Motorsåg och handhållet

Hva 357 eller Stihl 361 ???

150 inlägg 62761 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4462 Jacky, vad tycker du skiljer mellan 262 o 357?

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Jacky  
#4598 357xpg VS ms361 o den gamle 262xpg

Först o främst God Jul till er alla!

Jaha Grabbar :D
Nu kommer en liten PERSONLIG rapport mellan dessa sågar 😈.
262:an är en gammal trotjänare med 16 år på nacken.
357:an är en 05:a 361:an är ny.
I det första ögonkastet som är så viktigt :lol: tycker jag att 357:an vinner Det är lätt att öppna motorkåpan, snabbt att komma åt luftfiler & tändstift samt rengörning mellan cylinderflänsarna. På 262:an o 361:an är det lätt att komma åt stift o filter men lite mer jobb för att komma åt cylindern o rengörning av den.
357:an har dessutom en mindre motorkropp än 262:an o 361:an, vilket gör det lättare att se runt maskinen vid kvistning i trånga lägen. (men detta är en mindre detalj)
Reglagen på 262:an o 361:an sitter skyddat. På 357:an kan man ibland komma åt stoppknappen om tjocka handskar användes. (Petitess kan tänkas :roll: )
Viktbalansen på maskinerna är relativt lika. Dock är 262:an lite tyngre än de övriga (vilket därför är en felkälla)
Rapphet i varvtalet vid mindre belastningar som kvistning så är de likvärdiga.
Men varvvilligheten vid belastning tappar 357.an betydligt :x flåset o andningen stoppar (ungefär som när man är ute o åker skidor o är på toppen av en backe o håller på att flåsa ur lungorna 😡 ) här kommer 361:an verkligen till sin rätta :lol: och ångar på med ett underbart vrid på hela registret 262:an hänger bra med o det är dött lopp.
Annat som kan tänkas på är det där med kedjor å svärd som inte är lika, ( vilket kräver dubbel uppsättning :(
Priset då :shock: Vilket är nog så viktigt, ja där vinner 361.an med hästlängder :lol:. Dock har inte min 361:a värme i handtag o förgasare. Men den vinner ändå.
Driftsäkerheten!! Ja där tvista de lärde :shock: Helt klart är att 262:an med 16 år på nacken o utan några större bekymmer under åren gör den driftsäker. Mitt ex av 357:an har tyvärr inte denna driftsäkerhet :cry: 361:an är en ny såg o ska användas ett tag innan jag kan göra denna bedömning, men enligt Huggarn ska driftsäkerheten på denna såg vara underbart bra :D .
Ja viken såg vann 8)
Enligt min personliga uppfattning skulle jag rekomendera 361:an till alla som står i valet o kvalet mellan en 357:a o 361:a. Men då har jag inte Husqvarna loggan stämplad i pannan trots att jag har kört detta märke genom alla år :roll: Tyvärr finns inte 262:an att få tag på längre i Sverige (vad jag vet?) vilket gör att den faller bort. Men fanns den så skulle.... :D

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4614 Fanns det 254xp och 262xp förut och nu har dom "slittat" till 357xp istället??

Dvs det finns ingen 257xp?

Hur stark är 262 och 361?

357 är väl på 4.4hk..

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4619 Enligt stihl så ska 361an ha 4.6hk! men det vill jag knappt tro på!! känns mer än så!!

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4626 Hittade en manual till 262xp och den ska också vara på ca 4.6hk.

Att jämföra 357:an och 361:an känns väl egentligen lite fel.

Stihlen får ju mer vrid pga den större cylindervolymen.

Manualen var till 254xp och 257 också, så tydligen fanns det en 257 fast inte "xp".

Kanske i likhet med att 246 finns fast inte "xp"..

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4628 kompisen har en stihl 361 och han är inte nöjd med den han fick låna min 357 och han sa att 357an var bättre klipp i

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4632 Det är nog hur de känns i händerna som avgör.

357 är mer kvistnings såg än fälle såg o 361 tvärt om.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4634
knaggen skrev:kompisen har en stihl 361 och han är inte nöjd med den han fick låna min 357 och han sa att 357an var bättre klipp i


Jo,det var ju klart som tusan!! :D det var ju inte helt "oväntat"!! får man fråga vad han inte är nöjd med?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4640
Mange skrev:Det är nog hur de känns i händerna som avgör.

357 är mer kvistnings såg än fälle såg o 361 tvärt om.


Kan man inte säga att HVA 359 är mer en fäll såg också?

Men 359:an har väl mindre trimmningsgrad mot Stihlen..

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4649
Ferguson skrev:Hittade en manual till 262xp och den ska också vara på ca 4.6hk.

Att jämföra 357:an och 361:an känns väl egentligen lite fel.

