Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213653 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652769 Det låter som membran.
Eller slang/bränslefilter..
Den får inte tillräckligt med mat vid belastning...
Kan tänkas vara nålen också..

Men helt klart på bränsle sidan...

Skulle nog börja med att byta det enkla och sedan gå vidare med att kolla tjuvluft, som är enkelt.

Du har ju även den berömda tankavluftningen som kan ställa till det....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652790 Tack! Det är nog justerskruvarna skulle jag tro, den började krångla efter att den varit på service.

Jag ska inte renovera den. jag kom bara å tänka på vad det skulle kunna varit.
Men tack för att du ger en servicebeskrivning, det hjälper mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652807 Vad är det för stift i den?...

Lät märkligt med att det började efter en service..... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652813 Det har jag ingen aning om, för jag har inte skruvat i den. Och det var ett tag sedan, så jag mens inte exakt.
Jag tror att det beror på att verkstaden ställt in den efter varvräknare eller standarddata.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652820 Varvräknare? Vem gör det och vilket varvtal ska en Hva 350 gå på... 🤔 Lite funderingar där...

Standard data?

Möjligtvis att vevlagren börjar säga ifrån....
Torra packboxar...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652825 Varvräknare var bara en gissning, jag har sett det på en film. Jag kanske skulle kunna testa om det går att justera 346an så att den gör lika dant, som experiment.

Att vevlageren eller packboxarna är slitna år ju också troligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652828 Jovisst kan man ställa en såg efter varvräknare,men då måste man ha tillgång till schema som den ska vandra emellan...
Det har då inte jag fått se från varken Hva eller annan tillverkare....

Jag tror väldigt lite på den metoden..
Det skiljer också väldigt mycket på varven mellan 346-350...

Det är lättare för en dator att kalibrera efter ett bestämt schema...
Den har ju ingen luftmätare eller bränslemätare utan måste följa ett uträknat varvtalsregister...

Baserat på detta så kan datorn öppna eller stänga ställskruvarna.
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 30 jun 2020, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652838 Man denna har ju manuell förgasare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652839 Jo, det var och är därför jag svävade ut med förklaringen om hur en data skulle ha fungerat..
Eftersom du antydde att verkstaden använt sig av standard data....
Så länge skruvarna står på ca ett varv ut så ska motorn orka och gå bra om allt annat är normalt....

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652843 Ja du det blir svårt när jag vet så lite. jag vet ju inte ens hur skruvarna var justerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652847 Nä och jag har ännu mindre aning..men får funderingar ändå...

Du kan ju se det så här också..

Om du tillför luft,bränsle i ett jämt flöde så går motorn bra, eller hur?

Om du då tänker dig att motorn helt plötsligt får ett ojämt flöde av luft som den blandar in i blandningen, så att luften tar överhanden.
Då får du små avbrott i flödet och varvtalen går upp och ner, upp och ner..

Kedjans hastighet varierar också nu konstant..
Då har du en ganska bra förklaring på tjuvluft.


Ungefär som i ett oljesystem.
Från tanken får du flödet, flödet kommer in i pumpen som då börjar att skapa tryck och trycka igenom olja genom en mindre genomföring vilket skapar ett högt tryck..
Skulle vi nu ha en dålig koppling på vägen, så att syre som är det lättaste ämnet i fråga, kommer in så får vi luftbubblor som skapar fickor i det pumpen ska skapa tryck utav..
Vilket leder till inget annat är reducerat flöde och uteblivet tryck...luften pyser i väg och olja sprutar ut i ytterst liten mängd...sedan kommer det lite olja igen, och tryck kan bildas, sedan kommer luftbubblan igen och det hela återupprepas konstant...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652854 Tack! för en bra förklaring.

Då är nog något med bränslet, det räcker att veta så mycket. Blir svårt att gissa vidare utan mer info.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652856 Fortsätt fundera på saker och dess funktioner, det kommer du att ha nytta av när du sedan kanske går skoglig inriktning på gymnasiet...

Mycket med hydraulik och annat roligt...
Som converter och hydrostater..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652867 Tack!
Jag skulle inte säga "kanske" Vad är en converter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#652879 En converter är en momentomvandlare.

"En annan typ av system utgör de hydrodynamiska systemen, även kallade rotodynamiska som definitionsmässigt är inordnade under den övergripande gruppen hydrauliska strömningsmaskiner. Ett exempel på ett sådant system är momentomvandlaren i en automatväxellåda för ett fordon som arbetar med olja som energiöverförande medium, bestående av en centrifugalpump som är ihopbyggd med en turbin till en kompakt enhet med mycket liten spalt emellan pump och turbin. Momentomvandlaren fungerar här som en flexibel koppling mellan ingående drivaxel från förbränningsmotorn till de mekaniska växelstegen i växellådan för att åstadkomma en ryckfri växling. (Momentomvandlare benämns ofta efter engelskans "converter", jmf "convertertransmission"). I de hydrodynamiska systemen är vätskeströmmen ej tvingande (ej deplacerande). Vätskerörelsen orsakad av centrifugalpumpens rotation innebär inte ovillkorligen en rörelse hos turbinen men alltid ett resulterande moment. Det överförda momentet är direkt beroende av vätskans hastighet till skillnad från de hydrostatiska systemen där utgående moment idealt är oberoende av vätskans hastighet."

En hydraulisk koppling kan man säga.
Ett pumphus sitter monterat på vevaxel eller svänghjul, den använder sig av skovelhjul för att med hjälp av olja skapa moment.


Detta är på engelska men förklarar utförligt vad det är och vad den gör..
https://auto.howstuffworks.com/auto-par ... erter1.htm

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).