Sida 1 av 9

Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet löst.)

Postat: lör 04 apr 2020, 14:20
av bmbamse
Hej!


Det var ett tag sen jag var så här aktiv på det här forumet, även om jag gärna läser vad ni pysslar med..
Men nu är det så att jag har en Jonsered 621 som jag skulle vilja få igång. Jag minns inte var jag fick fatt på den, men men den var i alla fall inte startbar... Till saken hör att den kändes väldigt skum när man drog runt den och gav ifrån sig ett skrapande ljud... Hmm, tänkte jag, men det löser vi väl! Beställde svärd och kedja och öppnade upp för att se skicket. Det visade sig att någon (idiot?) dragit i skruvar hålen på svänghjulet, antagligen för att dra av det. Men det som hänt är att dessa skruvar gått rakt in i spolen innanför. :((

Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig få fram en sådan spole.

Så här ser det ut, locket över brytaren är skadat också... :sad:
1586002417_20200404_125242.jpg



Svänghjulet har man också varit och bänt i...
1586002423_20200404_125324.jpg



Så här ser sågen ut, vore så jädra tråkigt att skrota den...
1586002427_20200404_125730.jpg


1586002432_20200404_125954.jpg



Tacksam för all hjälp!! 🙏

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: lör 04 apr 2020, 16:15
av Mange
Jag har tändning till dig.
Samma på 60, 601, 62, 621 och kanske fler.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: lör 04 apr 2020, 16:33
av bmbamse
Mange skrev:Jag har tändning till dig.
Samma på 60, 601, 62, 621 och kanske fler.

Ahhh men du är ju helt makalös! \:d/

PM:a mig pris & frakt & info så Swishar jag eller hur du vill göra direkt...

Finns det någon membransats till den också tror du? Har sett IPL:en och där finns bara membran och packningar listade var för sig. Jag tänker att nu om du hjälper mig med tändningen så kan den säkert förtjäna en liten översyn av förgasarn också.

Förresten, hur ställer man tändningen på dessa? är den "idiotsäker" så det bara är att skruva ihop den och allt hamnar rätt, bara man ställer brytavståndet, eller hur funkar det?

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 12:51
av totte
Membransatser är inga problem, satser till Tillotson HS förgasare finns lite överallt. Innehåller membran och packningar. Full repsats ingår även nålventil och lite annat småplock. Om inte Mange har hemma och du inte köper på nätet så kan en vettig handlare ta hem eller har rentav i lager.

Tändpunkten kan ställas genom att vrida hela plattan med spole och brytare. Tändpunkten skall vara 2,7 mm före övre dödpunkt, mätt på kolvens rörelse alltså. Det är ca 25 grader.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 18:41
av bmbamse
Tack totte!

Då borde man väl kunna mäta med skjutmåttet i tändstiftshålet? eller tänker jag fel? Borde väl bli någorlunda precision i alla fall jämfört med att försöka uppskatta 25 grader? Jag har noterat på cscc att brytavståndet ska vara 0.3-0.4mm. Noterade även där 2,7mm i tändinställning, men lyckades inte begripa vad nytta jag skulle ha av ett mm-mått på tändinställningen, men hoppas jag fattat rätt nu då i alla fall.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 20:16
av Mange
Jag använder blomsterpinne. Zummern kommer fram om det bråkar...
Märka svänghjul/vevhus är bra med.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 20:25
av totte
Jomen, du kan mäts på lämpligt sätt ner i tändstiftshålet. Jag har kört med en rak ståltråd med två filade märken med rätt avstånd och så en annan tråd fastsatt ovanför som "visare". Det är inte så fruktansvärt noga på tiondelen, men lägg det hellre ett par tiondelar för mycket än för lite. Upp till 3,2 mm är ingen fara. För lite så får du sen tändning, sämre effekt och större risk för varmgång.

Det här är en av de absolut bästa små tvåtaktsmotorer som gjorts. Alla Jonsereds 60-kubikare från tidigt 70-tal är nästan oslagbara när det gäller vridmoment.

Såg just: Blomsterpinne funkar förstås perfekt också.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 21:10
av bmbamse
Haha! Nu väntar jag bara ännu mer på att få hem grejerna. Lyfte på toppkåpan ikväll och skruvade undan ljuddämparen, kunde knappt ens se en missfärgning på kolven genom avgasporten, så jag tror den kanske inte gått så mycket... Väldigt ren för en gammal motorsåg var den också...

