Motorsåg och handhållet

Skillnad-likhet 2153/346 ?

5 inlägg 5198 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Skillnad-likhet 2153/346 ?

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40105Vi hade en diskussion i kojan här om dagen om skillnaden/likheten mellan Jonserd CS 2153 WH och HVA 346 XPG. Jag hade 2 st oranga fanatiker mot mig och de hävdar att HVA har nyare och bättre cylider och förgasare. Jag kan bara kolla på tekniska data och enl. dessa ser det i stort sätt lika ut. Som jag ser det är det bara färgen , lite olika utseende på kåpor och den vinklade bågen som skiljer. Deras sågar var ca 1 år gamla. Min 2153 är 1 vecka gammal. Vem har rätt?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40108Är inte 2153 samma som 346 New Edition.
Det vill säga lite mer cc än gammla vanliga 346...

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40116Har kollat på tekniska data i respektive fabrikats instruktionsböcker , som ser ut som kopior av varandra , det ser lika ut hela vägen.
2152/353 har lite större kubik men lägre rekomenderat maxvarv. 2153=50,1 9600v/min 2,6 kw , 2152=51,7 9000 v/m 2,4 kw

TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad-likhet 2153/346 ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
kava skrev:Vi hade en diskussion i kojan här om dagen om skillnaden/likheten mellan Jonserd CS 2153 WH och HVA 346 XPG. Jag hade 2 st oranga fanatiker mot mig och de hävdar att HVA har nyare och bättre cylider och förgasare. Jag kan bara kolla på tekniska data och enl. dessa ser det i stort sätt lika ut. Som jag ser det är det bara färgen , lite olika utseende på kåpor och den vinklade bågen som skiljer. Deras sågar var ca 1 år gamla. Min 2153 är 1 vecka gammal. Vem har rätt?

Om deras sågar var något år gamla kanske de hade den gamla 346 = Jonsered 2147?

Annars stämmer ju det att det är samma förutom färgen och bågen och delar av skalet. Det är ju många fabrikanter numera som säljer i stort sett samma pryl under olika namn (Cylinda/Upo, Electrolux/Husqvarna, Saab/Opel)

Re: Skillnad-likhet 2153/346 ?

peter399  
#42703Det är ingen skillnad på 2153 och NE346XP förutom plasten och vinkeln på handtaget.
Om det står 0,1hp skillnad i ena eller andra riktningen på HVA resp Jonsereds hemsida så är det bara
i marknadsföringssyfte. På vissa marknader vill man lägga in lite mer prestige i det ena eller andra varumärket.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).