Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213600 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655503 Mitt blodprov visar att jag är immun mot CSCD 😉 Har åtta sågar varav ett par veteraner och inget sug efter fler (just nu) 👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Nyborg  
#655505 Bara åtta?...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655509 TH.. Det ger mig idèer.. Jag har utrustningen som krävs.. Vill du komma på en kopp kaffe?

Hehehe

(Nä, det är lungt, jag lovar o bära mig nåt sånär vettigt åt när vi träffas igen. Erbjudandet om kaffe kvarstår, men det vet du redan...)

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

totte  
#655535 Ha!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

halvproffs  
#655565
th skrev:Mitt blodprov visar att jag är immun mot CSCD 😉 Har åtta sågar varav ett par veteraner och inget sug efter fler (just nu) 👍


Tror att jag har 8st också. Gamla trotjänare som mest samlar damm, 444,238, mfl. Märks bra att tiden inte stått stilla i utvecklingen som tur är. Inga fler blir det heller.
Min hjärnröntgen visade att jag var helt normal angående motorsågar. 😉 👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655577 Hjärnrönkten är meningslöst för den visar bara vad man har i huvet. Många sågsamlare har bara såg i huvet....

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#656873 Hej!

För ungefär en månad sedan köpte jag reservdelar från skogsverktyg, bla packboxar till 254:an och 346:an. Jag fick fyra lika dana men jag drog mig för att byta dem. Men i dag började jag på 254:an och det funkade bra.

Men när jag tagit ut ena packboxen på 346:an så var den större än den som satt på. Ni till frågan. Har jag fått fel?

Är det risk för att sågen skär om jag kör med en packbox som har tagits ut en gång och sats i igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#656878 Är det risk för att sågen skär om jag kör med en packbox som har tagits ut en gång och sats i igen?
Hej. Tryck och vacuum testa sågen så vet du om den läcker eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#656879 Jag kommer att fixa nya packboxar. Frågan var mest generellt, om det är dumt att använda den lite innan det är ordnat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#656881 Är den tät så är det inga problem. Men läcker den kan du få problem. Som jag sa innan provtryck och kolla så har du svaret. Likadant när du har satt i nya provtryck för säkerhets skull. Så blir det inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#656882 Jag har tyvärr ingen utrustnig för provtryckning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

totte  
#656887 Chansa då inte, kör inte förrän du fått dit ny tätning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#656890 Hej att investera en tryck och vacuum testare är välförtjänta pengar. Istället för att behöva byta kolvar, cylindrar, lager och boxar hit och dit och sedan fortfarande inte veta säkert om det är tätt. Ska man hålla på och meka så är det viktigt med rätt verktyg, utrustning och framför allt kunskap och sunt förnuft,

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#656893
totte skrev:Chansa då inte, kör inte förrän du fått dit ny tätning.


Precis vad jag tänkte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

totte  
#657008
Björn T skrev:Hej att investera en tryck och vacuum testare är välförtjänta pengar. Istället för att behöva byta kolvar, cylindrar, lager och boxar hit och dit och sedan fortfarande inte veta säkert om det är tätt. Ska man hålla på och meka så är det viktigt med rätt verktyg, utrustning och framför allt kunskap och sunt förnuft,


+1 på det!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).