ABCF-kort. Husqvarna 357XPG, Partner F55, Stihl 015, Husqvarna 352, RH-Pusher II, Habegger HIT32
Motorsåg och handhållet
HV 357 xpg hjälp!!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 29 okt 2008, 22:16#39063Har nu fått hem sågen (2006) som jag köpt via tyskland. Husqvarna 357xpg. Enligt henne(?) jag köpte den av så ska det inte vara något problemos att starta den hon menade att sågen nyligen ska vara genomgången och en packning är bytt mellan förgasaren och cylindern. Men jag gjorde som jag brukar med mina andra sågar: In med decompventilen, brytaren i startläge samt choken utdragen och drar tills sågen puttrar igång lite. Men den fan tänder ju inte ens!! Den puffade till en gång och då tryckte jag in choken och fortsatte dra.... INTE ETT LIV!!
Tog loss tändstiftet och kollade så att det kom gnistor och det gjorde det. Blåste med tryckluft i cylindern för att torka ev. fukt. Köpte för säkerhet skull ett nytt tändstift och satte dit fast utan framgång. Provade med startgas också men inte en tillstymmelse till liv i sågen. Har jag missat något?? Det är ett sjujäkla komp i motorn och dra den utan decompventilen intryckt är nästan omöjligt så det är ju som det ska. Man blir ju frustrerad!! Är det något annat med denna modell som jag missat inför uppstarten? Help please! Jag vill ju f*n inte behöva lämna in den på en genomgång det första jag gör 😡 . Någon som kan ge mej tips?
TS

ons 29 okt 2008, 22:44#39067
Frågan är faktiskt välmotiverad *fniss* men ja, jag tankade på fullt och tänkte ju köra lite med den. Men tack för tipset anyway.
Zixten skrev:Är det soppa i?
ABCF-kort. Husqvarna 357XPG, Partner F55, Stihl 015, Husqvarna 352, RH-Pusher II, Habegger HIT32
TS
ons 29 okt 2008, 22:48#39068Kolla så du har gnista på stiftet.
kolla att soppafiltret är rent och fint.
kolla så inte soppaslagnen lagt sig så den har veck på sig i tanken som stryper av soppan.
prova att droppa lite soppa direkt i förgasaren, och ryck sen igång den om det går.
kolla så inte soppaslagnen lagt sig så den har veck på sig i tanken som stryper av soppan.
prova att droppa lite soppa direkt i förgasaren, och ryck sen igång den om det går.
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"
ons 29 okt 2008, 22:50#39069
Kunde inte låta bli att skoja till det lite...
Hände faktiskt mig, skulle bara kapa av en bit, ryckte och slet i sågen... men inget hände.... Efter en lång stund så kollade jag soppan....
herbsman76 skrev:Zixten skrev:Är det soppa i?Frågan är faktiskt välmotiverad *fniss* men ja, jag tankade på fullt och tänkte ju köra lite med den. Men tack för tipset anyway.
Kunde inte låta bli att skoja till det lite...
Hände faktiskt mig, skulle bara kapa av en bit, ryckte och slet i sågen... men inget hände.... Efter en lång stund så kollade jag soppan....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 29 okt 2008, 23:01#39073
*går genast ut i garaget och testar*
swe#kipp skrev:Kolla så du har gnista på stiftet.
TS
ons 29 okt 2008, 23:33#39077
23:27 nä f*n det händer inget. Soppafiltret var rent och fint (gick dock inte att sätta tillbaka igen), Ingen synlig "knick" på slangen. Dropppade ett par milliliter soppa direkt i förgasaren (luftinsuget).. Inte en tillstymmelse till att tända
Får nog bli att jag lämnar in den i morgon. KAnske blir en kanooonsåg efter en service? För övrigt ringde tysken (mannen i huset) som jag köpt sågen av och undrade om verkligen svenskar klarar av att reparera tyska (HAHA) sågar. Jag upplyste honom om att det var en svensk såg
. Nåväl, kommer ni på ngt mer så skriv gärna..
Får väl lägga några hundra på en genomgång av sågen.. Eller så kanske jag gjorde den sur bara.. Den som lever han får se
herbsman76 skrev:swe#kipp skrev:Kolla så du har gnista på stiftet.
23:27 nä f*n det händer inget. Soppafiltret var rent och fint (gick dock inte att sätta tillbaka igen), Ingen synlig "knick" på slangen. Dropppade ett par milliliter soppa direkt i förgasaren (luftinsuget).. Inte en tillstymmelse till att tända
TS
tor 30 okt 2008, 10:44#39103
Det är lite olika hur kolven står o hur mycket tryck det blev i verkligheten.
Vevhustätningar o packningarna tål inte vad som helst.
Tror inte det hänt mycket i detta fallet...
Du borde nog kanske ta den till någon som kan såg o be dem visa lite.
Är den sur so be om hjälp att hålla gasen intryckt max o dra till den startar.
Får man fråga vad slutsumman blev för en såg från -06?
jokin skrev:Vad brukar man förstöra med lite tryckluft i cylindern?
Det är lite olika hur kolven står o hur mycket tryck det blev i verkligheten.
Vevhustätningar o packningarna tål inte vad som helst.
Tror inte det hänt mycket i detta fallet...
Du borde nog kanske ta den till någon som kan såg o be dem visa lite.
Är den sur so be om hjälp att hålla gasen intryckt max o dra till den startar.
Får man fråga vad slutsumman blev för en såg från -06?
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
tor 30 okt 2008, 10:48#39105Kolla gnistan mha en spik eller nåt som du sätter i tändhatten och håller en
bit ifrån godset så ser du direkt om det är tändningsfel, man ska inte lita på tändstift.
bit ifrån godset så ser du direkt om det är tändningsfel, man ska inte lita på tändstift.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 30 okt 2008, 13:42#39112köpte en gnistlampa alltså sådan där du ätter tändstiftef i en hållare englasbuggla med ne lampa i och en anslutning till tändhatten. du ser direkt om lampan blinkar här är det ju även väldigt lätt att kolla var någonstans kolven är i cylindern när det verkligen tänder.
Låter konstigt att den inte tänder på startgas heller, låter ju nästan som det fått sig en kyss på vevaxeln.
Kanske samma frågekategori som om det är soppa i MEN Startgas vet jag har en vissutgångsdatum , det är inte så att startgasen är gammal? ...
Låter konstigt att den inte tänder på startgas heller, låter ju nästan som det fått sig en kyss på vevaxeln.
Kanske samma frågekategori som om det är soppa i MEN Startgas vet jag har en vissutgångsdatum , det är inte så att startgasen är gammal? ...
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.
tor 30 okt 2008, 14:03#39113Tänkte bara påpeka att det är ruggit enkelt o koka elektroniken i en spole om inte stift, helst rätt stift med rätt motstånd sitter i.
Att dra runt såg utan stift görs med kretsen jordad, alltså döraren/frånslag aktiverat.
Att dra runt såg utan stift görs med kretsen jordad, alltså döraren/frånslag aktiverat.
Såg samlare av grövre kaliber....
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).