Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 79418 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3291 jäklar,*förvånad* äre bara 2000timmars livstid på en motorsåg..??

*osäker på antalet dagar per år* men isåfall innebär det om man kör sågen mellan 6-8 timmar per dag i ett år så är den ju skrot sen?? hur länge håller då en såg som "huggare" som bara kör manuellet ..??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3293 Jag vet inte många huggare som kör mer än 1/5 år.
Driftkostnaden blir för hög.

I driftkostnad ingår allt!
Inköp av såg, bränsle, oljor, delar, service o allt som ger en kostnad o har med sågen att göra.

Har kollat med några huggare o deras totala kostnad/år ligger runt 25 000.
Någon under o någon över...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3298 ojj! 25 000/år i driftkostnad..?? måste vara ganska bra betalt då för att hugga manuellt(vad köparen av tjänsten får betala??)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3299 Lönekostnaden (nettolön, skatt, arbetsgivaravgift och försäkringar) är ju mer än 10 ggr så mycket per år. så sågkostnaden bidrar inte med särskilt mycket

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3302 okej!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3330
Mange skrev:Jag vet inte många huggare som kör mer än 1/5 år.
Driftkostnaden blir för hög.

I driftkostnad ingår allt!
Inköp av såg, bränsle, oljor, delar, service o allt som ger en kostnad o har med sågen att göra.

Har kollat med några huggare o deras totala kostnad/år ligger runt 25 000.
Någon under o någon över...


Låter inte alls otroligt om man ligger på "proffsnivå" och vill hålla sig med nya grejor varje år inkl rubbet runtikring.

Det är alltså inte läge för mig att starta frima "ARBORIST TJÄNST I NORR AB", med min gamla 44á då,,,,eller?. :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3332 :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3341 :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3345 Det är alltså inte läge för mig att starta frima "ARBORIST TJÄNST I NORR AB", med min gamla 44á då,,,,eller?. :lol:[/quote]

JOOOO !!!!!!!!!!!!!!!!!
😈

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3359
swe#kipp skrev:Det är alltså inte läge för mig att starta frima "ARBORIST TJÄNST I NORR AB", med min gamla 44á då,,,,eller?. :lol:


JOOOO !!!!!!!!!!!!!!!!!
😈[/quote]



Tror inte jag får så många (nya), kunder när jag hänger där i trädet som en "kasperdocka", och lagret till kopplingen har gett upp.

Får jag fundera på saken i några månader, Kipp?,,,,,, :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).