tis 30 jun 2020, 22:23#652847
Nä och jag har ännu mindre aning..men får funderingar ändå...
Du kan ju se det så här också..
Om du tillför luft,bränsle i ett jämt flöde så går motorn bra, eller hur?
Om du då tänker dig att motorn helt plötsligt får ett ojämt flöde av luft som den blandar in i blandningen, så att luften tar överhanden.
Då får du små avbrott i flödet och varvtalen går upp och ner, upp och ner..
Kedjans hastighet varierar också nu konstant..
Då har du en ganska bra förklaring på tjuvluft.
Ungefär som i ett oljesystem.
Från tanken får du flödet, flödet kommer in i pumpen som då börjar att skapa tryck och trycka igenom olja genom en mindre genomföring vilket skapar ett högt tryck..
Skulle vi nu ha en dålig koppling på vägen, så att syre som är det lättaste ämnet i fråga, kommer in så får vi luftbubblor som skapar fickor i det pumpen ska skapa tryck utav..
Vilket leder till inget annat är reducerat flöde och uteblivet tryck...luften pyser i väg och olja sprutar ut i ytterst liten mängd...sedan kommer det lite olja igen, och tryck kan bildas, sedan kommer luftbubblan igen och det hela återupprepas konstant...