Motorsåg och handhållet

Motoreffekt hva 540i XP?

114 inlägg 16126 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644405 Det skulle nog bli att jämföra äpplen och päron om man jämför effekten hos bensinsåg mot batterisåg. Effektuppgiften på en bensinare är ju i någon form alltid avgiven effekt, medan man ofta redovisar tillförd effekt på en elmotor. Det är ju en klar skillnad om man tänker efter, och det gör ju att ev. Jämförelser blir ganska missvisande.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644417
Niking skrev:En mycket trevlig såg, men kanske ett väl stort glapp upp till en 50-kubikare?


Nja, det tycker jag inte?

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Hema  
#644432
bmbamse skrev:Det skulle nog bli att jämföra äpplen och päron om man jämför effekten hos bensinsåg mot batterisåg. Effektuppgiften på en bensinare är ju i någon form alltid avgiven effekt, medan man ofta redovisar tillförd effekt på en elmotor. Det är ju en klar skillnad om man tänker efter, och det gör ju att ev. Jämförelser blir ganska missvisande.

Mellan olika elprodukter då? Eller kan det vara som så att det är samma motor i alla, men med olika styrning. Likt bilindustrin, så skulle det betyda att tillverkningskostnaden är densamma mer eller mindre. Och det vill man inte gärna skylta med.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644475
Hema skrev:Mellan olika elprodukter då? Eller kan det vara som så att det är samma motor i alla, men med olika styrning. Likt bilindustrin, så skulle det betyda att tillverkningskostnaden är densamma mer eller mindre. Och det vill man inte gärna skylta med.

Jo där är det väl mer rättvist, i och med att det som ofta står som effekt är tillförd effekt. Dvs den spänning X tillförd ström som motorn drar.... Sen beror det väl vid vilken belastning de har valt att redovisa effekten.

-Man måste läsa vad som står på "plåten" helt enkelt och se om värdena är jämförbara.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644478 Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644481
Niking skrev:Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas


Ja, så det kanske inte är ett problem om de inte redovisar effekt på batterisågarna, för den siffra de kan redovisa säger väldigt lite om hur den är att använda.

Alla har, sedan 70 år tillbaka, skapat sig en uppfattning om vad en motorsåg med en viss angiven effekt kan förväntas prestera (bensinsåg). Men nästan ingen har idag en uppfattning om vad man kan förvänta sig av en batterisåg med en viss effekt... Om 70 år med batterisågar (om de ens finns då?) så finns det nog en lika allmän känsla även för dem...

Sedan brukar elmotorer ha bättre "segdragning" och vridmoment än bensinare så en elmotor med mindre kW kan mycket väl prestera bättre än en bensinmotor med högre effekt. (Den som inte tror mig kan fundera en stund över varför järnvägar är elektrifierade...)

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644486
bmbamse skrev:
Niking skrev:Den mest intressanta jämförelsen torde väl vara att kapa trissor och dylikt. Det är ju ändå sådana jämförelser som torde vara mest relevant för användaren.
/Niklas


Ja, så det kanske inte är ett problem om de inte redovisar effekt på batterisågarna, för den siffra de kan redovisa säger väldigt lite om hur den är att använda.

Alla har, sedan 70 år tillbaka, skapat sig en uppfattning om vad en motorsåg med en viss angiven effekt kan förväntas prestera (bensinsåg). Men nästan ingen har idag en uppfattning om vad man kan förvänta sig av en batterisåg med en viss effekt... Om 70 år med batterisågar (om de ens finns då?) så finns det nog en lika allmän känsla även för dem...

Sedan brukar elmotorer ha bättre "segdragning" och vridmoment än bensinare så en elmotor med mindre kW kan mycket väl prestera bättre än en bensinmotor med högre effekt. (Den som inte tror mig kan fundera en stund över varför järnvägar är elektrifierade...)


