vinterrojarn skrev:Sätt tillbaka växeln, börja såga emot något låter det men inget händer så är det mest troligt kopplingen.
Kan ju vara växeln, men det märker du om du tar en tång, sätter in den i växeln och håller i ingående axeltapp...medans du rör på den utgående,alltså rör på klingan eller trimmerhuvudet
Då märker du om det är färdigt med växeln eller ej...ska kolla om jag har någon liggande..
Annars kan du kolla i min blogg hur man gör..
vinterrojarn skrev:Nej ta en tång eller mejsel och stick in där axeln går in i växeln...snurra sedan på den nedre tappen då märker du om den är hel eller ej..
Är den trasig så snurrar tapparna utan att något händer...
vinterrojarn skrev:När mejseln sitter i växeln i det övre ingången för riggen och man roterar på den nedre tappen, så ska det rotera i växeln så att mejseln börjar rotera.
Gör det inte det så är växeln trasig.
Man kan också rotera på den nedre tappen, medans man kollar in i växeln, roterar det så fungerar den.
Men för att säkerställa att den verkligen driver så bör man ha motstånd medans man roterar tappen annars kan det vara rent på kugg..
Hebbe95 skrev:vinterrojarn skrev:När mejseln sitter i växeln i det övre ingången för riggen och man roterar på den nedre tappen, så ska det rotera i växeln så att mejseln börjar rotera.
Gör det inte det så är växeln trasig.
Man kan också rotera på den nedre tappen, medans man kollar in i växeln, roterar det så fungerar den.
Men för att säkerställa att den verkligen driver så bör man ha motstånd medans man roterar tappen annars kan det vara rent på kugg..
Såhär ser den ut, och jag stoppar in en skruvmejsel (stjärna eller flat blir samma resultat) och skruvar på gängan, utan att mejseln snurrar något.