Motorsåg och handhållet

540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

53 inlägg 27377 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624471
TrioBrake skrev:Då men när man tex använder Husqvarnas stångsåg efter ledningsgatorna så är man rätt så körd :ymparty:


Har du prövat?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

TrioBrake  
#625277 Japp, inte för att vi får vintrar på 20-30 minus, men jag har märkt att batteritiden blir sämre, när det har varit kallt.

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

svampbob  
#625319
TrioBrake skrev:Japp, inte för att vi får vintrar på 20-30 minus, men jag har märkt att batteritiden blir sämre, när det har varit kallt.


project farm la ut en film härom veckan där han testade batterier och vid nollgradigt är det ingen större effektförlust. Hade han istället testad vid minus tio så hade han sett ett rejält tapp.
https://youtu.be/RjBiM0GQEe8?t=471

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Richard B  
#675732 Handvärmare med powerbank har jag som håller värme i 2-4 timmar beroende på valt värmeläge. Om man tar en sån värmare bredvid batteriet i "kylpåse" så har man nog ha en fungerande lösning som hindrar batteriet från att kylas, dom kostar under 200 spänn och väger 1-2 hekto. Dom blir riktigt varma trots låg vikt.

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Bohmelin  
#694092 funderar på att investera i en batterimotorsåg - frågan är om man ska välja Husqvarna 540i XP eller Stihl MSA 220 C-B? Spontant verkar Stihl mer prisvärd. Någon som har ett bra svar?

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

brassel  
#694093 Har du tänkt och kvista en del kommer du nog störa dig på att säkerhetsknappen baktill bara är på sidan på batt220.
Jag gjorde det när jag kvista med Stihls batt200.
Sedan är väl 220 med 300batteri ca 600gr tyngre än batt540iXP med deras 300batteri förstår jag det som.
Tänker ändå att batt220 kan vara lämplig/prisvärd där mest kapning och fällning görs.

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694102 Så vitt jag förstår, så har Stihl MSA 220 en opraktiskt lösning för spärren mot ofrivilligt gaspådrag, som sitter på sidan likt hos en vinkelslip. Rätt opraktiskt vis kvittning.

På Husqvarnas 540 iXP är den spärren mer likt det traditionella utförandet, även om spärren här måste föras både framåt och neråt. Men det är mest en vanesak, tror jag.

Men har du möjlighet, så låna hem en av varje och testa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694113 Jag använder Sthil 3-4 dagar i veckan sedan i höstas. Mest till lättare kapning och kvistning.
Det där med spärrknappen på sidan är en "storm i ett vattenglas". Besvärar mig inte alls. Sågen går väldigt bra och batteriet ränger länge och laddar fort.
Kör samna batteri till kvist sågen så 2 batterier är bra att ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).