Man kan kanske se en viss parallell med den traditionella glödlampan och dess effekt, som först ersattes av lågenergilampor och nu av ledlampor. Det står ju fortfarande på förpackningen att ledlampan motsvarar en si och så många watts glödlampa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644499
bmbamse skrev:Alla har, sedan 70 år tillbaka, skapat sig en uppfattning om vad en motorsåg med en viss angiven effekt kan förväntas prestera (bensinsåg).


Jag har ingen aning om vad mina motorsågar har för effekt.

Oftast brukar man ju utgå från cylindervolymen när det gäller bensinsågar, kolla bara i den här tråden.

De kanske skulle ange cylindervolymen på batterisågarna.. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644506
Mangan skrev:
bmbamse skrev:Alla har, sedan 70 år tillbaka, skapat sig en uppfattning om vad en motorsåg med en viss angiven effekt kan förväntas prestera (bensinsåg).


Jag har ingen aning om vad mina motorsågar har för effekt.

Oftast brukar man ju utgå från cylindervolymen när det gäller bensinsågar, kolla bara i den här tråden.

De kanske skulle ange cylindervolymen på batterisågarna.. :geek:


Jag tror du förstod andemeningen i det jag skrev...

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644510
bmbamse skrev:
Mangan skrev:
bmbamse skrev:Alla har, sedan 70 år tillbaka, skapat sig en uppfattning om vad en motorsåg med en viss angiven effekt kan förväntas prestera (bensinsåg).


Jag har ingen aning om vad mina motorsågar har för effekt.

Oftast brukar man ju utgå från cylindervolymen när det gäller bensinsågar, kolla bara i den här tråden.

De kanske skulle ange cylindervolymen på batterisågarna.. :geek:


Jag tror du förstod andemeningen i det jag skrev...


Du får gärna förklara andemeningen i det du skrev...

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644511
Mangan skrev:
Du får gärna förklara andemeningen i det du skrev...


Jag avstår.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644512 Tråkigt.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644516 Så med batteri så vet jag inte alls vad jag ska förvänta mig?

Det underlättar ju väldigt mycket om man har en aning om vad man letar efter för Kw eller hk, cc.

Samma sak gjorde ju Hva när de jämförde sin batteriröjare med en bensindriven.
Ca 35 cc.
Inget större problem med det.

Man bör ju kunna få ut ett standardvärde på hk även från batteri, så man vet verklighet, inte leka runt i broschyrer konstant.

40 cc bensinsåg vet de flesta vad den går för, lika så 50cc.
Men att skriva ut i några formler över prestanda är bara dumt.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

bmbamse  
#644518
vinterrojarn skrev:Så med batteri så vet jag inte alls vad jag ska förvänta mig?

Det underlättar ju väldigt mycket om man har en aning om vad man letar efter för Kw eller hk, cc.

Samma sak gjorde ju Hva när de jämförde sin batteriröjare med en bensindriven.
Ca 35 cc.
Inget större problem med det.


Man bör ju kunna få ut ett standardvärde på hk även från batteri, så man vet verklighet, inte leka runt i broschyrer konstant.

40 cc bensinsåg vet de flesta vad den går för, lika så 50cc.
Men att skriva ut i några formler över prestanda är bara dumt.


Mmm, det är ju för att de gjort jämförelsen med en av dig känd "storhet" som du kan bilda dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig, så länge du inte har hållit i den tidigare... Så kruxet för dem är ju att kunna förmedla den informationen. Precis som @Niking skrev om glödlampa->ledlampa tidigare... De använder fortfarande Watt som beskrivning på hur mycket ljus vi kan förvänta oss... Trots det drar en modern led-lampa en bråkdel av vad en gammaldags glödlampa gör, i Watt räknat...

Nu lämnar jag den här diskussionen, känner jag...

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#644519 De skulle få fler att ens fundera på att byta till en batteri maskin om man hade informationen snabbt enkelt och utan att behöva göra uträkningar över hur pass kraftfull maskinen vore..

Att helt enkelt skriva.
Motsvarar ca 35 cc-40cc.

Samma sak med dessa led lampor...
Gör det enkelt så slipper folk klia sig i huvudet, och försäljning ökar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).