Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213559 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#709964 16–18”

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709982
johan eriksson skrev:16–18”

Bra! Det 16" som är på nu känns lite kort. Jag tror i alla fall att det är ett 16", skär längden är 34cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710009 Vad tyckes om Stihl 025 och ms250? Hur bra är dem när de går? Hur mycket är det värt att lagga energi på dem när dem inte går.
Och vad är de värda? Jag behöver inte alla sju i samlingen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710022 I dag har AV69:an fått service.
Rengöring och uppdaterat startsnöre och tanklock. Samt ett bar barkstöd. Efter som det fanns förste för två kunde jag inte låta bli.
Men ett par amerikanska barkstöd på en 60cc såg som nästan bara sålts i svergie och troligen aldrig utrustats med barkstöd är lite roligt.
Fråga är om det är helgerån eller inte 🤔
1618763164_img_0718.jpg
1618763160_img_0728.jpg
1618763177_img_0725.jpg
1618763186_img_0726.jpg
1618763174_img_0724.jpg
1618763182_img_0727.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#710052 Nädå, inget helgerån, några rejält taggiga barkstöd klär den bra, när den bara får ett par tum svärd till.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710056
totte skrev:Nädå, inget helgerån, några rejält taggiga barkstöd klär den bra, när den bara får ett par tum svärd till.

Tycker jag också. Den ska få ett 18"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710086 Passar Stihls aktuella 18"svärd på av69? Jag har tyvärr bara ett Sandvik 16" som är för kort.
Är AV69 en sådan såg som går bra som den är eller mår den bra av några extra gälar i dämparen?

Jag såg precis att AV69 har en vändspolad cylinder. Vad gör det för motorn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710088 Vändspolad sugs bränsle luft blandning ner i vevhuset o vänder o trycks/spolas upp över kolven för att komprimeras..

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710089
Mange skrev:Vändspolad sugs bränsle luft blandning ner i vevhuset o vänder o trycks/spolas upp över kolven för att komprimeras..

Aha! Så det är nästan vevhusmonterad förgasare? Vad jag läst på så ska det gå bättre än dagen konstruktion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#710103 Vändspolning eller ej har inget att göra med hur gaserna sugs in i vevhuset utan enbart hur gaserna rör sig i cylindern.

Man skiljer på vändspolning och rakspolning. Det senare förekommer knappast numera, vad jag vet. Det innebär att spolporten sitter diametral motsatt avgasporten och ofta är utformad så att den skall blåsa snett uppåt i cylindern.

Vändspolning har vi i, tror jag, alla nyare 2-taktare. Det är så som spolkanalerna sitter i en typisk svensk såg, en på var sida. Oftast utformade så att gasen från vevhuset blåses bakåt, i relation till avgasporten. Sålunda kommer gaserna att få en rörelse där de vänder runt mot cylinderväggen, alltså vändspolning.

Metoder för hur gasen kommer in i vevhuset finns flera, kolvportning, bladventiler (reed valve), och roterande slid.

Förstår inte riktigt vad du menar när du pratar om att vi inte skulle ha vevhusmonterade förgasare. Alla små tvåtaktare tar ju in bränsleluften i vevhuset.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#710104 Det är ett 3003 fäste på den sågen, så det är samma som till 361, 462 och många andra moderna sågar.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710119
totte skrev:Vändspolning eller ej har inget att göra med hur gaserna sugs in i vevhuset utan enbart hur gaserna rör sig i cylindern.

Man skiljer på vändspolning och rakspolning. Det senare förekommer knappast numera, vad jag vet. Det innebär att spolporten sitter diametral motsatt avgasporten och ofta är utformad så att den skall blåsa snett uppåt i cylindern.

Vändspolning har vi i, tror jag, alla nyare 2-taktare. Det är så som spolkanalerna sitter i en typisk svensk såg, en på var sida. Oftast utformade så att gasen från vevhuset blåses bakåt, i relation till avgasporten. Sålunda kommer gaserna att få en rörelse där de vänder runt mot cylinderväggen, alltså vändspolning.

Metoder för hur gasen kommer in i vevhuset finns flera, kolvportning, bladventiler (reed valve), och roterande slid.

Förstår inte riktigt vad du menar när du pratar om att vi inte skulle ha vevhusmonterade förgasare. Alla små tvåtaktare tar ju in bränsleluften i vevhuset.

Först så är det så att jag blandat ihop begreppen. Jag menade den konstruktion där insuget och utblåset sitter på samma sida av cylindern, vad det nu heter.

Det andra var att jag missförstått det jag lästa om olika varianter.

johan eriksson skrev:Det är ett 3003 fäste på den sågen, så det är samma som till 361, 462 och många andra moderna sågar.
Tack! Bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710120 Nu har jag fixat mer med AV69:an.
Bytt vibbdämparna till nya då jag hittade massa sådana bland de nya delarna.
Sedan uppdaterade jag bränsleslangen med filter till 041ans i stället.
Och tag av dämpare och kollade hur kolven mådde. Den såg bra ut!
1618855366__mg_0740.jpg
1618855372__mg_0737.jpg
1618855377__mg_0736.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#710237 @totte
Du har sagt att 70-telet är den bästa tiden för 2t motorer. Och att en 70-tals 60cc drar jämt med en modern 70cc.
Är AV69 en av de sågarna eller är det bara för Jonsered?
Den är i alla fall en av mina favoriter 48är och går som ny. Kallstart behöver den bara i med choken och dra tills första kompen och knycka till så den kommer över det och den hoppar i gång och går länge nog att jag hinner stänga av choken och det utan halvgas.
Synda att nya sågar inte går så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#710244 Kan inte uttala mig om Stihl, ingen erfarenhet alls av äldre såna. Johan vet bättre.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).