Motorsåg och handhållet

En andra motorsåg

74 inlägg 11511 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En andra motorsåg

leifa.k  
#634206 Började sommarjobba i skogen med yxa hos en bonde tillsammans med 2 andra, den äldsta fick köra motorsågen, jag tillsammans med den andra yngre fick gå och kvista med yxan och släpa ihop stambitarna till floder? Var 14 år då -74. Vi har ju splittrat boende/ stuga från norr om Polcirkeln i Finland till Småland, postadress strax utanför Norrköping. Jag började med en Maculloch från Ellos, en sån där med konstig kedja med uppstående tänder, vid kedjeslipning fick man trycka ned ett slipstift under kedjans gång.. Sedan blev det en Jonsered 420? som gick väl i många år, även på vedbacken. Det blev lite problem med tillgång på avvibreringsfjädrar som brast, och när startsnöret gick av så blev det en Jonsered 2145 som jag har kvar ännu. Den duger ju egentligen, men eftersom jag inte vill släpa på sågen framotillbaks hela tiden, gäller även under "stormar" då jag gärna har sågen med i bilen. Nu till det egentliga, har budat på en såg på tradera, vad tycker ni? Den skall väl äta trä?
https://www.tradera.com/item/342531/391 ... int-skick-



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#634211 En hva 560 är en rejäl såg.
Det som oroar mig lite är årsmodellen...
Hoppas den är uppdaterad och graderad.

4500 kr är max pris enligt mig..
För en obesiktad och oprovad maskin...

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#635604 Tack för svar vinterrojarn. Original, inget uppdaterat. Levererades med 20” svärd o kedja. Åkte till jobbarkompisen som har samma fast -15. Han fick jämföra. Den går som den skall, äter massor av trä. Lättstartad varm som kall. Vet ju inte prisbilden som ni proffs gör, men känner mig jättenöjd. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#635607 Det är det viktigaste...inte vad jag tycker.
Jag försöker bara att hjälpa till när jag kan..
:-bd

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#658946 Era åsikter är för mig viktiga inom detta område eftersom jag inte vet, ända ut på spetsen. Nu skulle jag bara ha tag i en vettig äldre begagnad Huskvarna, som jag kan lämna uppe i Norra Finland. Vill inte hålls med att släpa såg nästan 300 mil tor med begränsad lastvikt. Tips någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#658953 Vill du ha tips på olika sågar eller sågar i Finland?
Jag förstod inte riktigt...

Hva 350-351-353-346-357-359.
Jonsered 2150-2152-2153-2147-2149-2156-2159.

Stihl 260-250-280-361. Har dålig koll på resten..
028-026-024...

Användarvisningsbild

Re: En andra motorsåg

Rotvältaren  
#658968
leifa.k skrev:Era åsikter är för mig viktiga inom detta område eftersom jag inte vet, ända ut på spetsen. Nu skulle jag bara ha tag i en vettig äldre begagnad Huskvarna, som jag kan lämna uppe i Norra Finland. Vill inte hålls med att släpa såg nästan 300 mil tor med begränsad lastvikt. Tips någon?


Kommer du över en Husqvarna 55 så tveka inte.
Jag har haft en jag köpte ny 1991 och jag har aldrig öppnat förgasaren, den har bara startat och gått. På alla dessa år är tändspolen det enda jag behövt byta i reservdelsväg. Slitdelar, alltså svärd, kedja och tändstift har jag nött ut otaliga av.

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#658971 Jag har en om du är intresserad...
Tänkte jag skulle rusta den och ha på vedbacken...men vet inte om jag finner tiden...

🤔 🤔

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#658984 Jag menade att jag skall ha en skapligt potent såg som jag kan lämna kvar uppe i norra Finland. Dessa träd är något mera hårdsågade än de vi har i södra Sverige. Den kommer då att få utstå bla. vinterförvaring ned till -45gr under vintern, har själv varit där vid -40gr. Så vill inte ha något rappel som inte funkar när jag kommer dit. Som när vi klev in på Stadium o skulle köpa deras bästa vinterkläder för svinkyla, de hade en massa föslag på kläder, men när jag frågade om de garanterade komfort ned till -40, då backade de och sade att det är bäst att köpa vinterkläderna norrut..

Medans jag skrev så pratade jag med en polare där, några mil ovanför polcirkeln. Inga problem med Huskvarna, Stihl. Förr var det Sachs Dolmar som gällde. Vad tror ni om denna på blocket? Få ned priset med en 5-hundring?https://www.blocket.se/annons/ostergotland/professional_motorsag_husqvarna_550fxt/91165099

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#658985 Jag har en om du är intresserad...
Tänkte jag skulle rusta den och ha på vedbacken...men vet inte om jag finner tiden...

Jag skulle kunna tänka mig det, men köpet vore nästan ett år bort isåfall.. Nästa gång när vi åker till Finland, nästa år förhoppningsvis. Inte så lång omväg att svänga av E4:an.

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#658988 Låg en Jonsered 2152 WH på blocket..
För 600 kr, vet inte men gissar på dekompventilen ska bytas så är det nog den bästa såg du haft... 👍

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#658989 Länk? Bor strax utanför Norrköping. Bra om det är hämtavstånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#658990 https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... h/90512669

Bör vara denna..

Lite dyra,men är kanske välbehållna..
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... r/90882547

Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

leifa.k  
#658992 Hittade anonsen, ingen svarar.

   TS
Avatar Fallback

Re: En andra motorsåg

Avslutat-02  
#659163 Köper du denna så har du såg för livet...
Detta är en riktig kanon såg...
Jag har haft flera stycken och aldrig varit missnöjd..

https://www.blocket.se/annons/skane/mot ... d/91206510

Ångrar än idag att jag sålde mina sista....
2172 av senare modell är inte alls lika frän...
2071 är en råsåg som bara går... 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).