Sida 6 av 7

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 13:19
av Avslutat-02
"Garantiperioder
Konsumenter –
24 månader för maskinprodukter och tillbehör.

Professionella användare -
12 månader för maskinprodukter och tillbehör.

2 års garanti på professionella motorsågar"

Direkt från Hvas hemsida..
Ska jag tolka detta så, blir det 12 mån vid professionell användning...
Men själva produkten verkar ha 2 års garanti.....för Konsumenter...

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 13:25
av TrioBrake
Sågen har stått i perioder, men då bör det inte vara några konstigheter, vet att det är bra hållbarhet på Aspen, men man vet ju inte hur pass mycket dom kommer försöka slingra sig för att slippa ta det på just garantin

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 13:54
av Avslutat-02
Vad gäller aspen så lovar och garanterar de 3 år i dunk, men det håller oftast längre har tester visat.

Så det är lugnt, det de däremot kan invända emot är att sågen har används även fast den haft en defekt, det står i stadgarna att den skall icke brukas vid defekter för att garantin ska gälla...brukar sällan vara något problem, mer vanligt i USA.

Som sagt kolla över vad du har eller inte har och lös problemet därifrån.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 13:58
av fendt311
Garanti är bara en bonus som du får. Det är alltid köplagen som gäller. Den är två år för företag. Ända gången dom kan neka den. Är om dom själv anser att du åsamkat, skadat varan i oaktsamhet.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:22
av Avslutat-02
Professionella användare -
12 månader garanti för maskinprodukter och tillbehör.

Reklamations rätt har du, enligt köplagen.
Men det är då DU som har bevisbördan för att visa att defekten eller felet är ursprungligt.

Garanti sätter tillverkaren själv.
Och i detta fallet så är ju användaren proffs, då sågen mest troligt används i näringsverksamhet.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:32
av fendt311
Man behöver kanske inte säga att man är proffs. Som vissa kanske alltid gör.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:36
av Avslutat-02
Det har du rätt i....
Beror ju mest på ärligheten....

Jag tycker egentligen att det kunde gott vara samma tid på garantin...

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:44
av fendt311
TrioBrake skrev:Sågen har stått i perioder, men då bör det inte vara några konstigheter, vet att det är bra hållbarhet på Aspen, men man vet ju inte hur pass mycket dom kommer försöka slingra sig för att slippa ta det på just garantin

Reklamera sågen. Tala om för dom precis hur sågen krånglat. Kan bara tala för mina egna erfarenheter. Husqvarna har jag inte haft några problem att få hjälp av. Har en gång krånglat med en återförsäljare ang gräsklippare. Ringde prata med Husqvarna. Inga problem lämna bara in den till närmsta återförsäljare. Blir det diskussion, be dom ringa detta telefonnummer. Så prova att reklamera och få den reparerad.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:50
av Avslutat-02
Vad står det på garantisedeln som följde med sågen?

Proffs eller konsument?
Kan inte göra mycket om det står näringsverksamhet på den...

Men står det konsument så är det annorlunda, för den sedeln finns att plocka fram på weborder....
När man ska göra reklamation/garanti ärende...

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 14:54
av fendt311
Utdrag från konsumentverket angående GARANTI.

Frivilligt att lämna garanti
För företag
När du lämnar garanti på en vara innebär det att du ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för dig att lämna garanti.

Eftersom det är frivilligt att lämna garanti så är det upp till dig att bestämma hur länge garantin ska gälla. Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Du kan också utforma garantin så att en viss egenskap hos varan garanteras. Till exempel vagnskadegaranti. Det är viktigt att det framgår vad garantin omfattar så att både du och konsumenten vet vad som gäller för köpet.

Lämna skriftlig information om garantin
Du ska lämna tydlig information om garantins innehåll, vad som krävs för att en konsument ska kunna använda garantin och det ska framgå att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt lagen. Till exempel reklamationsrätten. Informationen ska lämnas skriftligt.

Om konsumenten vill använda garantin
Om varan försämras under garantitiden är du skyldig att göra något av följande:

att reparera varan
att erbjuda konsumenten en annan vara
att göra avdrag på priset
att ta tillbaka varan och ge pengarna tillbaka
Garantin gäller inte om konsumenten varit oaktsam
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan inte konsumenten kräva att garantin ska gälla:

en olyckshändelse efter det att konsumenten har fått varan
vid vanvård
onormal användning
att konsumenten inte följt skötsel- och serviceanvisningar
Det är du som måste bevisa att något av ovanstående faktiskt har inträffat.

Reklamation och garanti är inte samma sak
En konsument har alltid tre år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan konsumenten fick den.

Garanti är frivillig och kan ses mer som en bonus. En garanti med kortare giltighetstid än tre år innebär inte att reklamationstiden förkortas. En konsument kan alltså ha både reklamationsrätt och garanti.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... a-garanti/

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: mån 23 mar 2020, 15:02
av Avslutat-02
Blanda inte in tillverkarens garanti med de som är återförsäljare för varan/produkten.

Vi som är återförsäljare har bestämda regler för hur vi får och ska agera.
Att kundtjänst säger en sak betyder inte att de har koll på vad som verkligen gäller.
Det är bevisat flertalet gånger...

Vi gör så gott vi kan men en del sträcker sig inte längre än de behöver,,, och en del inte alls.. tyvärr

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: tis 24 mar 2020, 06:33
av anersimyra
vinterrojarn skrev:Blanda inte in tillverkarens garanti med de som är återförsäljare för varan/produkten.

Vi som är återförsäljare har bestämda regler för hur vi får och ska agera.
Att kundtjänst säger en sak betyder inte att de har koll på vad som verkligen gäller.
Det är bevisat flertalet gånger...

Vi gör så gott vi kan men en del sträcker sig inte längre än de behöver,,, och en del inte alls.. tyvärr
Tillverkarens garantiåtagande är det som gäller och således är samtliga återförsäljarled förstås fullt ut ” inblandade.”

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: tis 24 mar 2020, 06:51
av Avslutat-02
Japp men här blandas äpplen och päron.

Näringsidkare med konsument.

Näringsidkare har 12 mån.
Och konsument 24 månader.

Reklamations rätt har man i 3 år som konsument sedan 2005, och 2 år som näringsverksamhet.

Vid reklamation ärenden gäller det för vederbörande att kunna bevisa att felet/felen är ursprungliga, inte som vid garanti där det är tvärtom.

Det går inte bara att kasta in sågen och säga, det har alltid varit så,,,2 år senare...

Här kommer de nya sågarna in, och de har 24 mån garanti oavsett.

Men bara de.

Så ni som har dessa, köpta efter januari 2019 har 24 månader.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: tis 24 mar 2020, 07:47
av anersimyra
Jag vet inte om någon nämnt att det är köplagen och inte konsumentköplagen som är tillämpligt när det gäller köp mellan näringsidkare.

Re: Husqvarna 550 skitsak

Postat: tis 24 mar 2020, 11:42
av Mange
För oss som servar o repererar är det inte alltid lätt o veta vilket då det inte alltid benämns firma eller namn över huvudtaget.
Oftast är det vi som står för kalaset i vilket fall om man inte vill ha gnäll eller vill göra nåt bra för nån.