Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 79141 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2313 Du som har kört 44á Mange, vad skulle du välja för motsvarighet idag utav HVA´s program, fast med lite bättre ork för slutavv?.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2317 Lite klurit det här...

Motsvarigheten idag till 44 Practika borde vara 350...
Steget högre borde nog bli 353....

Jag ska ärligen säga att 346, 372 vet jag är bra sågar, 359 misstänker jag är en bra såg, 357 gillar jag inte alls.
Nackdel med dagens såg är emissions krav. De ställer till det ordentligt för sågen. De får på tok för lite bränsle o har för mycket dämpning för att jag ska acceptera det. Nya såg o dra 10-20 ggr... Nä du tack!

Jag har testat lite olika Modeller o märken. Runt 50cc fastnade jag för Dolmar 5000. Bra pris för det man får. Den är på 49cc o piskar alla HVA upp till 357 där ligger den jämt.
Mellan klass ser jag ingen nytta med om man har två, men som för din del som tänker ha en är det klart värt en fundering.
361 har jag haft o den går riktigt fint i mitt tycke.

Jag vet inte vad jag ska råda dig egentligen, men ett rakt svar på din fråga är nog 353...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2319 http://www.blocket.se/vi/9394457.htm?ca=23_8_s

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2322 hur är dolmaren mot hva 55?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2327
Mange skrev:Lite klurit det här...

Motsvarigheten idag till 44 Practika borde vara 350...
Steget högre borde nog bli 353....

Jag ska ärligen säga att 346, 372 vet jag är bra sågar, 359 misstänker jag är en bra såg, 357 gillar jag inte alls.
Nackdel med dagens såg är emissions krav. De ställer till det ordentligt för sågen. De får på tok för lite bränsle o har för mycket dämpning för att jag ska acceptera det. Nya såg o dra 10-20 ggr... Nä du tack!

Jag har testat lite olika Modeller o märken. Runt 50cc fastnade jag för Dolmar 5000. Bra pris för det man får. Den är på 49cc o piskar alla HVA upp till 357 där ligger den jämt.
Mellan klass ser jag ingen nytta med om man har två, men som för din del som tänker ha en är det klart värt en fundering.
361 har jag haft o den går riktigt fint i mitt tycke.

Jag vet inte vad jag ska råda dig egentligen, men ett rakt svar på din fråga är nog 353...


Tack för utvärderingen, Mange.

Skippa E-TECH sågarna alltså?.

2 bekanta har köpt var sin 350 relativt nyligen, så någon direkt utvärdering av dem har jag inte.
Ska åka iväg och "klämma lite" på 353án så får vi se.
Kravet är som sagt att den ska vara lätt och smidig (omkr 5 kg), lika rapp som 44án men att man ska kunna trycka på något mer när det gäller grövre skog.
Även om jag har 55án som är både ny och har ork så det räcker, så vill jag ju inte dras med 2 sågar för jämnan.
Grundtanken redan från början var att den skulle fungera som "backup", till den som ska ersätta proffssågen, alt när vi är 2 som kör.

Vad är det egentligen som skiljer 55án från proffssågarna?, är det utformingen på själva sågkroppen?.
Sett till kubik och vikt så står den sig jäkligt bra mot många i proffsklassen.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2328 Finns 346 XP/XPG överhuvudtaget att få utan lågemissionsmotor idag?.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2329 Etech är bara ljuddämpare och stoppar på förgasarskruvarna, och du kan beställa 346/353/357 utan etech om du vill, bara att säga till i butiken :)
Jag skulle beställa en utan :P

Avatar Fallback
Fredrik  
#2333 Tjena,
Jag har kört 353 ett bra tag innan jag bytte mot 357. 353 är en bra såg men den har i mitt tycke för dåligt temperament och för klen för grövre skog.
Bytte såg i vintras när jag höll på med att hugga övergrov granskog. Skillnaden mellan 353 och 357 var här stor!
Med 15" svärd storknade 353:an när man sågade runt roten, omtag efter omtag krävdes. Detta har jag aldrig behövt göra med 357:an. Det skiljer även mycket vid kvistning, 357:an är (troligtvis för att den är en XP såg) riktigt rapp och accet gör att kvistningen går mycket lättare, dessutom kan man oftast kapa grövre kvist underifrån utan att det nyper, det gick sällan med 353. Detta kan kanske ha att göra med att 357 har högre hastighet på kedjan, 22m/s. 353 har mellan 16-17m/s tror jag.

