lör 21 mar 2020, 21:35#632877
Applåder för Palakangas!
Att trimma är en konstart. Det finns en massa olika åtgärder. Höja kompressionen, fila portarna, öppna dämparen, byta förgasare, polera kanalerna och ändra tändningen. Ingen åtgärd enskilt ger nåt vidare optimalt. Den stora konsten är att göra en rad av små förändringar av alla leden och få det att samverka. Något så enkelt som att borra upp ljuddämparen gör att den bläser igenom mer luft. Mer luft betyder att det måste komma in mer bränsle så förgasaren måste justeras om. Bara som ett exempel på hur det hänger ihop.
Finns två sätt att öka effekten. Mera bränsle in innehåller mer energi och detökar effekten. Bättre förbränning av det bränsle man får in ger förstås mer effekt. Den mesta trimningen av tvåtaktare går ut på att få in mer luft och bränsle genom att öppna och putsa portar och dämpare.
Sen kan trimning syfta till att få mer varv och därmed högre effekt. Det skapar en såg som i stort sett bara duger till tävling, den har en vanvettig effekt vid ett givet mycket högt varvtal. För en brukssåg är det viktigare att skapa vridmoment så att den orkar dra ordentligt i ett acceptabelt brett varvtalsområde.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)