Motorsåg och handhållet

Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

7 inlägg 1944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

henke.a  
#642720 Hej
Som rubriken undrar jag om arbete med röjsåg och monterad Trimmerhuvud faller under AFS 2012.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

SudCaravelle  
#642726 Nej, uppfyller inte definitionen i AFS:en:

"En motordriven maskin som bärs av användaren. Maskinen har ett riggrör som innesluter en drivaxel och kan med en klinga eller ett liknande skärverktyg användas för att bland annat röja gräs, ogräs, buskar, små träd och liknande vegetation. Maskinen har förutom drivaxeln och skärverktyget även en drivenhet."

AFS:en kan laddas ned gratis här https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/anvandning-av-motorkedjesagar-och-rojsagar-afs-201201-foreskrifter/

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

henke.a  
#642730 Tack för svar, det var just definitionen skärande verktyg som jag var osäker på. Om man räknade tråden i det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

SudCaravelle  
#642733 Tråden/Trimmerhuvudet är inte skärande utrustning. Tråden slår av gräset. Innehållet i AFS 2012:1 är i princip helt inriktad på skogsröjning/avverkning, och där ingår inte trimmer.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642753 Var återfinns då föreskrifterna för röjsåg med trimmerhuvud då?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

SudCaravelle  
#642756 Finns ingen specifikt för det, och då är det nog "Användning av arbetsutrustning, AFS 2006:4" som är tillämplig.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med Trimmerhuvud AFS 2012:1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642758 Ok, då vet jag! :-bd
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).