Motorsåg och handhållet

HV 357 xpg hjälp!!

45 inlägg 14673 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39263 HA!
Det kan jag slå! Jag har kört en baklänges såg!
Tyckte den lät konstigt o fick en ordentlig smäll då den sköt bakåt i virket!

Startade fullt normalt, stannade på tomgång o vid uppstart gick baklänges!

Jag har vid flertalet tillfällen hävdat detta vara omöjligt, men står nu överbevisad av en 444SE med kass tändning!

Flera har sagt detta var möjligt o jag har bestämt hävdat motsats!
Men nu får jag nog ge mig....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39264 Jag är mållös.
Undra hur stor chansen att det skall inträffa är :?:
Lär ju inte hända allt för ofta :lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#39265 Har haft ett flertal husqvarna 250 röjare som gått baklänges emellanåt 😡

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39269
masterchief skrev:Har haft ett flertal husqvarna 250 röjare som gått baklänges emellanåt 😡


Då får man skaffa en klinga som är vass på båda sidor. Då blir det en mångsidig klinga speciellt för dessa sågar. :lol:

Användarvisningsbild
totte  
#39271 Jodå, en tvåtaktsmotors riktning bestäms ju egentligen bara av tändinställningen, så om tändningen har gått åt fanders så kan detta mycket väl hända, den tänder lite för tidigt så gaserna hinner expandera innan den nått upp mot dödpunkten, då slår kolven baklänges ner och om det inträffar i precis lagom tid så startapparaten hunnit släppa greppet så går den baklänges. Varje gång man får sig ett rejält ryck i armen av en baktändning när nåt skall ryckas igång så var det nära en baklängesstart.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39277 Visst kan det hända, se bara på snöskotrar de har ju nuförtiden ingen backväxel
utan man trycker på en strömbrytare så stannar motorn och startar baklänges.
PERC kallas det.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39280 Det borde inte gå på en såg, om man ser till hur tändningens elektronik är uppbygd...

Den borde inte ge gnista alls när den är defekt.

Nu har jag haft såg som inte gått över 3000varv, baklänges, oroligt precis som en luftläcka på veven, tänt varannan kompression ungefär, inte gått i mörker (helt otroligt), vandrat i varvtal, allt pga kassa moduler.
Efter byte har de gått helt normalt...

Skumt!
Senast redigerad av Mange lör 01 nov 2008, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39297 bklänges körning är ett vanligt problematik för oss som kör RC etanol motorer med glödtändning.

Användarvisningsbild
totte  
#39325
Mange skrev:Det borde inte gå på en såg, om man ser till hur tändningens elektronik är uppbygd...

Den borde inte ge gnista alls när den är defekt.

Nu har jag haft såg som inte gått över 3000varv, baklänges, oroligt precis som en luftläcka på veven, tänt varannan kompression ungefär, inte gått i mörker (helt otroligt), vandrat i varvtal, allt pga kassa moduler.
Efter byte har de gått helt normalt...

Skumt!


Mörkrädd såg! Det var som själva ... Provade du att lysa på den med en ficklampa? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39333 Till o med tände ytterlampan!
:shock:

Användarvisningsbild
totte  
#39352 :shock: :shock: :shock: Ghostbusters nästa! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39381 Har du nummret?

:lol:

Användarvisningsbild
totte  
#39393 Står dom inte i katalogen?

:shock: :shock: :lol:

Avatar Fallback
M_M  
#39399 Jag hade en gång en moped...
Den gick att rulla igång baklänges men gick sen frammåt som vanligt.

Det som jag tycker verkar knepigt är att en kompis som hade en likadan moped kunde också göra detta, men då gick hans moped bakåt... :shock:


Ja, ja off topic.... :oops:

Användarvisningsbild

Re: PINSAMT!!!!

herbsman76  
#39404
valmet901 skrev:
herbsman76 skrev::oops: Detta är jä**igt pinsamt, men felet är helt och hållet mitt. Jag hade lagt kedjan bakom drivhjulet och när man drog i startsnöret så blev hela maskinen mkt trögare och ville inte starta. Jag åkte till Gnesta gummi och motorservice och Mats där kunde bara konstatera att jag hade klantat mej. Han drog igång sågen på första draget :oops: .... F*n vad pinsamt men men.. Vilken såg!!! Sånt här brukar man ju inte säga men sån är jag 8) . Nu har jag en helgrym 357xpg. Men jag vill tacka er pågar för hjälpen med ideer. Snus skickas via fax! :wink:


Du var väl ivrig att få igång sågen och då blev det fel med kedjan: :lol:


Exakt! Slängde ju bara på svärdet och kedjan direkt jag fick paketet. Sen började jag dra i tro att kedjan låg rätt :oops:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).