Motorsåg och handhållet

filmall husqvarna sp33?

60 inlägg 9109 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596822 Speedcut och Advance cut är inte samma. Jula har lite dålig koll på det här o ofta produkter felmärkta...
Svärdet på bilden är Advance cut och laminerat med punktsvets, inte limmat som Speedcut har.
Kedjan kan vara speedcut om det är 95TXL. Det är den enda kedjan som Oregon har i Speedcut segmentet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

Avslutat-02  
#596833 Det är väldigt va vissa måste ha mallar över...

Jag har två och glömmer jag den ena så vet jag att min 3\8 mall passar även på 0.325 kedjan.
visst det är säkert inte rätt men det går och vinklarna som det handlar om är som de ska.

Springa runt och köpa mallar i parti och minut.... nä,,,,

den som ligger i fickan får duga, annars frihand.....

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596869 Vet man bara hur det ska se ut finns väl ingen anledning alls o ha mall...

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

Avslutat-02  
#596870 Är ganska bra att ha när ingen tand finns kvar efter en rejäl stensågning....

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

tallen100  
#596874
vinterrojarn skrev:Är ganska bra att ha när ingen tand finns kvar efter en rejäl stensågning....

Vad ska du fila om tänderna är borta :wink:

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

Avslutat-02  
#596875 Luften.. :lol: :lol:

menade eggen som stenen tryckt ihop....
:mrgreen: :mrgreen: tänk hur det kan gå när man tänker på annat.....

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596877 Det är bara o fila på tills man är bakom det skadade. Ofta så ger det sig när man får grepp i topp plattan.då blir det mer metall där o filen vill söka sig ner då det är mindre metall o motstånd.
Sen gäller ddt o hålla den i rätt höjd bara så blir profilen rätt. Om du sen har 20 eller 35 grader spelar mindre roll bara de är samma på alla.

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596961 Kva skjer viss da er ulik filningsvinkel på dei forskjellige tennene?

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

Avslutat-02  
#596963 om man har olika gradvinklar på kedjan så går den snett men sedan går den tyngre vid sågning.

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596980 Det har jag inte märkt vid kap. Tvärtom kan det gå lite fortare i tex Alm som har fiber lite hur som i stocken om man minskar graderna lite till 15-20 nånting.
Kvistning ska påverkas nåt lite har nån sagt, men jag är inte duktig på det så det märks inte.

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597021 Egentlig er da ikkje særligt vanskelig og få omtrent samme filningsvinkel på alle tenner.
No har jo dei fleste tenner slagmerke bak på tanna eller eventuelt Husqvarnas plastikk fil skaft, da raua.
Dersom ein brukar da så får ein ca 30 grader.

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597076
JerryH skrev:
vinterrojarn skrev:bara för att småjävlas lite,,, detta hade du fått med eller sluppit om du handlat hos en fysisk butik.... :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:


Hylte har dock en mycket trevlig fysisk butik :)

Och så verkar det som att "alla vägar leder till Hyltebruk" om man kollar på alla felkörningar som gjorts av forummedlemmar här nere :-bd

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Bax  
#643294 Litet trådlyft.
Tänkte fila kedjan på vedmaskinen jag köpte.
På svärdet (Hva) står det 0,325 1,5mm.
På drivlänken står det 25 instansat, köpte en filmall som är märkt H22, H25. Men den passar inte på kedjan. Är det fel? Vilken mall borde jag isf ha, för min frihandsfilning är inte bra 😞

Avatar Fallback

Re: filmall husqvarna sp33?

Avslutat-02  
#643308 Är den filad en gång tidigare? Då kan du ta en 5.5 fil istället och använda dig av vinklarna på handtaget.
Då slipper du hålla reda på höjden av filen och kan då koncentrera dig på vinkeln...

Användarvisningsbild

Re: filmall husqvarna sp33?

Bax  
#643313 Aha. Ska kolla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).