Motorsåg och handhållet

När ska förgasaren justeras?

37 inlägg 5406 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#644460 En liten avstickare från ämnet, men kom på mig själv...
Jag föredrar dessa "äldre" sågar i skogen, sågar där man kan påverka hur den går.
Har precis helrenoverat en 242xpg, o det är ju den jag kör med mest nu?!
Den är så underbar såg ju.
Har ju nya dyra, o fina sågar, men väljer bort dom oftast.
Köpte ju en splitter ny 2253 för 2 år sedan eller något, men den har säkert bara fått gå 10-15 tankar!
Varför?
Någon mer som känner igen sig?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#644462 Det är ett annat bottendrag i de äldre sågarna, och oftast så även högre toppvarv.

Sedan att man kan ställ in alla värden på sågen så den går optimalt vid alla tillfällen utan att behöva åka i väg, är också en sak..

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#644473 Jag förstår dig @DalslandsAnders!

Den nyaste sågen jag har är en Stihl MS192, Men den jag använder mest är en Jonsered 455 från slutet på 80-talet. Den näst mest använda är min 535:a från början på 90-talet. en 45cc och en 50cc såg. Det är något i temperamentet på de två som jag trivs med. Har genom åren fått prova, då moderna, Husqvarnor och även någon Jonsered (som ju också är Husqvarna) och jag fattar inte böjelsen... Varvar till de skriker, men sen då? Och de blir bara tyngre och tyngre för varje år...

Nä, tror decennieskiftet runt -90 var "skapelsens krona" för motorsåg... Sen går det utför.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#644948 Hej!

Har strosat något planlöst runt här hemma på förmiddagen. Och så kom det sig att jag började kika över mina trimmers och röjsågar. Jag har bla en Jonsered FC2145 och när jag drog liv i den så insåg jag att den vill ha lite mer på L-skruven. Sagt och gjort, gick efter min mejsel, en sån här: https://www.clasohlson.com/se/Justeringsnyckel-Partner-till-förgasare-/p/Pr511042000 Men fann att ytterdiametern var för stor, den går inte igenom hålen i kåpan... Vet någon vilken mejsel det ska vara och var jag får tag på en?

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#644957 En vanlig ställ mejsel för förgasare.

En FC 2145 har inte dessa ställ skruvar utan vanlig spårskruv..men kan vara plomberad...

Av med kåpan och knipsa bort plastbitarna...sedan går det fint att ställa..

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#644959 Ah! Ja den är nog plomberad då. Det är bara knappt ett kvarts varv att justera på...
Tackar!!

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#644961 Ja det brukar vara så..
Det är dock alldeles för lite även när sågen är ny..brukar plocka bort dem direkt och ge den ca 1.5 varv..lite snålare på H.
Och öppna ljuddämparen då får jag ett bra varv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).