Motorsåg och handhållet

.325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

44 inlägg 6469 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605071 H25 och 21BPX är samma kedja.
Det finns många fler tillverkare o kedje modeller.
Ska du jämföra en oregon kedja som är lik X.cut 33 är det nog Speedcut 95TXL.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Valmet6400  
#605072
anersimyra skrev:HVA:s x cut har den aggressivaste stötvinkeln av dessa tre och är min favorit vid kvistning.. :-bd


Just pga att den är så aggressiv gillar jag den. Full speed på maskineriet bara så :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605089 Ja eg og synes eg har vært mest heldig med denne, har vel prøvd omtrent da som er av andre .325 kjeder og både semi og full chisel, men eg kvister ikkje lika fort som da blei vist på videoen før i tråden 😀 sjølv om eg synes at kjeda mi er nokenlunde ok, sjølv om eg ikkje alltid er fornøyd.

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605123
anersimyra skrev:
jl skrev:Använder skjedjan för att flytta på sågen över stammen, länkar till en film kolla 1:48 min fram så ser ni vad jag tycker är problemet.
Nu är detta en speedcut jag använder i filmen x cuten är betydligt värre.

Sänk tempot något och stöd motorkroppen på höger knä när du sågar insidan med skjutande kedja för bättre kontroll.. :-bd


Tycker inte räckvidden räcker till till nästa kvistvarv när jag stöder på höger knä, utan jag trycker till sågen lite med höger knä samtidigt som jag tar ett steg framåt.
Jag kommer lite fel i position när jag vänder över sågen från utsida till insida,Har provat många gånger att kvista som i denna film men get upp, rörelsen när man vänder över sågen och går ner som en boxare fungerar dåligt för mig antagligen pga dåliga knä och rygg.



Och angående att sänka tempot, nja att ligga på gränsen av när man har kontroll är det som är roligast tycker jag.
Sista tanken för dagen kan vara väldigt rolig om man har ork kvar, då man kan dra på extra mycket ytan att behöva tänka på att man ska orka hela dagen, dessutom när man är lite trött försvinner säkerhetstänket lite. :???:

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

anersimyra  
#605157 Byt till 13”.. :-bd

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605165
anersimyra skrev:Byt till 13”.. :-bd

Där gick det undan.
Har provat med 13" ibland, stora problemet är att muskelminnet av hur långt 15 tums svärdet är sitter i så länge så man får kast hela tiden.

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Avslutat-02  
#605170 Efter att ha kollat på dina bilder...jl.
Så ser jag att ditt problem skapas av för låg höjd på stammen.

Höj stammen lite så du har den i nästan midjehöjd så ska du se att resultatet blir mycket bättre, och jobbet lättare.

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

anersimyra  
#605183
vinterrojarn skrev:Efter att ha kollat på dina bilder...jl.
Så ser jag att ditt problem skapas av för låg höjd på stammen.

Höj stammen lite så du har den i nästan midjehöjd så ska du se att resultatet blir mycket bättre, och jobbet lättare.
. Kanske lättare sagt än gjort att höja stammen.. \:d/

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

johan eriksson  
#605187 En fröjd att se dig kvista Anders. :-ss
Där har jag mycket att träna på.

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Avslutat-02  
#605191 Ja det är inte lätt ibland.
Man får leta saker att höja stammen med.

Massa hög eller liknande.
Skogsvagn mm.

Eller fälla över en sten eller högre stubbe.
Fällbänk.

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

anersimyra  
#605199
johan eriksson skrev:En fröjd att se dig kvista Anders. :-ss
Där har jag mycket att träna på.

Herr Jl har annars ett fantastiskt fint flyt trots ” problemet ” som jag ännu inte upptäckt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605243
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:En fröjd att se dig kvista Anders. :-ss
Där har jag mycket att träna på.

Herr Jl har annars ett fantastiskt fint flyt trots ” problemet ” som jag ännu inte upptäckt.. :-bd


Nu vet jag egentligen inte vilket problem som du inte upptäckt, det som vinteröjaren ser eller problemet jag har i filmen.
Det i filmen är egentligen inget stort problem (det hakar upp sig lite), men man ser det rätt så bra om man drar ner hastigheten på filmen.
Lite som ett hack i en skiva, trots att hacket bara varar i 1 sekund av kanske 200 så förstör det upplevelsen av nöjet en del.
Bra filmer du har på din youtubekanal, dom har jag missat bara sett filmer du lagt ut tidigare.
Lägg gärna ut fler, tycker det finns mest filmer där man fäller jätte träd eller som "garden and forest", han är visserligen skicklig men jag kan inte förstå hur han orkar bära runt med en 70kubikare hela dagen utan att knappt avlasta sågen.

Och vist är det som du säger vinterröjaren att få upp stammen underlättar mycket men inte alltid så lätt.
Sprang ett tag runt med en gallrings rulle, men tyckte att jag nästan la mer tid på att flytta runt den en det tog att kvista.

Får förresten tacka så mycket för omdömet av min kvistning Anersimyra .

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

anersimyra  
#605244 Den där rackarns you tube kanalen som jag har är ett elände då filmerna verkar utspridda på alla håll och kanter.. :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Overkligheten  
#605246 Grymt tempo! Jag tar just nu ner pattagranar runt åkrar. Där är det så mycket grenar och så tjocka att det kan vara svårt att nå stammen som är ibland är två meter ovan matk efter jag fällt... Minst en tank för att kvista. 😀

Men när det är lite sisådär mittemellan, inte pattagranar eller nästintill kvistfri gallringsskog som på filmerna utan en fullvuxen gran som har en rejäl krona hur får ni till flytet då?! Det tycker jag är svårast. Oftast hamnar jag i någon 1-2-3-kvistning de tre sista stegen finns kvar men det blir inget sågade utan de är där för att få tillbaka sågen på utsidan. Ofta blir det så när det är för grötigt eller långt mellan grenvarven. Det är lätt att vingla och svårare att stå stabilt med grenar på marken. Och det blir lätt att jag gärna sträcker sig för mycket framåt för att ta de där kvistarna för att få ett komplett 1-2-3-4-5-6. Det resulterar istället i dåligt flow och det det blir känsligare hur mjukt sågen skär.

Nån som har någon "vanlig film" som inte är för perfekt i ett tempo som man klarar hålla en dag? 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: .325 kedjors kvistegenskaper, vad påverkar?

Overkligheten  
#605248 Hittade en väldigt bra film om kvistning från 1985! Missa inte slutscenen... Bäst.


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).