Motorsåg och handhållet

Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

24 inlägg 14520 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647344 Hej allihopa. Ny här på forumet.

Skall investera i en ny motorsåg och har tittat på Husqvarnas 545G och 550XPG, båda modellerna i Mark II utförande.

Användningen kommer att bestå av underhåll av ca 30 hektar skog där åtminstone hälften skall gallras, rensas vindfall, avverkas etc. Utöver detta skall det ju huggas och sågas ca 30-50 kubik ved / år sammanlagt plus annat smått och gott som dyker upp på en gammal bondgård. Så även om det inte blir daglig användning så blir det nog ganska mycket och jag vill investera i en rejäl, kraftfull såg som håller.

Finns det erfarenheter av båda sågarna? Vilken modell skulle ni rekommendera?

Var inne och diskuterade med lokala ÅF för nån dag sen och han ville styra mer mot 545G än 550XPG, han sa att det är exakt samma såg, 545 är bara mindre trimmad.

Jag är ju en sån person som hellre har effekt att tillgå än att man har för lite då det verkligen behövs. Detta väger ju åt 550 med 0,3 kW mer effekt.
Men då igen funderar jag allvarligt på vilken av modellerna som håller längre/bättre. Här igen säger min logik att 545 med snällare trim kanske är mer långlivad.

Vad säger ni gott folk?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Pete  
#647346 Utan att ha kört 545 så skulle jag säga 550 har en 550 gen 1. Bästa sågen jag haft ångrar inte en sekund att jag valde 550.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647347
Pete skrev:Utan att ha kört 545 så skulle jag säga 550 har en 550 gen 1. Bästa sågen jag haft ångrar inte en sekund att jag valde 550.


Låter bra! Hur länge har du haft den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Pete  
#647349 Köpte den 15 eller 16

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Vardon  
#647351 Skaffa med värme säger jag demvs xpg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647356
Vardon skrev:Skaffa med värme säger jag demvs xpg.


Jo värme blir det nog oavsett vilken det blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

totte  
#647366
roadrun3r skrev:Jag är ju en sån person som hellre har effekt att tillgå än att man har för lite då det verkligen behövs. Detta väger ju åt 550 med 0,3 kW mer effekt.


Effekten är ganska oväsentlig när det gäller prestanda att kapa. Vridmomentet är det som främst avgör hur "stark" sågen är. En "nedtrimmad" såg är inte lika ettrig i axet, toppvarvar kanske lite mindre men har däremot oftast lite bättre bottendrag och det gör att den känns starkare och håller varvet bättre vid kapning. En topptrimmad proffssåg lever mest på varvet och axet, vilket är vad ett proffs på kvistning behöver. Min icke särkilt ödmjuka åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Erik 2  
#647442
roadrun3r skrev:Hej allihopa. Ny här på forumet.

Skall investera i en ny motorsåg och har tittat på Husqvarnas 545G och 550XPG, båda modellerna i Mark II utförande.

Användningen kommer att bestå av underhåll av ca 30 hektar skog där åtminstone hälften skall gallras, rensas vindfall, avverkas etc. Utöver detta skall det ju huggas och sågas ca 30-50 kubik ved / år sammanlagt plus annat smått och gott som dyker upp på en gammal bondgård. Så även om det inte blir daglig användning så blir det nog ganska mycket och jag vill investera i en rejäl, kraftfull såg som håller.

Finns det erfarenheter av båda sågarna? Vilken modell skulle ni rekommendera?

Var inne och diskuterade med lokala ÅF för nån dag sen och han ville styra mer mot 545G än 550XPG, han sa att det är exakt samma såg, 545 är bara mindre trimmad.

Jag är ju en sån person som hellre har effekt att tillgå än att man har för lite då det verkligen behövs. Detta väger ju åt 550 med 0,3 kW mer effekt.
Men då igen funderar jag allvarligt på vilken av modellerna som håller längre/bättre. Här igen säger min logik att 545 med snällare trim kanske är mer långlivad.

Vad säger ni gott folk?


