Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213237 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779900 Det gör nog lite nytta.
Man märker skillnad på sågens prestation om koppling inte drar rätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#781021 Hej!

Nu har jag fixat film på 361:an. Den går bättre nu och kopplingen drar som den skall. Men den är lite ojämn på tomgången. Ska provtrycka och kolla, packboxarna kanske är dåliga efter att den legat ett tag. Jag vet att man ska provtrycka det förta man gör efter renovering, men är lite lat av mig.

Ny stihlkedja på första filningen. Med två tankar och lite stubbkapning på bakom sig. Dvs inge vidare.

Helt klart dags att fila.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#781172 @Tralsmo
Lite långskott.. men...
Har du möjligen lagt avstägningsfjädern till 361:an på att bra ställe? Den går nämligen inte längre att få tag på.
Och var en av de få delarna som fattades.

1669740617_skaermbild_fran_2022-11-29_17-39-50.png



Annars går de kanske att bända till en ny.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Tralsmo  
#781179 Roligt att du fått liv i sågen William.
Kommer fortfarande väl ihåg när ja använde den första gången.

Nä fanns inte den fjädern i lådan så har ja inte en susning om va den skulle va.

Ja rev ner den ganska hastigt. Skördarföraren hadde ju haft den rätt många år å komm till mig å sa att den inte startade.

Den var ju ihoptjänad flera gånger om så ja bestämde att vi skulle köpa en 362.
Skördarföraren trivdes ju bra me 361an så det va ett självklart val.

Farveten som ja är så plockade ja isär den å konstaterade primärt gummit mellan förgasare å cylindern. Allt ja behövde veta.

Den där är ju inte det första ja rivit isär å rätt medveten om ordning å reda så om den fjädern fanns så borde den va i lådan.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#781184
Tralsmo skrev:Roligt att du fått liv i sågen William.
Kommer fortfarande väl ihåg när ja använde den första gången.

Nä fanns inte den fjädern i lådan så har ja inte en susning om va den skulle va.

Ja rev ner den ganska hastigt. Skördarföraren hadde ju haft den rätt många år å komm till mig å sa att den inte startade.

Den var ju ihoptjänad flera gånger om så ja bestämde att vi skulle köpa en 362.
Skördarföraren trivdes ju bra me 361an så det va ett självklart val.

Farveten som ja är så plockade ja isär den å konstaterade primärt gummit mellan förgasare å cylindern. Allt ja behövde veta.

Den där är ju inte det första ja rivit isär å rätt medveten om ordning å reda så om den fjädern fanns så borde den va i lådan.

Ok. Tack!
Den fjädern kan ju ha gått av och försvunnit innan du rev den också..

Just nu är den isär igen för gängen till en ljuddämparskruven var dålig och jag hade lite läckage vid insuget eller cylinderfotspackningen så det får jag limma om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Tralsmo  
#781191 Ja hadde ju sågen på genomgång på en firma en vända några år innan den slutade användas.
Ja vet ju inte heller va som hänt me sågen under dom åren den användas som hjälpsåg till skördaren. Ja vet bara att ja inte har låtit reparerar den.

De ja säkert vet är att den inte gått särskilt många timmar å aldrig krånglat mer än att den blivit sliten i fjädrar å väv vibrering på grund av ett den blivit lösryckt när den fastnat.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#782247 Nu är den ihop igen med fixad avgasbult och limmat packning och insug. Provtryckt och tät.
Av-fjädern till bågen och avgaspackning som fattade kom idag. Och jag satte i en stoppknapp från en hva200serie.
Nu går den bra och kan anses klar.

Får ordna någon till film när det blir av..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#785508 Fick paket från Tomten i dag!
1671709478_img_0699.jpg
1671709477_img_0700.jpg
1671709479_img_0701.jpg
1671709473_img_0702.jpg


Första Stihlen i den storleken här. Är en 95:a så får jämföra den mot 2055:an Är den jag ha som är närmast.
346är 50cc men är ju nyare och på 90talet hade hva 242 och 254 så den hamnar ju mitt i mellan.

Nu ska jag bara hitta svärd som passar, har ett 56dl någon stans men skulle villa ha lite längre till den.

Den går i alla fall bra.

Tryckluft och bromsrengöring är allt den behöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#785558 Glömde bild på kolven. Lite dåligt med ljuset men den är som ny.
1671722449_img_0704.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#785573 026 är nästan som en miniatyr av 066 flattop... Gillar den bättre än jag trodde jag skulle göra. Satte det gamla barkstödet från 361:an på den och rengjorde lite.
Har ett 13" liggandes på en loge på en gård en mil bort där jag också har lite ask att testsåga i, får se när det blir av.

Känns som om hva bygger en såg och försöker stoppa in en motor i den medans Stihl bygger en bra motor och sätter handtag och svärdsfäste på. Men ser ut som om cylindern är för lite både på denna och 361:an om man jämför med en 254 eller 242.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785576 026 är i lite olika varianter och går de som bäst sågar de det mesta i samma storlek förutom Partner.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#785584
Mange skrev:26 är i lite olika varianter och går de som bäst sågar de det mesta i samma storlek förutom Partner.

Denna går väldigt bra. Tror den klår min 2055 som jag är lite missnöjd över, tycker 2055:an borde göra bättre ifrån sig. Antagligen 346ne också. Hur är den mot 254 tror du?

Vilken partner tänker du på 5000 eller 540?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785590 540, 254 2055 som går rått, går ett snäpp bättre för de har fler cc.

En 5000 som går riktigt bra är svårslagen även med nyare såg i samma cc.
Tyvärr är det inte så väldigt många nu.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

JensSkoog  
#785603
Williamm skrev:Glömde bild på kolven. Lite dåligt med ljuset men den är som ny.
1671722449_img_0704.jpg

Så bra, @Williamm :-bd
Eftersom den har tillhörd en snickare som bara slängde den i ett hörn efter användning är det inte märkvärdigt att den är lite skitig. Sista vintern låg den dessutom ute i en telthall som snö och vind drog av med. Gott den har ändt upp hos dig som vet hur man ska ge sågar lite kärlek. :-)

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#785608
Mange skrev:540, 254 2055 som går rått, går ett snäpp bättre för de har fler cc.

En 5000 som går riktigt bra är svårslagen även med nyare såg i samma cc.
Tyvärr är det inte så väldigt många nu.

Som jag antog. Min 2055:a kanske inte går helt rätt. Den är snabb man har dåligt vrid, kanske ska vara så.

Jag håller nog med om 5000 men som sagt, svårt att hitta en som är bra nog att få bra. De brukar vara illa där an, har tre tror jag.

Hittade vad som ser ut att vara komplett bromssystem till dolmar 115, hopps det passar så kan jag fixa till min. De lär ju också gå bra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).