Sida 1 av 2

Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 21:53
av sunlar01
Hej Vilken tjocklek ska man ha på packningsmaterialet till en Husqvarna 234 om man ska göra en packning till cylinderfoten. Verkar inte gå att köpa.....?

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 21:59
av Mange
Mina är 1mm men man kan limma med med "packning på burk" som det hette när form a gasket hade den. Nu heter det med Locktite "Flenstätning" och tol bränslen, temperaturer rörelse etc. Jag använder helst inte silicon baserade men det finns de som gör det med.

Edit.
Mätte och det visade sig var prick 1mm inte 1,5 som jag skrev först.

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 22:30
av Avslutat-02
Likadan packning till hva 242.
Den finns att få tag på.

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 22:33
av Mange
Är du säker på det är samma? Cylinderfot och vevusets hål är mindre.
133 är samma packning men äldre..
Kanske nån röjare hade samma?

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 22:36
av Avslutat-02
Skulle ha varit 244 rx möjligt då.
Men har för mig att 242 är liknande.
Återkommer...

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 22:42
av Mange
43mm i hålet på 234. Den på en 234 i bild.
45mm i hålet på 242. Den i packnings sats.

Kanske går om cylinderfoten blir tät nog......

Re: Husqvarna 234

Postat: sön 01 dec 2019, 22:47
av Avslutat-02
Jag har hemma och skickar gärna på prov.
Om Ts skickar sin adress i ett Pm så löser vi detta.

Re: Husqvarna 234

Postat: tor 05 dec 2019, 11:16
av sunlar01
Tack för alla svar de var värdefulla, då är det bara att köpa packningsmaterial👍

Re: Husqvarna 234

Postat: tor 05 dec 2019, 11:35
av Mange
Jag limmar oftare än jag knackar packningar.
Permatex/Loctite Flenstätning använder jag.

Re: Husqvarna 234

Postat: tor 05 dec 2019, 12:08
av Magnus 14
Man kan med fördel limma som andra redan skrivit, man får då lite mindre klämspalt vilket ofta är bättre. Men det ska kollas noga också så det inte blir för tajt så kolven slår i taket.

Re: Husqvarna 234

Postat: lör 07 dec 2019, 08:35
av sunlar01
Tack! Det var det jag var orolig för när man använder packning på tub. Men funkar det så blir det mer att köra med🙂

Re: Husqvarna 234

Postat: lör 07 dec 2019, 12:46
av Magnus 14
För att kolla klämspalt, ta en bit lödtenn som är tillräckligt tjock, böj till den och stick ner i tändstiftshålet med cyl och kolv monterat. Dra runt motorn, mät sen tjockleken. Mellan 0,5-1mm är bra.

Re: Husqvarna 234

Postat: lör 07 dec 2019, 17:23
av Mange
Finns lite o ta med i funderingarna när man sänker cylindern som sotbeläggning, ändrad tidpunkt då insug utblås öppnar o stänger, lager påfrestning vid höga varvtal för att nänma lite.
Vissa kolvbultslager tål mindre än andra.

Re: Husqvarna 234

Postat: lör 07 dec 2019, 19:30
av Magnus 14
Sant det! Men är det bara en tunn packning man skippar och inte börjar svarva ner så.. Bara man dubbelkollar efter.

Re: Husqvarna 234

Postat: lör 07 dec 2019, 21:53
av Mange
Det är riktigt. Det brukar gå...