Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213627 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Palakangas  
#632858
williamm skrev:Tack!

Jag har lånat bocken "teknos motorsågar" på biblioteket. Men jag ska låna den igen.

Den boken har jag i mitt bibliotek. Nyskick. Jag uppskattar och vill hjälpa ungdomar som vill skruva på gamla klenoder. Du får den boken av mig. Skicka pm med adress så skickar jag den.
Magne

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

totte  
#632877 Applåder för Palakangas! :-bd

Att trimma är en konstart. Det finns en massa olika åtgärder. Höja kompressionen, fila portarna, öppna dämparen, byta förgasare, polera kanalerna och ändra tändningen. Ingen åtgärd enskilt ger nåt vidare optimalt. Den stora konsten är att göra en rad av små förändringar av alla leden och få det att samverka. Något så enkelt som att borra upp ljuddämparen gör att den bläser igenom mer luft. Mer luft betyder att det måste komma in mer bränsle så förgasaren måste justeras om. Bara som ett exempel på hur det hänger ihop.

Finns två sätt att öka effekten. Mera bränsle in innehåller mer energi och detökar effekten. Bättre förbränning av det bränsle man får in ger förstås mer effekt. Den mesta trimningen av tvåtaktare går ut på att få in mer luft och bränsle genom att öppna och putsa portar och dämpare.

Sen kan trimning syfta till att få mer varv och därmed högre effekt. Det skapar en såg som i stort sett bara duger till tävling, den har en vanvettig effekt vid ett givet mycket högt varvtal. För en brukssåg är det viktigare att skapa vridmoment så att den orkar dra ordentligt i ett acceptabelt brett varvtalsområde.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

anersimyra  
#632884
1584820631_dd9c13fa-9bb6-4f30-83a2-9905877e6c5b.jpeg
. Ny ljuddämpare till 346:an. Nu återstår att se om effekten enbart blir en såg som för oväsen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Palakangas  
#632885 Tack Totte. Jag har ett stort bibliotek, kanske 40 hyllmeter som innefattar allt från motorsågar till skördare. Plus traktorer. Så kan jag hjälpa någon, i synnerhet ungdomar som är intresserade, då är jag inte omöjlig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632933 Härligt!
Har sorterat ut lite grejer från Husqvarna pärmarna. Mest gräsklippare grejer men lite jordfräsa snöslungor och annat finns med.
Är det nåt för dig Palakangas?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632935 De flesta äldre motorsåg är det lätt o få till att gå bättre. Mycket varv ger kortare tid för gaser o flytta sig även kortare tid för förbränning, risk för övervarvsskärning och överhettning.
Bäst effekt brukar ligga mellan 8000-12000 varv nånting. Håller man sig där o drevar istället finns chans att det blir riktigt kul.

Det mesta som finns om tvåtakt är ofta motorcykel o mopeder vilket inte stämmer riktigt med motorsåg. Sågens egenskaper och förutsättningar är lite annorlunda vilket man inte får glömma. Temperatur varierar mer i såg tex.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#632997 Tack för alla tips!
Jag ska läsa på, och sedan kollar jag vad som bli bäst. Jag funderar på att mixtra lite med 346an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633007 När jag har gjort sånt här har jag skaffat två cylinder kolv set.
Ändrar, grejat och dokumenterat med anteckningar och foton. Första settet ändrar jag lite mer o mer, provar o testar tills jag passerat gränsen då det blir bättre. Andra har jag då klart för mig var gränserna är.
Insug, luftfiler o andra delar kan man ibland pyssla ihop från andra modeller.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#633034 Hej!

Jag ska testa lite steg för steg.
Idag så har jag försökt mig på en typ av sq filning med platt fil på en gammal kedja.

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]


$matches[2]
$matches[2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#633051 Så här ska det se ut. Äkta Square filning.
1584891161_791e99ff-b9fe-4ad9-811c-474eb7a4b6c1.jpeg
1584891161_791e99ff-b9fe-4ad9-811c-474eb7a4b6c1.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#633061 Tack!
Jag gjorde bara ett försök för att se hur det går med flatfil det var inte tanken att göra en riktig sq. Jag ska försöka göra en som ser ut som på dina bilder också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#633064 Köp hem en sån här fil om du ska prova äkta Square filning. https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... Pferd.html Och att du har en hel chisel kedja att prova på.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#633093
williamm skrev:Hej!

Jag ska testa lite steg för steg.
Idag så har jag försökt mig på en typ av sq filning med platt fil på en gammal kedja.

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]


$matches[2]
$matches[2]


Williamm ta en 5.5 mm fil och fila den där kedjan med, så får du tillbaka tänderna som de ska vara. Sedan så letar du efter full chisel kedja för att fila med SQ filen. Kom ihåg, man gör bara fel om man vägrar att lyssna, när man försöker själv, då testar man. Inget att bli det minsta nedstämd över...

Kör på grabben.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Björn T  
#633101
vinterrojarn skrev:
williamm skrev:Hej!

Jag ska testa lite steg för steg.
Idag så har jag försökt mig på en typ av sq filning med platt fil på en gammal kedja.

$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]


$matches[2]
$matches[2]


Williamm ta en 5.5 mm fil och fila den där kedjan med, så får du tillbaka tänderna som de ska vara. Sedan så letar du efter full chisel kedja för att fila med SQ filen. Kom ihåg, man gör bara fel om man vägrar att lyssna, när man försöker själv, då testar man. Inget att bli det minsta nedstämd över...

Kör på grabben.. :-bd

Låt grabben testa sin kedja först innan du dömmer ut den. Ser inte så illa ut på korten.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

anersimyra  
#633103 Jag tycker nog att Williams kedja ser ut att vara en semichisel i 0,325 delning som inte kommer att fungera till SQ..🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).