En till fråga då av intresse: Det ligger en "vit kloss" med två slanganslutningar på till vänster om förgasaren. En slangen går till förgasaren och den andra tycker jag smyger iväg bortåt cylindern till. Impuls? Är det bränslepump på dessa, eller vad är det för något?

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 21:25
av Mange
Jag har packat ner lite grejer till dig det är på g..
Riktigt välgjorda såg dessa, de är praktiskt taget outslitliga om man inte på nåt vis själv kluddar de det, o det händer ju Nästan aldrig.

Impulsen går genom mellanstycke/förgasarfästet.

Det är tankanslutning som har både tankluftning och bränsle ledning i sig. Rätt bra lösning faktiskt.
Lyfter upp alltihop i ett svep, monterar slangar om så behövs, filter etc o ihop igen. Finfint o lätt skruvat.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: sön 05 apr 2020, 21:38
av bmbamse
Tack Mange!

-Ja den verkar...prydlig, är väl ordet jag kommer på närmast. Men nu har den fått stå och slumrat länge nog. Den har stått och samlat damm hos mig i 8 år, fick tag på ett nytt svärd åt den och tänkte mig sätta fart på den lite kvickt när jag upptäckte klåpet med svänghjulet. Blev besviken och ställde undan den. Nu är det dags! 🙂

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: mån 06 apr 2020, 16:22
av totte
När du nu har loss svänghjulet kolla upp vevaxeltätningarna. Minsta tvekan så byt.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: mån 06 apr 2020, 16:34
av bmbamse
totte skrev:När du nu har loss svänghjulet kolla upp vevaxeltätningarna. Minsta tvekan så byt.

Mmm... funderade på det där jag å... Är det bara att dra ut dem rakt ut och pressa in nya? Vet du måtten du?

Funderade nästan på att vara lat och se hur det går, men nu med din uppmaning så gled jag nog mer över åt att byta... Svårt och kolla dem på en såg som inte går, om de inte är visuellt riktigt dåliga...

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: mån 06 apr 2020, 16:47
av totte
Kan vara lite bökiga att spetta ut. Tunn vass skruvmejsel (som man inte är rädd om) som man knackar in snett från kanten kan gå. Annars borrar man ett litet hål 2 - 2,5 mm och drar i plåtskruv som man sen kan dra i med en tång. Kan behövas en på var sida om den är riktigt tjurig.

Har inte måtten nu. Mät med skjutmått, utsidan och tjockleken på den gamla. Innerdia mäter du på axeln.

De nya pressar man i med en lagom rörstump eller hylsa. Mycket noga att få den rakt in från början och hela vägen. Åker den snett är risken stor att man inte får ut den oskadad.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: mån 06 apr 2020, 17:24
av Mange
Hade vart bra o tänka på innan jag skicka.
Har för mig de var lätta o hitta.

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Postat: mån 06 apr 2020, 18:49
av bmbamse
Ja, @Mange, visst hade det varit det!

Men vi skyller på @totte... I alla fall gör jag det. :mrgreen:

Nädå @totte, Jag är tacksam för att du är mitt dåliga samvete. Nu är i alla fall packboxen på tändningssidan ur mha en 2,5mm borr, två elmontageskruvar och en draghammare. Sedan plockade jag bort drivhjul/koppling, men vid "innerdelen" av kopplingen blev det stopp och jag kände att jag måste fråga lite mer...

Så, det ser ut som att kopplingsoket är pressat på axeln, stämmer det? Och hur tar man då bort det? Jag tänker mig att ta bort fjädern och "backarna" och sedan ser det ut som tre gängade hål i oket, för en avdragare??? Om så är och jag får svar inom ett dygn så får jag kila in på Biltema i morgon och leta på en i lämplig storlek, har för mig att de har nån slags hop-plock-bar historia som man kanske kan modifiera för ändamålet.

Är möjligen packboxarna lika stora på båda sidor? -Då skullejag kunna ta den jag fått ur med mig till momentum i morgon också, så är jag ju kraftigt på väg...

Jaja, mycket funderingar blir det!
Tack för att ni har 'tôlmo'!!