mån 23 dec 2019, 19:27#602334
Ursäkta jag hade fel, man behöver inte lossa järntråden för att ta bort förgasaren, men det kan likväl vara där du har läckage, men det kan vara på fler ställen också, jag hade läckage på 8 ställen om jag inte kommer ihåg fel.
Jag provtryckte motorn genom att sätta en slangnippel i tändstifthålet, sen måste man ta bort ljuddämparen och förgasaren. täta cylindern både fram och bak. Ansluta tryckluft till slangnippeln via en tryckreducerare, mellan 0,5 och 1 kilos tryck. Sen sprejade jag såpvatten på misstänkta ställen och då bubblar det. Det var rena bubbelbadet på min såg.
Den lilla svarta burken är väl troligen backventilen, eller egentligen vetilationsventil, den kan öppna för tryck men också för vacum.
Om du öppnar tanklocket lite grann bara så försvinner ev. övertryck/vacum, sågen ska gå att start sen och gå felfritt, om ventilationen är täppt så visar det sig efter en lång stund kanske flera minuter, den börjar gå sämre och sämre och sämre till sist stannar den, den stannar alltså inte tvärt.