Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213181 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#651583 Tack! Jag har en ny x-cut och två äldre som är filade några gånger filade att börja öva på på.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651648
williamm skrev:
Mange skrev:Vilken 3/8 kedja är det du har hört grår bra?
Vilken .325 har de jämfört med?


Du och vinterrojarn.
Jag kolade med en som håller på med kedjor och han sa att jag skulle börja med en skippkedja som kräver mindre av sågen, jag vet inte vad den har för exakt namn. Jag ska också testa andra kedjor.

Mange skrev:Jo, 254 går bra med 3/8 och en kedja som tex 73Lpx. 15-16" går kanon om den är vass.


https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=644866#p644866


Anledningen bakom frågan är för att jag vill du ska ta reda på vilken modell det gäller när det diskuteras kedja.
91vxl går bra på 254, 73 ännu bättre om det intd är långa svärd.

Om man snackar bilar är det rätt kul o veta märke p modell så man inte jämför Ford Mustang med Ford Focus.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651649
williamm skrev:Tack! Jag har en ny x-cut och två äldre som är filade några gånger filade att börja öva på på.

Ju mer en kedja filas, ju bättre går den.
Spånutrymme blir mer o mer...

Ang skip är det tänkt till att ge möjlighet att ha längre svärd på mindre effekt starka motorer.
Var tand tar sin ktaft pch har man 22 på olika längder går de lika tungt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#651663 Tack! Jag glömde det. Jag ska testa 73. Vad är det fullständiga namnet? Skippkedjan tror jag är:https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-sv-rd/s-gkedjor/oregon-skip-tooth-s-gkedjor/3-8-x-1-5mm-skip-tooth/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651677 73EXJ82L = 72 är 1,3mm spårvidd, 73 är 1,5, 75 är 1,6.
EXJ är mejseltand, ingen säkerhetslänk och skip. Nummer 82 är drivlänksantal.

Det finns skip och semiskip.

Jag har testat skillnaden mellan dessa och för din del som inte har behov av längre svärd hade jag nog valt en vanlig tandning utan skip.
Det händer lite mer med Super 70 kedjan i 3/8 men var skärtand tar lite mer effekt så det går inte ha så långt.

Många säger att de är svåra att fila, jag tycker nog tvärt om. De är större tand, fil och lättare att se och styra. Kanske de menar det är svårare för det är Mejseltand, iså fall finns det i halvmejsel med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651678 Risken med att köra Super 70 är att sågen belastas hårdare och går varm.
Är det mejsel tand man är ute efter så finns den i .325 med vilket är lättare o hitta svärd för.
254 med 8 kugg och 15" 21LPX är härligt o kapa med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#651688 Tack! Vad är semiskipp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#651689 Jag få testa olika lösningar för att hitta en favorit.
Senast redigerad av Williamm ons 24 jun 2020, 11:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-01  
#651692
1592903423_c35b7a64-9c3f-4a74-9952-ed4d286be96c.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Klyv Bixby  
#651695 Kapar tråden lite😁
Kan man kapa bort tänder på en vanlig kedja för att göra en semiskip/skip kedja??
Ska köra ett 28" svärd med klyvkedja på en ms391 och funderar om det kanske blir lite för tungt🤔

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Westra Aros  
#651701 Får du det att stämma så är det en bra idé, 391 är i underkant för klyvning

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Klyv Bixby  
#651704
Westra Aros skrev:Får du det att stämma så är det en bra idé, 391 är i underkant för klyvning


Det är iaf vad Logosol rekomenderar, men ja lite mera kubik å kraft hade ju inte skadat 😇

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Westra Aros  
#651721 Var noga med kylning bara, en kund ville prompt ha en 391 för det är vad Logosol rekommenderat, sen kom in och såg förvånad ut när sågen skurit för honom

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652244 Hej!

Nu har svärd och kedja kommit. Det är Oregon VercaCutt 16" 1,5 med 73 exj full skipp.

1593249996__mg_9772.jpg
1593249995__mg_9773.jpg


Det känns som en väldigt lagom längd på svärdet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#652767 Hej!

Jag har en undran om en såg som gick hos en granne för några år sedan, det är en hva 350. Den hade körts hårt och mycket och sjöng nog på sista versen men funkade fortfarande bra och kapade stockar på över full svärdlängd (13") utan problem.

Men en dag började den bete sig konstigt.
När han kapade stock gick det fortfarande ok men om han bara skulle kapa en liten kvist så gick den först som vanligt upp i fullvarv men när den började kapa så knorrade den bara kedjan stannade, och efter ett tag gjorde den samma i stock. om man då lyfte sågen så att den slutade belastas så fortsatte den att knorra men om man släppte gasen och gasade på nytt gick det bra en stund... Och sen gjorde den samma igen. Och i bland funkade den bra.

Detta var innan jag intresserade mig för renovering, så jag var inte uppmärksam på förhållande mellan beteendet och motortemperatur.
Jag har funderat på vad som var fel men kan inte komma på något, vad tror ni?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).