Jag har en 550xpg med 15 tum svärd. Duger bra till det mesta. Dock lite onödigt tung vid gallring och vid större träd skulle en kraftigare såg vara bra. Men en mycket bra allroundsåg! Och vill man bara ha en såg är det ett bra val.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

anersimyra  
#647447 545 är nära nog samma såg som gamla 550, den nya 550 har jag själv avstått ifrån pga vikten som ökat 0,5 kilo gentemot den gamla 550.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Avslutat-02  
#647462 545 är en 2252.
Vilken kan upplevas som en 2152..
Hva 353.

Om sågarna inte hade haft data....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647573
Erik 2 skrev:
roadrun3r skrev:Hej allihopa. Ny här på forumet.

Skall investera i en ny motorsåg och har tittat på Husqvarnas 545G och 550XPG, båda modellerna i Mark II utförande.

Användningen kommer att bestå av underhåll av ca 30 hektar skog där åtminstone hälften skall gallras, rensas vindfall, avverkas etc. Utöver detta skall det ju huggas och sågas ca 30-50 kubik ved / år sammanlagt plus annat smått och gott som dyker upp på en gammal bondgård. Så även om det inte blir daglig användning så blir det nog ganska mycket och jag vill investera i en rejäl, kraftfull såg som håller.

Finns det erfarenheter av båda sågarna? Vilken modell skulle ni rekommendera?

Var inne och diskuterade med lokala ÅF för nån dag sen och han ville styra mer mot 545G än 550XPG, han sa att det är exakt samma såg, 545 är bara mindre trimmad.

Jag är ju en sån person som hellre har effekt att tillgå än att man har för lite då det verkligen behövs. Detta väger ju åt 550 med 0,3 kW mer effekt.
Men då igen funderar jag allvarligt på vilken av modellerna som håller längre/bättre. Här igen säger min logik att 545 med snällare trim kanske är mer långlivad.

Vad säger ni gott folk?


Jag har en 550xpg med 15 tum svärd. Duger bra till det mesta. Dock lite onödigt tung vid gallring och vid större träd skulle en kraftigare såg vara bra. Men en mycket bra allroundsåg! Och vill man bara ha en såg är det ett bra val.



Jag har också funderat på 15 tums om det blir en 550. Är just det där med bara en såg som gäller för tillfället åtminstone. Vill ha en så bra allroundare som möjligt.

Det som lite irriterar mig är att man inte vinner nåt i vikt med att ta 545. Endast "förlust" i effekt (och billigare pris)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647575
anersimyra skrev:545 är nära nog samma såg som gamla 550, den nya 550 har jag själv avstått ifrån pga vikten som ökat 0,5 kilo gentemot den gamla 550.


Ja det där var irriterande... noterade också att vikten stigit till Mark 2.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647577
vinterrojarn skrev:545 är en 2252.
Vilken kan upplevas som en 2152..
Hva 353.

Om sågarna inte hade haft data....


Jag skulle antagligen ha gått på en Jonsered bara det funnits ÅF med service i närheten. Har en lantbrukssgrossist som säljer Jonsered på orten, men ingen direkt service.

Far min är helhjärtad Jonsered gubbe i över 50 år, så jag har ju växt upp med Jred 535 och senare 2145. Skruvade faktiskt igång farsgubbens gamla Jonsereds Raket 451 EV årsmodell 1978 ör en vecka sen.
Legat oanvänd sedan jag var liten pga elproblem. Visade sig vara löskontakt i tändhatten. Bytte över tändhatten från den skurna 535an och gamlingen startade på 7:e rycket efter närmare 25 års paus 😎 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

roadrun3r  
#647835 Var inne och kollade lokala Stihl ÅF idag. Han skulle ha haft rätt bra erbjudande på Stihl 261 med värme.

Har ingen destomer erfarenhet av Stihls sågar. Kollade att specifikationerna var i samma klass som 550xp.

Nån som har erfarenheter av Stihl att dela med sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna köpråd (Mark 2)- 545G eller 550XPG?

Tallberg  
#657656 Tänkte köpa en Hva 550 XP mk2 idag, den lokala handlaren erbjöd mig en såg för 8600 kr en likadan kostar ca 7400 kr på nätet hos flera internetbutiker. Hur ska man tänka? Handla lokalt eller gå på lägsta pris? Har alltid tidigare skruvat själv i mina sågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).