Stihlen får ju mer vrid pga den större cylindervolymen.



ska man skilja sågarna åt pga sådana små kubikskillnader så kan man ju inte jämföra många sågar!! ms361 är på 59kubik,å ligger därmed mitt emellan 357 & 262! så då blir det väl lika fel att jämföra 361an med 262an som att jämföra den med 357an!!?? 361an tål utan problem att jämföras med båda tycker jag! å tycker man att 357 har mer "klipp",så är nog inte 361an rätt inställd! jag har prov "klippt" några 357or! och dom "svarade" jäkligt bra! men det var inget mer klipp i dom än i mina 361or!! ska man få 361an att gå fullt ut måste man ta bort dom fabriksmonterade röda varvtals stoppen på hög & lågvarvs skruvarna! 😈 sen måste man veta vad man pysslar med när man ställer in den!! stopparna är lite mariga att få ut! stihlhandlarna har ett speciellt verktyg som rekomenderas! det kan gå med en träskruv som man klippt av spetsen på eller liknande att dra ut dom,men det är jäkligt lätt att sabba dom totalt! å då blir det inte roligt!! jag tycker faktiskt inte att det är nåt mycket mer klipp i vare sig min dolmar 5000 eller andra sågar jag provat i 45-50kubiks klassen! :roll: eller kan det vara så att jag omedvetet förtränger det!!?? :lol: ska bli intressant att höra vad jacky tycker om 361an när han kört igenom några dunkar soppa,och gjort dom rätta inställningarna!! :roll:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4651
Huggarn skrev:
knaggen skrev:kompisen har en stihl 361 och han är inte nöjd med den han fick låna min 357 och han sa att 357an var bättre klipp i


Jo,det var ju klart som tusan!! :D det var ju inte helt "oväntat"!! får man fråga vad han inte är nöjd med?

ha tycker det är dåligt med pulver i sågen och sen skall nämnas han är en stihl fantast

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4659 Man skall komma ihåg att olika sågar går olika bra på olika ställen i landet, beroende höjd, luftfuktighet osv ,,, så en plats kanske 361 är helt överlägsen men på en annan kan det va 357 ,,,

Tja jag lär väl märka om jag gjort bort mig helt med att köpa en 357:a men helt kass skall den väl inte vara hoppas jag ,,,,,
fick ge med moms 7500:- med ett 18" svärd så det borde jag kunna få igen om jag inte är nöjd och säljer den snart

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4677
knaggen skrev:
Huggarn skrev:
knaggen skrev:kompisen har en stihl 361 och han är inte nöjd med den han fick låna min 357 och han sa att 357an var bättre klipp i


Jo,det var ju klart som tusan!! :D det var ju inte helt "oväntat"!! får man fråga vad han inte är nöjd med?

ha tycker det är dåligt med pulver i sågen och sen skall nämnas han är en stihl fantast


Ja där ser man!! :? det är inte möjligen så att din vän "stihlfantasten" har en kompis som heter alfons åberg?? :roll:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4683
swe#kipp skrev:Man skall komma ihåg att olika sågar går olika bra på olika ställen i landet, beroende höjd, luftfuktighet osv ,,, så en plats kanske 361 är helt överlägsen men på en annan kan det va 357 ,,,

Tja jag lär väl märka om jag gjort bort mig helt med att köpa en 357:a men helt kass skall den väl inte vara hoppas jag ,,,,,
fick ge med moms 7500:- med ett 18" svärd så det borde jag kunna få igen om jag inte är nöjd och säljer den snart


Jag hoppas/tror inte att du blir missnöjd med 357an! det verkar finnas dom som är mycket nöjda med 357an! sen finns det till och med vissa som påstår att det är mer pulver i 357an än i 361an!! :wink:(vilket jag inte håller med om) å då kommer du inte att bli missnöjd kan jag lova!! :D !! är den dessutom lika hållbar å driftsäker som mina 361or varit efter all tortyr jag utsatt dom för(jag kan ärligt talat inte begripa att dom har hållit så bra som dom gjort!! :shock: ),så har du nog gjort ett bra köp!! :D dessutom verkar ju priset vara helt ok!! :) på min361a som gått mest ska jag faktiskt göra ett första ingrepp på nu! nämligen byta ljuddämpare! den verkar vara sönderbränd innuti!! så det kommer lite väl mycket gnistor ur den!! kanske man ska ta å bygga om den lite!! 😈 eller åtminstone ha den som testobjekt!! :D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4695
Huggarn skrev:
knaggen skrev:
Huggarn skrev:
knaggen skrev:kompisen har en stihl 361 och han är inte nöjd med den han fick låna min 357 och han sa att 357an var bättre klipp i


Jo,det var ju klart som tusan!! :D det var ju inte helt "oväntat"!! får man fråga vad han inte är nöjd med?

ha tycker det är dåligt med pulver i sågen och sen skall nämnas han är en stihl fantast


Ja där ser man!! :? det är inte möjligen så att din vän "stihlfantasten" har en kompis som heter alfons åberg?? :roll:

nix men kalle anka

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).