Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 213409 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709139 Hej!
Igår kväll limmade jag insuget, och i morse gick den betydligt stabilare. Så sim den ska.
Men den var fortfarande seeg. Det var jag som monterat pumpmembranet och dess packning i fel ordning...

Nu går den som den ska! Men den är lite segare än ms200. Så jag kanske ställer fram tändningen lite. Ljuddämparen ser redan tom ut, trots att den är standard.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709156 Även lite lätt modifierade så tycker jag de presterar sämre än orginal 200.
Lite lätt modifierade 200är en dröm i jämförelse. Visst det var lite strul med 200 med i produktionen som de där jäkla acc pumparna men i övrigt en väldigt stabil sågmodell.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709158
Mange skrev:Även lite lätt modifierade så tycker jag de presterar sämre än orginal 200.
Lite lätt modifierade 200är en dröm i jämförelse. Visst det var lite strul med 200 med i produktionen som de där jäkla acc pumparna men i övrigt en väldigt stabil sågmodell.

Vad ska moddas på en ms200 för att den ska bli en dröm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709164 Brukar rcka med lite ljuddämpar pill och se till att förgasaren är rätt o fungerar som den ska så den ger rätt.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709658 Hej!

I dag har jag varit på "sågresa"Nästan så långt bort man kan åka på Gotland 2,5timmar inklusive färja till Fårö!
Det var lätt värt det. 15 st sågar mest Stihl 025, några 60-70tals Stihl, tre flyttlådor med delar också de mest till 025. Och en draglåda nya Stihl delar gissningsvis 70tal. Och en hva 346 xpg oe men.

Ni får gärna berätta vad de gamla stihlsågarna är för några.
Att det var några 025 är inte så dumt. För vad jag förstått så är de bland de bättre hobbysågarna, så det är bra att ha om någon kommer och behöver en såg. det var en 250 också som jag själv är lite sugen på.
Det kommer fler bilder i morgon då jag kollat vad det är för sågar nogrannare. Serienummer kommer allt efter som att jag börjar skruva på dem.

/Williamm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#709659
williamm skrev:Hej!

I dag har jag varit på "sågresa"Nästan så långt bort man kan åka på Gotland 2,5timmar inklusive färja till Fårö!
Det var lätt värt det. 15 st sågar mest Stihl 025, några 60-70tals Stihl, tre flyttlådor med delar också de mest till 025. Och en draglåda nya Stihl delar gissningsvis 70tal. Och en hva 346 xpg oe men.

Ni får gärna berätta vad de gamla stihlsågarna är för några.
Att det var några 025 är inte så dumt. För vad jag förstått så är de bland de bättre hobbysågarna, så det är bra att ha om någon kommer och behöver en såg. det var en 250 också som jag själv är lite sugen på.
Det kommer fler bilder i morgon då jag kollat vad det är för sågar nogrannare. Serienummer kommer allt efter som att jag börjar skruva på dem.

/Williamm.

Kul! 😊👍

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709660
Joakim S skrev:
williamm skrev:Hej!

I dag har jag varit på "sågresa"Nästan så långt bort man kan åka på Gotland 2,5timmar inklusive färja till Fårö!
Det var lätt värt det. 15 st sågar mest Stihl 025, några 60-70tals Stihl, tre flyttlådor med delar också de mest till 025. Och en draglåda nya Stihl delar gissningsvis 70tal. Och en hva 346 xpg oe men.

Ni får gärna berätta vad de gamla stihlsågarna är för några.
Att det var några 025 är inte så dumt. För vad jag förstått så är de bland de bättre hobbysågarna, så det är bra att ha om någon kommer och behöver en såg. det var en 250 också som jag själv är lite sugen på.
Det kommer fler bilder i morgon då jag kollat vad det är för sågar nogrannare. Serienummer kommer allt efter som att jag börjar skruva på dem.

/Williamm.

Kul! 😊👍
Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709662 Jag glömde bilderna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709678 Härligt. Där hardu o pyssla en stund.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709696 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709735 Hej!
Nu har jag gått igenom allt. Det är Stihl: 1,5st 08, 1st s10, 1st 040, 1st 250, 2,5st 023, 5st 025(och 5st i delar) 1st 020(och tre i delar) 1,5st 017, 1st hva238 1st hva346oe.
Och en låda nya delar, tre lådor beg delar svärd och kedjor i delningar som är de största jag sett hittills och lite skroffs.

Utöver 346:an så var det tyvärr ingen såg som jag letat efter. Och 020 har jag nästa för många av nu, minst 5 020 big varav tre nästa hela.
I lådan med nya delar var det bland annat en ny kopplingskåpa till 020 big vilket jag har användning av till den jag renoverar.
Sedan var det nya koppligstrummor med drev, luftfilter till 08 och 040, tanklock till 08 och s10.
Så om någon behöver har jag delar.
Jag intresserad av att byta till mig någon lite nyare proffs såg om det är så att jag har något som är intressant att byta med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#709737 Det är ingen 040, det är en AV69. En specialare som Stihl inte vill kännas vid. Slutmonterades av Worihof i Sverige, nästan lite av en prototyp till 041AV. Elektronisk tändning på dom.
Har du ett extra luftfilter till den så kan jag vara spekulant på ett. Finns iofs två eller tre varianter på dom.
Kolla serienummer på den.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Joakim S  
#709738
williamm skrev:Hej!
Nu har jag gått igenom allt. Det är Stihl: 1,5st 08, 1st s10, 1st 040, 1st 250, 2,5st 023, 5st 025(och 5st i delar) 1st 020(och tre i delar) 1,5st 017, 1st hva238 1st hva346oe.
Och en låda nya delar, tre lådor beg delar svärd och kedjor i delningar som är de största jag sett hittills och lite skroffs.

Utöver 346:an så var det tyvärr ingen såg som jag letat efter. Och 020 har jag nästa för många av nu, minst 5 020 big varav tre nästa hela.
I lådan med nya delar var det bland annat en ny kopplingskåpa till 020 big vilket jag har användning av till den jag renoverar.
Sedan var det nya koppligstrummor med drev, luftfilter till 08 och 040, tanklock till 08 och s10.
Så om någon behöver har jag delar.
Jag intresserad av att byta till mig någon lite nyare proffs såg om det är så att jag har något som är intressant att byta med.

Herregud 😂😂. Det där var en del. 👍

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#709740
johan eriksson skrev:Det är ingen 040, det är en AV69. En specialare som Stihl inte vill kännas vid. Slutmonterades av Worihof i Sverige, nästan lite av en prototyp till 041AV. Elektronisk tändning på dom.
Har du ett extra luftfilter till den så kan jag vara spekulant på ett. Finns iofs två eller tre varianter på dom.
Kolla serienummer på den.

Kool! Vad är den på för cc? Var sitter serienumret? Är den ovanlig eftersökt?

Jag har inget extra luftfilter som passar den. men fota ditt så ska jag kolla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#709741 Den på första bilden är en Stihl 015. Fanns i flera varianter med och utan AV, topphandtag eller bakhandtag. Finns ett an†al varianter på chainsawcollectors: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 2079#p7803

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).