Sida 3 av 7

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 13:38
av Kvelp
Neste test bør gjøres ved 10-15 minusgrader! 🥶 Minus 2 er ikke skikkelig vinter.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 13:54
av svampbob
Kvelp skrev:Neste test bør gjøres ved 10-15 minusgrader! 🥶 Minus 2 er ikke skikkelig vinter.


Vid de temperaturerna har man gärna också handtagsvärme på sågen.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 13:57
av Avslutat-02
Då skulle visst batterierna dö väldigt fort,om jag ska tro det som blivit skrivet tidigare om den saken...

Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 16:03
av HannuRöj
Batteriet kanske är inte svårt att blåsa varmt med elmotorns spillvärme.
Men hur mycket tar ström handtagvärme? Visst dör batteriet tror jag med.

Var är motoreffekt av testade såg?🙂
(Varför står det inte i teknisk data?🙄 )

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 16:18
av Nonkan
Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:24
av Avslutat-02
Nonkan skrev:Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...



Sett utifrån vad jag får och vad jag inte får för pengarna så hade jag och väljer jag alltid bensindrivna motorsågar.

Sämre effekt, högre pris, mera krångel att hålla reda på, mer att bära, mer plast ja min lista blir lång.

Bara att bensinångorna håller mygg och annat jävla skit borta är för mig klart värt kostnaden av bensin...

Att värme saknas i sågen är en till sak.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:28
av Tralsmo
Håller inte med om att bensinkostnad skulle va hög på en vanlig såg.
Det där är ju naturligtvis individuellt va man tycker.

För min del är arbetskostnad rejält mycket högre än bränslekostnad på en såg.
Vill nog påstå att bränslekostnad är försumbar i förhållande till arbetstiden.
Beror ju naturligtvis på hur man värderar tiden..
Ja värderar tiden ganska högt.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:34
av tallen100
Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:36
av Avslutat-02
Frågan om just batterisågars vara eller icke vara har vi ju trådar om redan..

Men just att hålla dem i gallring och hur pass effektiva de är är en annan...

Jag vet inte om jag kan anse att de är mer än klenveds maskiner...
Ska jag hugga leverans virke och i kallgrader så blir det nog en gammal hederlig såg med värme...

Skulle aldrig leja någon som kör med batteri såg....

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:38
av Avslutat-02
tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.


Ni tänker ju lite kort, eller hur?
Vad händer med ett batteri som fått fukt eller snö i sig?
Kommer verkligen höljet att hålla i si och så många år?
Hur kommer en sådan såg att vara efter 2 år? Glapp i kontakterna?
Batteri byten ofta?

Men det kan vi ta i de övriga trådarna...

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:47
av svampbob
Det fanns en tid då man körde med nordsvenskar och andra arbetshästar i skogen. Om jag då hade dykt upp med en åsna och hävdat att den är lika bra på att dra och den är mindre, lättare och pruttar inte lika mycket. Hade någon då tagit mig på allvar? Det går garanterat att få ut virke ur en första gallring med en åsna men kom inte och jämför den med en gallringsskotare.

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 17:52
av tallen100
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Nej bränslekostnaden kan inte vara något att hänga upp sej på, har man med sej en dunk och ett extra tändstift så vet man med största sannolikhet att sågen går tills dunken är tom, och även en stund till :wink:
Sen är det bara att fylla dunken och du är igång igen, smidigare kan det inte bli.


Ni tänker ju lite kort, eller hur?
Vad händer med ett batteri som fått fukt eller snö i sig?
Kommer verkligen höljet att hålla i si och så många år?
Hur kommer en sådan såg att vara efter 2 år? Glapp i kontakterna?
Batteri byten ofta?

Men det kan vi ta i de övriga trådarna...

Skrev ju om bensinsågarnas förträfflighet :d

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 18:16
av Avslutat-02
Bensin sågar emot batteridrift kan vi hålla i andra trådarna...

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 19:14
av Niking
vinterrojarn skrev:Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...


Jämförbara bensinsågar (typ MS 201, 439, MS 19x...) bruka ju också sakna handtagsvärme. Så det är minst lika illa ställt där.
/Niklas

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Postat: sön 29 mar 2020, 19:17
av Niking
Tralsmo skrev:Håller inte med om att bensinkostnad skulle va hög på en vanlig såg.
Det där är ju naturligtvis individuellt va man tycker.

För min del är arbetskostnad rejält mycket högre än bränslekostnad på en såg.
Vill nog påstå att bränslekostnad är försumbar i förhållande till arbetstiden.
Beror ju naturligtvis på hur man värderar tiden..
Ja värderar tiden ganska högt.


Om nu bränslekostnaden är försumbar,
jämfört med arbetskostnaden, så blir ju rimligtvis även batterikostnad + laddkostnad minst lika försumbar mot arbetskostnaden efter några hundra timmars nyttjande.
/Niklas