Motorsåg och handhållet

Stihl eller Huskvarna ??

19 inlägg 18312 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl eller Huskvarna ??

pontiacfarmer  
#625203 Ja det är frågan...
Ska köpa en "mindre" såg till å ha när man gallrar /röjer diken osv ist för å kånka på 346an
Valet står mellan en Stihl MS 201 c-m eller en huskvarna 439 ....
har aldrig haft kört stihl innan (fast det står en NY stihl på tillväxt sen 10 år tillbaka .. minst )
bu eller bä på båda sågarna ??
/s



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625207 201 är väl mer proffssåg och 439 är väl mer farmarsåg, som ska jämföras med Stihl 190-serien. Men du kanske även borde titta närmare på batterisågarna också, då de har ungefär samma kapacitet som de uppräknade. MSA 200/220 och Husqvarna 535/540 iXP tänker jag då på, även om inte 540 iXP har släppts i tvåhandsversion ännu.

Jag har en 536 LiXP som är en fantastisk trevlig maskin till första gallring, dikesrensning och dylikt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 15 feb 2020, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

axwell  
#625223 Om du skulle ens fundera på en batterisåg: Avvakta, bättre modeller på gång !
Om den skall kunna användas under mer än en liten stund även vid minusgrader: Uteslut batterisåg.

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

pontiacfarmer  
#625233 Batterisåg är inte ens på tapeten.. det måste brumma ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

tallen100  
#625234
pontiacfarmer skrev:Batterisåg är inte ens på tapeten.. det måste brumma ;)

Så ska det låta :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625334
pontiacfarmer skrev:Batterisåg är inte ens på tapeten.. det måste brumma ;)

Du menar att den måste kunna krångla? :wink:
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 16 feb 2020, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

RLMAS  
#625336 Sthil alla dagar i veckan. Har vart i din sits men efter att ha kommit över en gammal Sthil röjsåg som plågats med tung grästrimmning röjning mm utan att på något vis vilja ge upp.
Så nu har det bara blivit Sthil har dock kvar en gammal Hva. Använder den när man vill irritera sig och få lite fart på blodtrycket. 😉 .
Vänliga hälsningar.

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

RLMAS  
#625337 Batterisåg är inte de jäkligt dyra med några batterier?
Men klart en får ju fika ofta 🙂.
Har en kompis med elbil och många hamburgare blir det på långfärd 😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625339 Batterimaskiner är väldigt billiga i drift... Å fika är viktigt emellanåt för att hålla uppe blodsockret och därmed undvika livsfarliga situationer på grund av trötthet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Fredrik Reuter  
#625385 Hej,

Om valet står mellan de två du räknar upp så är min rekommendation MS201. Det är som niking skriver ganska stor skillnad mellan dessa sågar och de spelar egentligen i olika ligor. Husqvarna har sedan de tog bort 339XP saknat en egentlig utmanare till 201:an.

Vi hade med båda som referenssågar när vi gjorde batterisågstester tidigare i vinter (artikel kommer) och något vi märkte var att 439 var kinkig vid inställning av förgasaren. Det är ju en äldre typ av såg utan automatisk förgasarjustering.

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Avslutat-02  
#625390 Hva 439 är att föredra om det är fråga om förgasare, en såg ska vara ställd ifrån butik.
Då behöver man inte ställa om förgasaren..

Och man ska vara glad att man kan ställa om, om man behöver.

Inte som med en elektronisk styrning där man ska in till handlaren hela tiden det jävlas...

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Svingen  
#625396 Köpte en Stihl 201 för ett par veckor sen, är mycket nöjd med den. En pigg såg som passar bra till gallring,kampanj på granngården på den 4900 inkl. moms kostar annars 6990 kr.

Användarvisningsbild

Re: Stihl eller Huskvarna ??

Pilimasare  
#625518 Jag köpte en också som komplement till HVA 555. Mycket nöjd med bägge

Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

pontiacfarmer  
#625526
Svingen skrev:Köpte en Stihl 201 för ett par veckor sen, är mycket nöjd med den. En pigg såg som passar bra till gallring,kampanj på granngården på den 4900 inkl. moms kostar annars 6990 kr.


YEP.. dom rear ut den "gamla" versionen av 201 för dom pengarna .. den nya mer avgasrenade skickar dom med 2 kedjor med för fullpriset... fast det finns inga gamla 201or kvar i mina trakter .. slut slut slut visade det sig idag

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl eller Huskvarna ??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625612 Korleis ser ein forskjell på ny og gammal 201?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).