anersimyra skrev:Att byta upp ett snäpp om man har mycket klen kvist att kvista kan förstås vara motiverat. Men ett ” nio pin ” på en såg i 80 cc klassen ger en kedjehastighet som inte känns direkt bekvämt att jobba med, redan på drygt halvgas känns det som att benskydd i klass med en hockeymålvakt kan vara motiverat..
jonsskl skrev:anersimyra skrev:Att byta upp ett snäpp om man har mycket klen kvist att kvista kan förstås vara motiverat. Men ett ” nio pin ” på en såg i 80 cc klassen ger en kedjehastighet som inte känns direkt bekvämt att jobba med, redan på drygt halvgas känns det som att benskydd i klass med en hockeymålvakt kan vara motiverat..
Så man kan byta från, exempelvis, ett 7 tänders till ett 8 tänders 325 ringdrev, och fortsatt använda samma typ av sågkedja?
anersimyra skrev:Att byta upp ett snäpp om man har mycket klen kvist att kvista kan förstås vara motiverat. Men ett ” nio pin ” på en såg i 80 cc klassen ger en kedjehastighet som inte känns direkt bekvämt att jobba med, redan på drygt halvgas känns det som att benskydd i klass med en hockeymålvakt kan vara motiverat..
anersimyra skrev:jonsskl skrev:anersimyra skrev:Att byta upp ett snäpp om man har mycket klen kvist att kvista kan förstås vara motiverat. Men ett ” nio pin ” på en såg i 80 cc klassen ger en kedjehastighet som inte känns direkt bekvämt att jobba med, redan på drygt halvgas känns det som att benskydd i klass med en hockeymålvakt kan vara motiverat..
Så man kan byta från, exempelvis, ett 7 tänders till ett 8 tänders 325 ringdrev, och fortsatt använda samma typ av sågkedja?
Det kan man. Men någon praktisk vinst blir det inte såvida man inte kör annat än klena dimensioner.