Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213265 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738176
Joakim S skrev:
Williamm skrev:I går fick jag denna. Mer eftertraktad såg har jag inte haft på min bänk!
1638963172_img_8749.jpg
1638963175_img_8750.jpg
1638963175_img_8752.jpg
1638963178_img_8753.jpg
1638963168_img_8754.jpg


Den är välanvänd och sliten. Men bra i motorn.
Jag skulle behöva en hel del beg delar till den. Var hittar jag det.
Jag tänker totalrenovera den.

Beror ju på vad du ska ha. En del samma grejer som på 254. En del grejer finns nya hos förhandlare. Ny dekal för startapparat finns väl aftermarket på Ebay. Vev och ljuddämpare är eftertraktat.
Kolla vad du har för förgasare om det är den oerhört efterfrågade 87 eller den vanligare 120. Finns ett par till också. Ser kanske ut som din är gjord - 95,och då är det kanske inte 87:an på din. De fanns på de tidigare mest tror jag.

Min har den tråkiga 120... 😥 Vad är det för fel på den.

Jag ska göra lista på ved den behöver, och kolla vad jag har. Jag har lite delar liggandes till 154-254

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#738178
Williamm skrev:
Joakim S skrev:
Williamm skrev:I går fick jag denna. Mer eftertraktad såg har jag inte haft på min bänk!
1638963172_img_8749.jpg
1638963175_img_8750.jpg
1638963175_img_8752.jpg
1638963178_img_8753.jpg
1638963168_img_8754.jpg


Den är välanvänd och sliten. Men bra i motorn.
Jag skulle behöva en hel del beg delar till den. Var hittar jag det.
Jag tänker totalrenovera den.

Beror ju på vad du ska ha. En del samma grejer som på 254. En del grejer finns nya hos förhandlare. Ny dekal för startapparat finns väl aftermarket på Ebay. Vev och ljuddämpare är eftertraktat.
Kolla vad du har för förgasare om det är den oerhört efterfrågade 87 eller den vanligare 120. Finns ett par till också. Ser kanske ut som din är gjord - 95,och då är det kanske inte 87:an på din. De fanns på de tidigare mest tror jag.

Min har den tråkiga 120... 😥 Vad är det för fel på den.

Jag ska göra lista på ved den behöver, och kolla vad jag har. Jag har lite delar liggandes till 154-254

Inget fel på den. Det är bara att 87:an är superfet. Bra om man ska trimma och så. Men med lite ombyggnad så kan man använda en 199:a (sitter på 357 och 359), den passar och har samma venturi. Enda "problemet" är att choken blir bakvänd.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#738179
Williamm skrev:
Joakim S skrev:
Williamm skrev:I går fick jag denna. Mer eftertraktad såg har jag inte haft på min bänk!
1638963172_img_8749.jpg
1638963175_img_8750.jpg
1638963175_img_8752.jpg
1638963178_img_8753.jpg
1638963168_img_8754.jpg


Den är välanvänd och sliten. Men bra i motorn.
Jag skulle behöva en hel del beg delar till den. Var hittar jag det.
Jag tänker totalrenovera den.

Beror ju på vad du ska ha. En del samma grejer som på 254. En del grejer finns nya hos förhandlare. Ny dekal för startapparat finns väl aftermarket på Ebay. Vev och ljuddämpare är eftertraktat.
Kolla vad du har för förgasare om det är den oerhört efterfrågade 87 eller den vanligare 120. Finns ett par till också. Ser kanske ut som din är gjord - 95,och då är det kanske inte 87:an på din. De fanns på de tidigare mest tror jag.

Min har den tråkiga 120... 😥 Vad är det för fel på den.

Jag ska göra lista på ved den behöver, och kolla vad jag har. Jag har lite delar liggandes till 154-254

Startapparat, vevhus, kopplingskåpa är samma som på 254. Det är egen tank, ljuddämpare, främre handtag, toppkåpa, vev, förgasare med insug och luftfilter/hållare på 262. 257 har samma ljuddämpare, vev och förgasare som på 262.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738180
Joakim S skrev:Startapparat, vevhus, kopplingskåpa är samma som på 254. Det är egen tank, ljuddämpare, främre handtag, toppkåpa, vev, förgasare med insug och luftfilter/hållare på 262. 257 har samma ljuddämpare, vev och förgasare som på 262.

Då har jag nog startaparat och kopplingskåpa vilket min behöver. Det jag mins den behöver som jag inte har är en skruv till ljuddämparen och reglage för värme och stop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#738184
Williamm skrev:
Joakim S skrev:Startapparat, vevhus, kopplingskåpa är samma som på 254. Det är egen tank, ljuddämpare, främre handtag, toppkåpa, vev, förgasare med insug och luftfilter/hållare på 262. 257 har samma ljuddämpare, vev och förgasare som på 262.