Tja lite info om från mig, hoppas det kan vara till någon nytta.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2340 Nu när "kvarnorna" är på tapeten så har jag bara en kort liten fråga.
Har 346:an haft 3.4 hk ända sen den kom som modell ?
Och hur länge har den funnits ?

Oj det blev visst två frågor... Ursäkta sidospåret.

/ Mangelu

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2341 okej! hur snabbt går en kedja på en hva 55 tro?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2342 justja nån som kört både husqvarna 55 och huqvarna 455 rancher? är det stor skillnad på dom två?

edit: hur stor skillnad äre på en 350 och 55a? 350n vibrerar enl informationen på hemsidan mycket mindre?? gör dom dära 0,3hästarna så mycket mer?
Senast redigerad av pgo_jim sön 17 sep 2006, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2343
Fredrik skrev:Tjena,
Jag har kört 353 ett bra tag innan jag bytte mot 357. 353 är en bra såg men den har i mitt tycke för dåligt temperament och för klen för grövre skog.
Bytte såg i vintras när jag höll på med att hugga övergrov granskog. Skillnaden mellan 353 och 357 var här stor!
Med 15" svärd storknade 353:an när man sågade runt roten, omtag efter omtag krävdes. Detta har jag aldrig behövt göra med 357:an. Det skiljer även mycket vid kvistning, 357:an är (troligtvis för att den är en XP såg) riktigt rapp och accet gör att kvistningen går mycket lättare, dessutom kan man oftast kapa grövre kvist underifrån utan att det nyper, det gick sällan med 353. Detta kan kanske ha att göra med att 357 har högre hastighet på kedjan, 22m/s. 353 har mellan 16-17m/s tror jag.

Tja lite info om från mig, hoppas det kan vara till någon nytta.

MvH Fredrik


Jasså, det går att välja bort.
På HVA´s hemsida finns 346 bara i E- TECH versionen.
Nej,"lågemission", har aldrig klingat bra i mina öron.
"Raka rör och full effekt", ska det va, eller hur Kip :lol:

Vad pratar vi om för diam i rotskäret, Fredrik, när 353án inte orkade med?.
Upp till vilken brösthöjds/rotskärsdiam tyckte du 353 funkade bäst?.
Det som du nämner låter ju lite illavarslande, främst vad som gäller kvistning/kedjehastighet och att sågen storknar med 15" svärd.
Samtidigt får man väl se lite till vilken typ av slutavverkning som är mest aktuell och vad man kan anse som övergrovt.
Det skiljer ju som bekant lite mellan norra och södra Sverige.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2344 Blev lite rörigt det här eftersom vi pratar om 2 olika modeller/typer.
Jag lyfter därför över debatten till en egen tråd.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#2372 Hej,
Jag delade ämnet så det blir enklare att läsa sammanhängande...

Det var gran och rejäla rotben på några av dem, max låg dom kanske på 80-100cm i diameter. Sågen kilade inte fast utan det verkade vara som om hk inte riktigt räckte till och att den inte lyckades spotta ur spånet ur skäret riktigt.
Visst kan man leva med omtag och "jucka" lite vid rotkapet, men det kändes säkrare när man sågade med 357 och problemet var ur världen.
Ang sågning underifrån vid kvistning är väl detta en vanesak att träna in, men snabb som man vill vara :lol: så är det ju lockande att sticka svärdet underifrån när man liksom kommer därifrån eller hur?

353 var en bra såg i gallring, främst klena till mellangrova bestånd (<30cm), men frågan är då isåfall om inte HVA 339XP är enklare att skutta runt med, iaf i första gallring...

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2382 OK... Nu ska jag röra till det lite till....

Jag hade i ditt ställe funderat på en större såg.. 372.
Argumentet är att du har en bra stark såg 10-15 år fram över om du inte kör allt för mycket / år.

55 har en motor som ger bra effekt vid låga varv, accelererar kanske inte så snabbt men är uthållig o stark för sina cc.
Den är inte av topp kvalité eftersom de vill sälja flere såg de närmaste 10 åren och den hade blivit dyrare.

När E-tech kom så stod det att det var ljuddämpare/tändsystem/förgasare som var ändrat.
Jag vet att det är andra nålar etc, men inte mycket mer...
Borde gå o få utan fortfarande...

Hastigheten på kedjan på 55:an är inte så fasligt hög...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).