Sida 3 av 4

Re: Husqvarna 262XP

Postat: fre 12 jun 2020, 22:59
av Avslutat-02
Vi kanske ska byta...
En jonsered 2186 emot en Hva 262... 🤔 🤔 🤔

Re: Husqvarna 262XP

Postat: fre 12 jun 2020, 23:47
av OB1
Nja..... att byta den mot en Jonsered var mest ett uttryck för frustration. Varken jag eller någon annan i familjen har haft annat än Huskvarna och jag bor nästan vägg i väg med fabriken, så jag är nog fast i märket. Det är bara det att jag är så fruktansvärt frustrerad över att inte få igång skiten. Det är inte rocket science och jag brukar få igång det mesta jag mekar med. En jäkla 2-taktare skall ju skramla igång "av misstag" 😔

Jag har en annan Huskvarna stående i pannrummet just nu. Den hoppar igång på första, eller kanske andra rycket...... alltid..... Det är så en motorsåg skall gå. Jag tror nog att detta är en mycket bra modell, men blir jag alltför arg/frustrerad/besviken så tappar jag humöret och då kan prylarna få ett hållfasthetstest. Våren har inte varit snäll mot mig, så jag är lite trött just nu. Det gör inte saken bättre. Jag har så otroligt mycket att göra och då är det extra frustrerande med detta såghelvete.....

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 08:05
av Mange
Kom du ska vi se om vi får brum i den.
Ring gärna så vi bokar dag. Så kan jag se till att jag är kry nog o hjälpa dig. 04471154

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 08:08
av Björn T
Hej ob1. Så som du beskriver problemet med bensin och förgasare, tror jag att nålventilen inte tätar riktigt. Kan vara sliten eller att pumparmen är för hög eller dålig returfjäder. Kolla så att armen har rätt höjd, plant med förgasar huset. Har du grejer att provtrycka förgasarn med annars får du blåsa manuellt och trycktesta. Bifogar länk

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 09:46
av OB1
Ibland när man letar lösningar på youtube så hittar man nötter som bara vill ha lite "tid i rutan". Man ser det direkt om man kan något om ämnet och man tycker synd om dem som är helt nya och letar lösning på ett ofta lättlöst problem. Detta var en bra video. Det märks att han kan det han sysslar med.

Jag har tyvärr ingen trycktestare, men det skall inte vara jättesvårt att göra en. Jag får se vad jag hittar för mätklockor 😊.

Med tanke på att stiftet oftast är blött, så bör det ju inte vara problem med att den suger luft någonstans. Jag skulle vilja säga att antingen tappar jag gnistan (på sågen..... den andra har jag redan tappat) eller så får jag för mycket bränsle. Nålen är den absolut troligaste orsaken eftersom det mesta annat som kan påverka är redan något öppna bleedar.

Mange: Jag slår en signal under dagen. Jag har lite annat som har blivit sent på grund av såghelvetet. Jag får pusha lite på det.....

Tack för all input 😁

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 19:12
av OB1
Nu har jag gjort en enkel liten trycktestare och nålen är inte helt tät, men det är ytterst lågt flöde över nålen. Det är inte mycket volym i slangarna och ändå sjunker inte trycket fort. Det bubblar inget runt nålen, så jag släppte trycket genom nålen........ jäklar vad det bubblade 😊😂. Jag funderar på om det kan vara något annat som är otätt. Brukar plastanslutningarna vara helt täta?
1592071879_20200613_194137.jpg

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 21:59
av Mange
Tack för ett trevligt samtal.
Jag tycker det verkar lite skumt med det här med blött stift.
Lutar åt att det är nåt elektriskt. Kan ju vara att den flödar över men det verkar inte vara konsekvent vilket det brukar vara om de flödar över.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: lör 13 jun 2020, 23:06
av OB1
Tack själv

Bensin är ju egentligen inte så brandfarligt. Den behöver en ganska specifik inblandning i luften för att brinna. Ett problem är att den procenten är ganska exakt vad den får naturligt i luft. Blandar man i en förgasare så kan den gå från för magert till för fett på nolltid. Annars kunde man tänka sig att den borde starta någonstans på väg från magert till fett. Så lite som denna nål ev läcker, så skapar det nog snarare problem om den står stilla varm ett tag och man sedan startar den. Då kan den få en sup.