Då har jag nog startaparat och kopplingskåpa vilket min behöver. Det jag mins den behöver som jag inte har är en skruv till ljuddämparen och reglage för värme och stop.

Skruv till ljuddämpare finns hos förhandlare. Har för mig att brytarna börjar ta slut, iaf värmebrytaren. Har du ingen 254:a att plocka från?

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#738185 262 är trevliga sågar, har två. Tyvärr är det inte så ofta de används bara, är väl nackdelen när man har lite sågar att välja på 😀

Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738194 Er dei .325 eller 3/8?

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738203
Joakim S skrev:
Williamm skrev:
Joakim S skrev:Startapparat, vevhus, kopplingskåpa är samma som på 254. Det är egen tank, ljuddämpare, främre handtag, toppkåpa, vev, förgasare med insug och luftfilter/hållare på 262. 257 har samma ljuddämpare, vev och förgasare som på 262.

Då har jag nog startaparat och kopplingskåpa vilket min behöver. Det jag mins den behöver som jag inte har är en skruv till ljuddämparen och reglage för värme och stop.

Skruv till ljuddämpare finns hos förhandlare. Har för mig att brytarna börjar ta slut, iaf värmebrytaren. Har du ingen 254:a att plocka från?

Ljuddämparskruven är lite större än på 254:a. Men det borde går att hitta. Jag har ingen 254:a att plocka ifrån, bara lite delar. Men jag hade startkåpa och kopplingskåpa. Knapparna har jag nog en till tändningen, och till värmen har jag nog också.

Sedan behöver den kragen vid insuget. Men det borde också gå att hitta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738207
johan eriksson skrev:262 är trevliga sågar, har två. Tyvärr är det inte så ofta de används bara, är väl nackdelen när man har lite sågar att välja på 😀

262 har nog rekord på mycket cc i litet paket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#738210
Williamm skrev:
Joakim S skrev:
Williamm skrev:Då har jag nog startaparat och kopplingskåpa vilket min behöver. Det jag mins den behöver som jag inte har är en skruv till ljuddämparen och reglage för värme och stop.

Skruv till ljuddämpare finns hos förhandlare. Har för mig att brytarna börjar ta slut, iaf värmebrytaren. Har du ingen 254:a att plocka från?

Ljuddämparskruven är lite större än på 254:a. Men det borde går att hitta. Jag har ingen 254:a att plocka ifrån, bara lite delar. Men jag hade startkåpa och kopplingskåpa. Knapparna har jag nog en till tändningen, och till värmen har jag nog också.

Sedan behöver den kragen vid insuget. Men det borde också gå att hitta.

Jepp. Det är annan skruv för ljuddämpare på 262 än 254,men den finns hos handlaren för ca. 50kr. Även kragen till insuget finns hos förhandlare.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738223 Vad för skärutrustning är lagom på 262?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

anersimyra  
#738227
Williamm skrev:Vad för skärutrustning är lagom på 262?

När jag köpte en 262 så beställde jag med 0.325 vilket fungerade alldeles utmärkt både till vedsågning och lite mera finlir uppe i träden.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#738244
Williamm skrev:
johan eriksson skrev:262 är trevliga sågar, har två. Tyvärr är det inte så ofta de används bara, är väl nackdelen när man har lite sågar att välja på 😀

262 har nog rekord på mycket cc i litet paket.


Stihl 036 har samma borr, slag och vikt. Åtminstone på pappret. Jo kubiken blir ju samma, men ska väga dom båda redo för arbete när jag får tummen ur och plocka ihop min 036. Ska bli intressant att jämföra, är teoretiskt samma effekt och varv på dom med.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#738245
johan eriksson skrev:
Williamm skrev:
johan eriksson skrev:262 är trevliga sågar, har två. Tyvärr är det inte så ofta de används bara, är väl nackdelen när man har lite sågar att välja på 😀

262 har nog rekord på mycket cc i litet paket.


Stihl 036 har samma borr, slag och vikt. Åtminstone på pappret. Jo kubiken blir ju samma, men ska väga dom båda redo för arbete när jag får tummen ur och plocka ihop min 036. Ska bli intressant att jämföra, är teoretiskt samma effekt och varv på dom med.

Aha, jag har dålig koll på Stihl. Det ska bli intressant med jämförelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738260 Det är annan känsla i 036.
Jag gissar det är lite mer personligt än tekniska skillnader so gör favoriten. Tror du kommer gilla 036, Johan.
I mitt fall var det dänpningen som så många ogillade med 262 som jag gillade mer.
Många körde hellre 254 av det skälet.

.325 och 15" med 1,5 körde de flesta 262 med.
Några med 16" fast det var inget att rek för "då skär den snett vilket är skitprat.
Några testade 18" och bytte såg oftare då de lätt gick varma.
Jag har provat 262 med 13"-20" i 3/8 och .325 med många olika kedjor men 15" 21BPX kommer den väldigt bra överens med.
Är det klenare eller barr så är 8kugg lämpligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).