme efter alla dessa våldsdåd som varit där människor med psykisk ohälsa har tagit knivar på en affär och sedan skadat eller dödat människor...

Min ena syster gick på lantbrukskola, Nytorp i Arbrå...en sommar när vi skulle ta in hö så satte hon högaffeln i foten...när doktorn frågade hur detta gått till så sa far...hon är utbildad förstår du, hade det varit en vanlig bondunge utan utbildning hade hon hängt på gaffeln fortfarande... 🤣 ...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#653692
vinterrojarn skrev:
Vad gäller knivar så är jag förvånad att de fortfarande ligger framme efter alla dessa våldsdåd som varit där människor med psykisk ohälsa har tagit knivar på en affär och sedan skadat eller dödat människor..."

Är det så många som tagit en kniv i affär och sen mördat. Anna Lind är väl mest kända offer.
Knivar finns ju överallt och många bär dem med sig. Skruvmejslar borde ju också vara inlåsta mm mm......


"Min ena syster gick på lantbrukskola, Nytorp i Arbrå...en sommar när vi skulle ta in hö så satte hon högaffeln i foten...när doktorn frågade hur detta gått till så sa far...hon är utbildad förstår du, hade det varit en vanlig bondunge utan utbildning hade hon hängt på gaffeln fortfarande... 🤣 ...


En som jag känner väl gick på Nytorp. Den bästa lärotiden i hans liv säger han. 😀
När det blev läggdags tog han kudden med sig till någon tjej. Efter ett tag så bytte man för att prova sig fram. Det var smälla i hälsingejänterna påstod han 👍 . Övriga var sämre. Han saknar den tiden. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).