Motorsåg och handhållet

Svåra beslut

19 inlägg 2821 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595242 Ett filningstips är att spänna fast sågen i ett skruvstäd. Då kan du hålla båda händerna på filen, vilket brukar ge ett betydligt vassare resultat...

Du spänner alltså fast svärdet i skruvstädet med sågen påmonterad... Kedjan ska vara spänd, men ändå gå relativt lätt att rotera.

Sätter du dessutom sågen upp och ner i skruvstädet, slipper du få kedjebromsen + sågkropp i vägen vid filning. Du får helt enkelt ett betydligt större manöverutrymme till att hålla rätt filvinklar.

Vid filning i fält kan du istället använda en s.k. filbock, alternativt såga dig en s.k. filstubbe.

Och ja, sätt rullmallen på rätt håll när du ska fila kedjan, annars blir inte resultatet bra.

Se också upp med att gummit på rullmallens rullar slits med tiden. Efter ett tag blir det en tydlig "dalgång" på rullarna och då är det dags att köpa en ny rullmall.

Och ja, olika rullmallar till X-cut ,(1,3 mm), H30 (1,3 mm) respektive H25 (1,5 mm). Rätt mall till rätt kedja! Å rätt kedja till rätt svärd...
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595389 Nu blev jag också sugen på en 543. Skulle behöva komplettera med en lätt gallringssåg och med 543 slipper man elektronikförgasaren men kan få handtagsvärme som på en proffssåg.

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595405
Skogsola skrev:Nu blev jag också sugen på en 543. Skulle behöva komplettera med en lätt gallringssåg och med 543 slipper man elektronikförgasaren men kan få handtagsvärme som på en proffssåg.


Kan bara säga att jag är grymt nöjd med min. Sen vet jag inte hur en original är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595406 Har en otrimmad 543 xpg. Är helnöjd med den. Tycker den är ett perfekt komplement till 550, samma fil dessutom! :grin:
Trivs utmärkt med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).