Jag tror att vi ganska snart får testa en spole. Givetvis får vi mäta över de få tåtar som är först. Det skall bli kul att se vad vi kan göra.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: sön 14 jun 2020, 07:05
av Björn T
OB1 skrev:Nu har jag gjort en enkel liten trycktestare och nålen är inte helt tät, men det är ytterst lågt flöde över nålen. Det är inte mycket volym i slangarna och ändå sjunker inte trycket fort. Det bubblar inget runt nålen, så jag släppte trycket genom nålen........ jäklar vad det bubblade 😊😂. Jag funderar på om det kan vara något annat som är otätt. Brukar plastanslutningarna vara helt täta?
1592071879_20200613_194137.jpg


Hej igen. Nålen ska vara tät, minsta lilla beläggning eller skräp och det flödar över. Sätt i en ny nål och kolla sätet.
När nålen tätar riktigt, skruva in låg och hög justeringen i botten försiktigt. Och öppna sedan ett varv eller lite mer på båda. I med ett nytt tändstift, CJ7Y ska stiftet heta. Dra sedan i snöret och sågen kommer starta.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: sön 14 jun 2020, 11:09
av OB1
Så lite som det läcker över nålen (det är faktiskt inte säkert att den läcker över nålen) så skall den iaf starta och gå tillräckligt för att hålla den igång. Det sitter en ny nål i förgasaren och rådet är att starta, låta den gå i ett par minuter och sedan trycktesta igen........ det är bara det här lilla problemet att få den att gå i ett par minuter.

Den kommer att få en chans till. Det blir en resa till Kristianstad med den, så får vi hoppas att den går bra igen. Alternativet är varken troligt eller önskvärt.....

Vi pratade lite stift igår också och jag skall se om jag kan få tag på rätt stift till den. Jag bytte till ett Omron, men det verkar inte vara de bästa stiften 😂🤣. Vi får se om jag hittar eller om jag skall vänta.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: sön 14 jun 2020, 14:27
av Mange
Stift idag är inget vidare oavsett märke, men Oregons är nog inget o sätta i såg alls. Jag har i alla fall inte haft tur med dem alls.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: tis 16 jun 2020, 19:43
av Mange
OK. Nu har jag tittat på den.
Rätt snart fick vi lite fart på den men den gick inget vidare och kändes inte som det var ok.
Svårjusterad och ett ljudligt knack i den och vi tog beslut att riva den o se vad som hänt.
Av med svärd o kåpor. Kände lite på lager och konstaterade att det var nåt glapp i kolvbultslager (förhoppningsvis) eller vevstakslager. Av med cylinder och..
Trist nog det sistnämnda.
Som vanligt ser det rätt otäckt ut när vevstakslagret gått hem.

1592332897_20200616_165433.jpg

1592332897_20200616_165417.jpg


Även lite skador på kolv/cylinder.

1592332897_20200616_165946.jpg

1592332897_20200616_165731.jpg

1592332897_20200616_165707.jpg

1592332897_20200616_165621.jpg


Har nån video med jag ska försöka lägga upp.

Jag tycker inte det är en svår såg o hitta så min rek. blir o leta upp nån annan.
Byta vevaxel är ju ett alternativ. Med ny kolv och vev kan man nog få liv i den igen men det är nog troligen billigare och bättre att hitta en annan. Man får dra en gräns nånstans.

Förgasaren är nog OK, tändningen med.
Att den var klurig har nog mer med lager ras och dess åverkan o göra än nåt annat.
Kolven är inte bra, ringen sitter fast och skador i kolvtopp och sida.
Cylindern har nån liten skada vid spolportar och nåt märkligt märke vid insug.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: tis 16 jun 2020, 20:13
av Mange
Video.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: tis 16 jun 2020, 20:14
av Mange
Tackar för en trevlig eftermiddag/kväll och önskar jag kunde gjort mer.

Re: Husqvarna 262XP

Postat: tis 16 jun 2020, 20:17
av Avslutat-02
Tråkigt, men händer lite då och då..

Vad blir det av denna nu då? Hel renovering?