Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 - Har den skurit?

53 inlägg 10404 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

hfab  
#603463 Sluta köpa olja på Feltema. Blandar du i 4% av en dålig olja så är det upplagt för problem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603465 Inget fel på biltemas olja, det är likadan olja som du hittar vart som helst.
De tillverkar ingen egen olja, utan köper bara in....

Men se till att det är helsyntetisk eller ännu bättre, köp alkylat...även biltema har det, den kör jag med ibland.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

fendt311  
#603469
vinterrojarn skrev:Inget fel på biltemas olja, det är likadan olja som du hittar vart som helst.
De tillverkar ingen egen olja, utan köper bara in....

Men se till att det är helsyntetisk eller ännu bättre, köp alkylat...även biltema har det, den kör jag med ibland.... :-bd


Vinterrojarn har rätt.
Titta på klassificering på oljan api/acea. Varför betala flera hundra kronor mer för olja. Bara för att det står castrol på dunken. Man betalar då bara för plasten som dunken är gjord av.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

fendt311  
#603472 Själv kör jag bara med aspen. Beror nog på att jag är mest nöjd med den. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

hfab  
#603474 Oavsett om Feltemas olja är bra eller inte. 4 procent olja i bensinen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

axwell  
#603492
FredH skrev:Jag gissar att jag körde den för hårt helt enkelt. Använder mackbensin med 4% tvåtaktsolja från Biltema. Tror det var den syntetiska de har.


Där kan du ha orsaken till att den skar; inte för att oljan var från var från Biltema utan att 4 % är helt på tok för mycket.
Högvarvsskruven skall inte behöva var helt utskruvad, redan vid 2 varv ut brukar mina 2 husq 55 börja "4t" bluddra.
Båda har gått åtskilliga timmar som klyvsågar med skarpa kedjor.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603495 Nej om skruven har begränsningarna på fortfarande så är det ungefär ett varv lite mer ut....

Så nä, då hade den koksat igen och skurit av sot... Men om man kollar på bilderna så ser man tydligt att sågen har gått varm...väldigt varmt...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603521 Den oljan som använts har inte hållit måttet i vilket fall.

Harn läst en del inlägg om bränsleskillnader och där är skillnader. Justera sågen efter bränslet i den och skifta inte mellan bränslen. Det skiter sig förr eller senare.
Det är stor fördel för ägare som konsekvent kör aspen från ny... ser ofta konsekvenser av bränsle byten.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603549 Har kört rätt många år på Biltemas olja. I manualen till sågen står det att man ska köra på 3% olja om man inte använder Husqvarnas egen så 4% är inte på tok för mycket tycker jag. Tror det var röjsågen som ville ha 4% oja och då fick även motorsågen det för att jag inte orkade ha två blandningar. Har aldrig upplevt att det sotar och har tänkt att det är bättre med lite för mycket än för lite.

Hade för övrigt en helt ny kedja, men det gick uppenbarligen att knäcka sågen ändå. Bäst är väl att slipa om kedjan för klyvning för att göra det lite lättare för sågen.

Ska låna en Husqvarna 550 XP och känna in den. Ska enligt ägaren ha ett bra klipp och inte vara för tung. Så blir kanske köp av en sådan senare. Och då kommer jag bara att tanka Aspen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603550 Tack förresten för alla svar! Ovärderligt med sådana här forum!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603551 Varsågod...trevligt att bli tillfrågade.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

totte  
#603557
FredH skrev:I manualen till sågen står det att man ska köra på 3% olja om man inte använder Husqvarnas egen så 4% är inte på tok för mycket tycker jag.


Det där är delvis ett försäljningsknep, så har det ofta stått i många manualer. Delvis kan det ha fog för sig, när det riktar sig till folk som inte har en susning om tvåtaktsoljor utan häller i vad som helst. Det har också hänt mycket med oljorna under några decennier. De tvåtaktsoljor vi har idag är av helt annan kvalitet än för, säg, tjugofem år sen.

Husqvarnas egen olja är inte ett spår bättre än de kvalitetsoljor man kan köpa från de olika oljebolagen. Kör man på bästa kvalitet helsyntet finns det ingen anledning att ha mer än de rekommenderade två procenten, överskottet åker mest bara ut i avgaserna och gör ingen nytta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

FredH  
#603558 Jo, en sak som jag glömt att nämna är att ljuddämparen hade skakat loss och var rätt så lös. Muttrarna hade nog gängat ur 5-10 mm. Kan det ha påverkat på något sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Avslutat-02  
#603559 Japp det gör att du mister för mycket motstånd i sågen och den nyper ganska snart, ungefär som vid tjuvluft....

Inte bra...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 - Har den skurit?

Palakangas  
#603560
FredH skrev:Jo, en sak som jag glömt att nämna är att ljuddämparen hade skakat loss och var rätt så lös. Muttrarna hade nog gängat ur 5-10 mm. Kan det ha påverkat på något sätt?

Inte alls bra. Överhettning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).